AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.048

Intryck efter 4 dagar och 30 mil med en f10 520dA LCI -14

Sida 1 av 2
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
När jag skulle beställa tjänstebil och började bli allt mer säker på att jag skulle ha en BMW igen efter att ha testat några andra märken dammsög jag nätet efter vad andra förare skrev om sina bilar. Visst kan man läsa BMW:s hemsida och broschyrer, tester i motortidningar, utländska provkörningar och en massa annat men ibland vill man ju veta vad helt vanliga (okej då, lite extra krävande kanske) BMW-förare tycker om sina bilar. I synnerhet när man ska börja kryssa i tillvalslistan och inte kan välja allt. Då är det extra bra att kunna få en uppfattning om vad andra tycker. Nu har jag fått min bil och har kört några dagar med den. Det här är mina personliga intryck.

520d LCI 2014 Business Comfort Edition
Svart II med Tyg Diagonal Antracit
Komfortpaket
Steptronic automatlåda
Navigationspaket
Sportläderratt
Ambient Light
Ej modellbeteckning
LED-dimljus
Harman Kardon högtalarsystem
Instrumentkluster med utökat innehåll
M Sportchassi

Jag hade två begränsningar i vår tjänstebilspolicy att hålla mig till: Max 120 g CO2 och max 8,5 bb netto.

Den första timmen med bilen gav mig två huvudsakliga intryck: Kvalitetskänslan är grym och bilen är väldigt tyst. Oavsett hastighet upplever jag bilen som den klart tystaste jag haft (och jag har haft ungefär 40 olika bilar). En orsak till det är att jag för en gångs skull inte satsade på jättefälgar utan höll fast vid 17-tums originalfälgarna. Jag tycker faktiskt att de är helt ok och de bidrar som sagt till en ljuvlig komfort.

Automatlådan är grym. Det vet alla som någon gång sneglat på en BMW av senare modell och jag kan bara hålla med. Snabb, snål och silkeslen. Förmodligen världens bästa automatlåda just nu.

Styrningen är inte riktigt lika krispig som i x-drivebilarna med hydrauliskt servo men samtidigt mycket skarpare än på pre-LCI. Oj, oj, vilken skillnad mot min Audi!

Bilen är snål redan "ur kartongen". En tiomilaresa längs E18 upp till landet slutade med 4,8 l/100 km. Imponerande!

Standardstolarna är helt ok. Uppgraderingen i somras gjorde dem bättre än tidigare och de nya elektriska kontrollerna för stolsinställningen funkar mycket smidigare än de gamla. Visst skulle jag hellre ha sportstolen men standardstolen känns faktiskt riktigt bra trots att jag är lång, 192 cm. Det verkliga testet blir första långkörningen men hittills är jag glatt överraskad av komforten.

Sportratten är skön och passar bra till inredningen. Den nya M Sportratten är visserligen läcker men kräver M Sportinredningen för att komma till sin rätt tycker jag.

Det utökade instrumentklustret gör mycket för känslan bakom ratten. Missa inte att kryssa i det! I konfiguratorn syns bara det dyrare tillvalet Multifunktionell instrumentdisplay så jag fick fråga min säljare särskilt efter "mellanvarianten". Den kostar bara 1 500 kr och gör mycket tycker jag. Inte minst när man har navigation men den extra känslan när instrumenten "får liv" och tänds upp när man sätter sig vid ratten är ganska läcker.

M Sportchassiet tvekade jag länge om. Jag är van vid hårda chassin från Audi S-line och tidigare M Sportbilar men ville inte förstöra komforten. Lyckligtvis känns det helt rätt att jag valde det. Chassit känns mycket mer närvarande än med det ganska mjuka standardchassit, och ändå tas farthinder, potthål och broskarvar med en imponerande mjukhet.

Harman Kardon-ljudet levererar också bra. Mår sannolikt bra av att spelas in några veckor medan redan nu låter det riktigt bra. Tydlig skillnad mellan stereo- och surroundmode och med massor av inställningsmöjligheter. Bra tryck i basen och med en fräsch diskant. Möjligen skulle basregistret behöva en extra förstärkning i takt med stigande hastighet för att kompensera det lågmälda men ändå närvarande lågfrekventa vägljudet.

