AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.362

520i bränslemätare visar bara reserv och lampan lyser

da
9
dawwe90
e34 520i sedan -95
tjena. ny här. medlem på garaget.org men ingen verkar kunna vad felet är. min bränslemätare står bara på reserv och lampan lyser. ibland går den upp precis ovanför så den slutar lysa. tankade 40L. men ingen skillnad. kollade flottören och den rör sig fint och trådarna är hela och spända och ingen ärg lr smuts. var ska ja felsöka. kan ja mäta ngnstanns? har multimeter. och vilka värde ska jag få fram på kontakten till armaturen. samt bakom instrumentpanelen. tacksam för många nya svar nu medas ja ska hämta käringen, ha de bra på er :)

inte hunnit ladda upp bilder, men här finns lite om någon är intresserad
www.garaget.org/davidklang
da
9
dawwe90
e34 520i sedan -95
ingen med svar? gjorde sån här mätarhus test när man håller in resetknappen till trippmätaren och då rörde sig bränslemätaren som den ska upp till fulltank och sedan ner igen. kan ja då utesluta att de e fel på mitt mätarhus? Länk
Åk och hämta en begagnad tankmätare på skroten. till 95% säkerhet så är den trasig om instrumentet visar rätt.

--
Markus
da
9
dawwe90
e34 520i sedan -95
Menar du tankmätren i instrumenthuset eller hela pumpen med flottör i bagaget?
Förlåt otydligheten.. Jag menar givaren i tanken. Inte behöver man pilla med bränslepumpen då, vill jag minnas. Jag bytte, och det var en enkel operation..

--
Markus
da
9
dawwe90
e34 520i sedan -95
Oki kan du länka ngn bild? Lr hur ja bytar den midigast.
da
9
dawwe90
e34 520i sedan -95
Blev lite fel. Vet va du menar. E seg idag bara :p men kollade flottören innan och den åker fint fram och tillbaka och dem tunna trådarna va hela och spända o alla löddningar va fina. Hur ska ja mäta med multimeter på kontakten för o avgöra om de e ngn kabelbrott lr liknande ?
da
9
dawwe90
e34 520i sedan -95
Blev lite fel. Vet va du menar. E seg idag bara :p men kollade flottören innan och den åker fint fram och tillbaka och dem tunna trådarna va hela och spända o alla löddningar va fina. Hur ska ja mäta med multimeter på kontakten för o avgöra om de e ngn kabelbrott lr liknande ?
Länk

Jag vet inte vad det ska vara för motstånd tyvärr, men såhär gör man för att få ut tankmätaren. Tar typ tio minuter om man är långsam :)

--
Markus
da
9
dawwe90
e34 520i sedan -95
oki tackar. läste motståndet skulle va typ 87ohm vid fulltank och typ 3 ?ohm kanske de va vid tom tank. mätte på min och fick ngt på 280ohm vid full och 100 ngt vid tom så ngt e fel ju, ska fixa en ny idag iaf och se hur de går :) mäter såklart innan så de nya inte också e kass :P
da
9
dawwe90
e34 520i sedan -95
Länk

här är en bra guide iaf :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.