AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.031

Vibrationer vid skarp svängning och 100km/h

Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Tjena! Jag har kollat runt lite, men inte hittat en liknande diskussion tidigare - så jag ställer frågan här:
Min BMW 320I E46 från 2001 vibrerar (liknande då man har obalanserade däck) när jag svänger hårt i låg hastighet (30 - 50km/h), samt när jag ligger precis under 100 km/h. Jag har tidigare balanserat däcken i en verkstad i Örebro. Men problemet (om jag inte minns fel) återstod även efter det. Men det är inte förren nu (innan besiktningen) som jag blev fundersam. Vad kan detta bro på?
Intressant! Uppkommer det jämt, vid sväng åt båda håll? Inga ljud i takt med farten annars? Hjullager?

Har liknande symptom rapporterat på en -02. Försökt framkalla det (rapporten säger snäv sväng efter körning i högre fart, efter motorväg o likn). Bad om hjälp att titta på bilprovning, utan resultat (går bra och ser bra ut, bara att köra på"). Har ett lätt ljud i takt med farten jämt, men det låter som inifrån kupén. Funderade på handbromsen och justerade upp den, utan effekt på ljud.

pu
547
puiu
330i-03
jag tror att du har dåliga bussningar fram .jag fick byta mina i sommras kolla extra på besiktningen .det hittade de lätt på bilprovningen
mvh alex
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Gino - Ja, jag har samma problem. Ljudet uppkommer efter att tidigare ha kört 80+.
Samt så hör jag också något "dovt" ljud som typ kommer (typ) från kupèn under jämt takt. Sen vet jag inte om handbromsen.

Tror inte det skulle vara anledningen, kanske kan ljudet vara från att skivan snuddar klossarna. Har nämligen läst att det ibland är så att 3 serien har problem med "halv" dåliga bromskivor som efter ett tag blir sneda - vilket leder till att de går i klossarna = ljudet vi hör.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Rimax, Gino, det dova ljudet brukar kunna vara ett hjullager som är på väg att ge sig. Jag tror inte på teorin med bromsarna. Skulle skivorna vara så sneda att det uppkom ett dovt ljud så skulle du samtidigt ha enorma problem med bromsvibrationervibrationer samt väldigt väldigt varma bromsar.

/Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sorry Gino, såg nu att du föreslog Hjullager.

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.