AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.382

Tillräckligt bra inbytespris för e61 530iam?

jo
33
jonte530
530iA Touring -06
Hej!
Efter 4 års tjänst börjar det bli dags att byta ut nuvarande bil. Jag har fått ett inbytespris på firma som så klart är väldigt lågt, men frågan är om jag ska orka gå igenom en privat försäljning, eller om ni tycker att budet är tillräckligt bra för att slippa besväret.
Budet är 135', bilpriser.se säger 155-165' vid privat försäljning, 180' hos handlare (då har man dock inte angett all extrautrustning på bilpriser utan endast de viktigaste bitarna)

Nedan kommer det viktigaste kring bilen:
e61 530iam touring -06
regnr: xpu879
7400 mil
carbonsvart metallic, beige skinn
automat
m-paket (chassie, fälgar, sportstolar, kjolpaket, mm)
komfortpaket (läder, bi-xenon, mm)
advantagepaket (farthållare, genomlastningslucka, larm, mm)
panoramatak
navi professional
hifihögtalare
helljusassistent
nya sommardäck fr Nokian -13
vinterhjul m Nokian Hakkapelitta
uppgraderat ljudsystem m platsbyggd subwoofer i sidofack, förstärkare, iPhone/aux in/usb integrerat i iDrive (dension 500)
Bra skick
Servad enl plan med servicebok
svensksåld
2 brukare innan mig; första till 1år/600 mil, andra brukaren till 3år/3000mil
jag och brukaren innan mig har haft bilen i varmgarage.

Bra att veta: Har nyligen fått bägge sidor åtgärdade ang kabelbrottsproblemet som drabbar många (alla?) e61'or på maskinskadeförsäkringen.

Ja, vad säger ni: ska jag ta den enkla vägen eller kämpa mig igenom försäljningsträsket?

mvh,
Jon
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det viktiga är ju inte egentligen vad du får för din bil, utan det är vad du kan förhandla fram för mellanskillnad på den nya bilen.

Sen kommer man aldrig ifrån att man alltid får mindre för en bil hos en handlare än att sälja privat.
Det som gör att många ändå väljer inbyte är bekvämligheten. Att bara kunna åka in till en handlare och lämna sin bil, betala lite för den nya och åka därifrån.

Privata försäljningar kan ju dra ut på tiden, mycket folk som ringer och ska titta, provköra och pruta.

jo
33
jonte530
530iA Touring -06
Visst är det så.
För att förenkla frågeställningen är dock priset för bilen jag är intresserad av detsamma oavsett inbyte eller inget inbyte. Så det gör det hela lite enklare att värdera inbytespriset jag blivit erbjuden, då det bara behöver sättas i relation till ett i detta forum gissat privatförsäljningspris och det tillhörande besväret...!
Gick kabelbrotten på maskinskadeförsäkringen? Hur? Vilket bolag?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har PM

-------
//Lövet
Pröva åtminstone att sälja privat. Bör vara lättsåld.
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Du har ju fin utrustning på bilen och låga mil så den borde ju vara lättsåld. Det är väl bara att lägga ut den för 15k över inbytespriset och testa. Har svårt att tro att du inte blir av med den på kort tid med en vettig annons med tanke på vad bilar med den utrustningen ligger ute för.
jo
33
jonte530
530iA Touring -06
Med er optimism i ryggen gick det ganska bra att förhandla upp inbytespriset 10', så givet det så signade jag för ny bil igår kväll och slipper nu allt trassel med privatförsäljning.
Tack för er hjälp!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ta-daaa! Konsumentmakt - ett vackert ord. :)

Grattis Jonte, och utöver den självklara journalistiska frågan:"Hur känns det?" vill vi ju veta specen på den nya bilen.

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.