Ambient Light har jag knappt hunnit uppleva men ger nog lite extra lyxkänsla till kupén, i synnerhet till baksätet. Men jag skulle vilja ha mer ljusstyrka utan att behöva dra upp innerbelysningsreostaten högt. Det finns en särskild inställningsmöjlighet för dörrsidorna i iDriven men den är inte riktigt tillräcklig tyvärr.

Navigationen verkar ha koll på mina kvarter i alla fall (norra Storstockholm) och har ett snabbt och smidigt gränssnitt. Touchpadtekniken funkar suveränt och den tycks begripa vad jag vill skriva nästan hur slarvig min handstil än är. Bravo! Autozoomen har jag inte fått att funka ännu men det beror nog på mig. Jag får pilla vidare i menyerna . . .

Nästan bara stående ovationer alltså. Finns det inga besvikelser med den här bilen? Jo, några få:

Bluetoothfunktionen verkar lite ostadig. Ibland får jag upp Album Cover och allt (när jag kör trådlöst alltså) och ibland funkar ingenting förrän systemet fått tänka till 15-20 sek.

Connected Drive är nog mest en gimmick, åtminstone än så länge. Visst kan det vara kul med de inbyggda funktionerna (väderappen tex eller att kunna se Streetviewbilder på navigationsmålet) men de funktioner som kräver mobilanslutning via usb kommer jag knappast att använda. Att spela musik tex är ju mycket smidigare genom att streama Spotify än genom att gå in i Aupeo. Och att kolla Facebook går 100 ggr snabbare i mobilen än i Facebookappen i Connected Drive.

Sen finns det såklart saker man saknar i utrustningslistan:

Metalliclack. En av de saker jag tvingades välja bort för att hamna under 8,5 bb och jag märker redan hur nojjig kan kommer att vara för repor.

Sportstolar hade jag, som sagt, velat ha. Uselt att de inte kan väljas till separat. Tur att standardstolarna är ok iaf.

Skinn hade heller inte varit fel. "Varför valde du inte Sportpaketet? Då hade du fått både sportstolar, skinn och lite annat" undrar säkert någon. Jo, det beror på vårt CO2-tak. Av någon anledning går det inte att beställa Sportpaketet utan 18-tummare och då spricker CO2-gränsen. Trist.

Real Time Traffic och Speed Limit Information borde ingå när man beställer navigationspaketet tycker jag. Snålt att ta så mycket extra för det när det ingår hos nästan alla andra märken.

Adaptiva kurvljus och backkamera hade varit smutt att ha också. Det har jag haft på några av mina senaste bilar och man vänjer sig snabbt vid den extra sikt det ger.

Sammanfattningsvis då: Jag är otroligt nöjd med mitt val. Hittills har jag inte hittat några rejäla svagheter alls utan saknar mest några tillval som jag inte kunde göra den här gången. Nu får höstvägarna och sedan de sliriga vintervägarna visa om jag är lika nöjd i längden som just nu.

Over and out.

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Tack för en fin sammanfattning. Min har gått dryga 430 mil nu och jag är fortfarande lika nöjd som dagen jag hämtade den.

Håller inte med om att Connected Drive är en gimmick, det är så mycket mer en tjafs som facebook och twitter som iaf jag inte behöver i bilens display. Däremot är musikfunktionerna och integreringen av tjänster som Deezer, Aupeo, Tunein väldigt bra. Men det allra bästa är ju att kunna skicka adresser till navigatorn från google maps eller via My remote appen. Det absolut bästa för min egen del är fjärrstyrningen av kupévärmaren via appen. Satt häromdagen på flyget och startade värmaren strax innan landningen (Nej, äventyrade inte flygsäkerheten då jag gjorde det via flygets wifi) Det är en underbar funktion som jag kommer använda varje dag i vinter.

RTTI använder jag också varje dag, kan jag rekommendera att lägga till. Ska väl gå att köpa till i efterhand i "shopen" på connecteddrive-portalen framöver.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Tack för en bra sammanfattning. Kul läsning i väntan på min bil som kommer första oktober. Jag kan rekommendera de adaptiva stötdämparna som jag nu har knappt 10000 mils erfarenhet av. Underbar rullkomfort som kan generas till mjukare eller hårdare.

