AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.047

Intryck efter 4 dagar och 30 mil med en f10 520dA LCI -14

Sida 2 av 2
gr
19
grobianen
F11 520d xDrive -14
Jag ska få min i nästa vecka. Längtar, speciellt efter Naabs trevliga recension!

Tyvärr så beställde jag ingen navigator. Jag tyckte det blev för dyrt eftersom jag nästan aldrig behöver använda navigator... Så jag antar att jag går miste om appar och annat skojigt, men musikstreaming och liknande borde väl gå ändå via Bluetooth Professional? OM nu Spotify-streamingen funkar, vilket säljaren sade att den skulle, får jag upp låttitel, albumart etc ändå? Och om jag streamar från en iPhone eller Galaxy S3, funkar sånt då?

// Johan
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Först och främst: tack alla ni som uppskattat min "roman" om nya bilen!

Ja grobianen, musikstreaming från både iPhone och S3 ska funka ändå eftersom BT Professional ingår i komfortpaketet. Möjligen med tveksam funktion för album cover enligt min säljare.

Måste för övrigt passa på att berömma den nya coastingfunktionen i lådan. Snacka om att man kan komma långt utan att en fot på gasen ibland! Jag släpper gasen vid Mörby C på morgnarna och kommer halvvägs in till stan innan jag måste gå på gasen igen.
gr
19
grobianen
F11 520d xDrive -14
Hur funkar det?
gr
19
grobianen
F11 520d xDrive -14
Coasting alltså...
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Frihjulsfunktion som på en Saab V4 :-) Drivningen kopplas ifrån och bilen rullar fram utan motorbroms, men det sker endast i Eco Pro-läge.

BT streaming av Spotify funkar för mig och jag kan byta låt via rattknappar och iDrive. albumart endast när tel är inkopplad via kabel till USB...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Automatlådan växlar över till Neutral under vissa omständigheter. Det går alldeles utmärkt att göra manuellt också. Inte särskilt märkvärdigt.
Det lustiga är att BMW salufört Efficient dynamics som att bilen laddar batteriet när man motorbromsar. Det lär inte bli mycket Coasting vintertid med alla strömförbrukare igång :)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Rättar mig själv angående Spotify, jag testade idag Spotify via blåtand igen och jag får även då upp album cover i iDrive-displayen.
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
... och jag testade Spotify via både sladd och BT idag igen med samma sura resultat. Ska försöka slita mig från jobbet nån dag så jag hinner in på Bavaria för att kolla vad det kan bero på.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Naab: Om du har ditt WIN nummer så kan du alltid testa att kolla om det finns en uppdatering till bilen på www.bmw.com/update
Detta är inget verkstaden gör tydligen utan det får man göra själv.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Tråkigt Naab, hoppas det löser sig snabbt och enkelt. Igår när jag ville testa Spotify så kunde jag först inte få igång Spotify i bilen utan Podcaster envisades med att starta. Trots att jag avslutade alla appar i tel så envisades podcaster med att gå igång när jag gick in under Multimedia. Bilen vägrade envist att spela upp Spotify istället. Gav upp efter 10 min då jag var på väg till lunch, när jag kom tillbaka så fungerade det som jag ville. Verkade alltså som det hängt sig och bilen behövde "logga ut /stängas av" ordentligt för att komma ur detta läge. Kanske är det så att en enkel log ut/log in i Spotify-appen räcker? Har du endast testat i "offline" så kanske "online" läge hjälper? Logiskt? Nej, men ibland är det inte logiskt... :-)

Lycka till iaf...
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Har nu också 4 dagar och 30mil i ryggen på min nya tjänstebil, 520dT 2014.

Tidigare 5:or jag haft är E34 535, E39 540/6 och E61 545 M-sport. Logiskt borde ju nästa 5:a vara F11 550i - men arbetsgivaren var av annan åsikt ;)

Mycket nöjd med denna solidsvarta tomhylsa till 520d. Grymt chassie som bjuder på både komfort i världsklass men även körglädje! Solid premiumkänsla rakt igenom - automatlåda hade såklart lyft ett snäpp, men den manuella funkar fint.
Spotify funkar fint att streama över bluetooth, får dock inte album cover i displayen.

Reflektioner:
Blev förvånad att bilen bromsade när man sänkte hastigheten kraftigt på farthållaren, trodde detta enbart gällde automat.
Eco-comfort-sport är verkligen overkill på en manuell bil med std styrning och chassie. Vad påverkar det? Enbart "utväxlingen" på gaspedalen? Visst, Eco har ju fler funktioner, men ändå.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Swenson: att farthållaren kan bromsa även vid manuell låda kom till E61 LCI 2007.
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Aaarrrgggh!! Blir galen på det här trasslet. Jag hann inte in på BMW idag heller men har testat att logga ut, testa online/offline läge och starta om både telefonen och Spotifyappen enligt XC60:s förslag. Ingen skillnad. Försökte då uppdatera mjukvaran enligt jhellstroms förslag. Jodå, en uppdatering fanns att ladda ner men när jag ska ladda upp den i bilen känner inte bilen av någon enhet i usb-kontakten. Testade då om det funkade åt andra hållet genom att tanka ner en profil från bilen på usb-minnet. Det gick utmärkt! Lägger nog ner det här trasslet nu och satsar på att hinna in på Bavaria på måndag.

Swensson: Visst blir det mindre skillnad mellan EcoPro - Comfort - Sport på en manuell bil men det finns några minimala skillnader utöver gasresponsen. Tex går klimatanläggningen ner i ett mer energibesparande läge när du väljer EcoPro och du kan få "förutseendeassistans" i displayen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.