Väntar med spänning på att få testa navi med connected drive. Det jag främst är ute efter förutom själva navigationen är ett bra gränssättning för att lyssna på musik. Jag vill inte fippla med telefonen när jag kör. Jag kommer att använda Deezer tills Spotify kommer till BMW.
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Gorban: möjligen måste jag göra dig lite orolig när det gäller musiken. Idag när jag körde hade jag flera gånger problem att byta låt via rattknapparna när jag blåtandsstreamade Spotify. Det känns inte bra, i synnerhet som jag aldrig haft problem med det i mina VW/Audi som ju är mycket äldre konstruktioner. Hoppas få ordning på det.

XC60: Jag kanske kommer underfund med C.D. med tiden. Mest avis blir jag på att du har kupévärmaren öht. Det glömde att lägga till i min önskelista ovan :)

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Jag tänker köra USB eller snap-in adapter och sedan Deezer. Jag hoppas att det fungera bättre än Bluetooth. Jag vet att XC60 har provat detta. Fungerar det bra?
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Bra, tipsa mig gärna om det finns smartare sätt att spela musik.

Nu ska jag förresten ge mig på att få igång Remote-appen. Wish me luck . .

Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Registreringen på portalen gick som en dans men nu har jag väntat i 12 timmar på att få remotetjänsten aktiverad. Kanske någon bayrare som försovit sig idag? ;)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tack Naab!

Mycket intressant läsning som dessutom fungerar som inspiration för en liknande från mig. Får ta mig tid i veckan och skriva om mina intryck, som i mångt och mycket överenstämmer med dina. F11:an var bra när den kom med LCI:n har höjt den till en imponerande nivå!

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tycker nog att de kunde ansträngt sig lite hårdare på exteriören. Stod bredvid en 13 och LCI 535d xDrive med M-sport och det var i princip omöjligt att se skillnad på bilarna. Det som är enklast att se med blotta ögat på M-sportversionen är att BMW av någon anledning (få fler att beställa LED-ljus?) gått tillbaka till halogenlampa som blinkers på LCI, medan icke LCI har LED. Märkligt.

Styrkan på ambient light är något som störde mig också. Betydligt svagare än hos både Porsche, Mercedes och Audi.

Plus för LED-ljusen dock som är betydligt bättre än Audis motsvarighet. Audis ljus har ett klarare och "vitare" sken, men inte riktigt samma räckvidd som Xenonljusen. När det kommer till BMW så tycker jag att LED-ljusen var betydligt bättre på alla plan.

HK-ljudet måste ha fått sig en uppgradering till LCI? Jag kommer ihåg att jag provlyssnade HK i en F11 när jag skulle köpa X3:an, och det lät inte alls lika bra (då valde jag HIFI, men nu har jag beställt HK).

Jag är väldigt tveksam till att trycka ut motorljud via högtalarna på M-bilarna, men dieselsexorna skulle verkligen tjäna på detta. Audi gör detta på ett bra sätt på A6 BiTDi. Det är väl den enda rond Audi vinner på om man jämför A6:an mot Femman.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Anledningen till att BMW undviker exteriör förändring är två; dels skulle det uppfattas som ett erkännande att den ursprungliga designen var fel(aktig) och dels håller få exteriöra förändringar upp andrahandsvärdet på icke-LCI-bilar. Och ett tredje - det är en tysk tradition! :)

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Narvselius: Haha, ja så kan man ju se det. Men snarare är det väl så att efter 3-4 kan det behövas ett litet lyft och BMW har ju varit otroligt duktiga på det förr (E90, E60 och till viss mån även E46 även om jag gillade de pre-facelift blinkersglasen bättre). Att hålla uppe andrahandsvärdet på gamla bilar tror jag inte BMW är superintresserade av (det räcker med att titta på kampanjerna som rullar nu...).

Men med det sagt, en bättre allround bruksbil är svårare att hitta, och den har precis blivit bättre!

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Viktigt som tusan att spela in ljudsystemet...
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
acey: Ja, jag kan hålla med om att de kunde ha vässat några ytterligare detaljer. I synnerhet på M-sporten som förändrats minst.

kamel2: några tips kring inspelning?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Gorban,
Stämmer bra att jag kör Deezer, kopplar in telefonen (iPhone 4S) via USB och startr Deezer appen i telefonen, då öppnas appen och det tar ett par sekunder sedan tår det "connected to car, do not lock screen"

Man kan bläddra bland sina spellistor, bläddra i en spellista och hoppa direkt till olika låtar, t.ex från låt nr 2 till låt nr 15, man kan även söka online i Deezers bibliotek (söksträngen skrivs på touchplattan) och man får album cover i displayen. Allt ovan styrs via iDrive medan telefonen ligger under armstödet och laddas :-) Måste äga att det fungerar utmärkt.

Har även kört en del podcaster och där får jag "album cover" via blåtand, ser snyggt ut. Kan även välja podcast i telefonens podlista via iDrive.

Får fakttiskt upp album cover på Spotify om telefonen är kopplad via kabel till USB, men övrig funktionalitet är inte lika utbyggd som på deezer.

TuneIn och Aupeo funkar också bra med "album cover" i displayen.

Testade lite ljusinställningar idag efter Naabs inlägg, där jag ville kunna justera instrumentshusets ljusstyrka och ambient light individuellt och måste tyvärr konstatera att så fort man drar ner instrumentens ljus så sänks även ambient light även om ljusstyrkan är inställd på max för ambient light. Provade att sänka via det lilla hjulet på nstrumentpanelen och i iDriven i olika kombinationer och sekvenser utan att kunna få till kombinationen "min.belysning intrument, max. belysning ambient light".
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Naab,
Efter att en gång ha haft kupévärmare så kan jag inte tänka mig en bil utan det igen, är faktiskt plikt och det första jag kryssar i när det gäller tillval. Behöver nog inte berätta varför... :-) Det som förvånar mig är att inte fler i detta land väljer detta tillbehör oavsett bilmärke framför mycket annan utrustning...
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
xc60: Jag försökte precis som du med alla möjliga kombinationer av Ambient Light och innerbelysning utan att få till det. Synd. När det gäller värmare så har du nog tänkt klokare än jag. På förra bilen hade jag fjärrstyrd bräslevärmare och visst var det vansinningt smidigt och bekvämt. Tror inte att jag skrapade rutor en enda gång förra vintern. Men då betalade jag 10.000 för det och den här gången tyckte jag att 17.000 var för mycket. Så kan det gå när man beställer bil i början av augusti . . .

Måste testa Deezer. Blev riktigt irriterad idag på att Spotifystreamingen funkar så dåligt. Visst, det låter bra men man vill ju kunna byta låt med rattrullen eller åtminstone med iDriven. Det blev jag lovad av ÅF. Nu funkar det inte ens när jag kör med usb-sladd. Ska åka och gnälla lite men absolut testa Deezer också.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Jag har en lånebil just nu som är pre-LCI med Bluetooth. Jag kan byta låt på Spotify via idriven. På min egen F11 från 2010 kan jag köra Spotify via USB och då få upp album art och byta låt via knappen på stereon.
Tack för ruskigt bra recension! Det där är en av få nya BMW som jag verkligen känner mig riktigt sugen på - F11 med 520d är en ruskigt snygg / vettig / intelligent kombo som vardagslyxig bruksbil - det går inte att komma ifrån!

Trivs ju med mina gamla bilar och tycker de känns som nya bilar, ingen skillnad att köra. Inredningen dock; den är mysig redan i äldre E39 men man märker verkligen framstegen i nya bilar - de är ruggigt fina inuti. (och det är ju där man är)

Om jag köpte en skulle den definitivt vara solidsvart, tycker du ska vara glad att du inte har metallic.
ne
26
ned1
520dT beställd
Hej Naab
Tack för recensionen det var jättetrevlig läsning och det verkar som du ger den 10-or på i stort sätt alla områden

Nu blir det ännu svårare för mig att vänta på leveransen av min F11 (runt 20 dgr kvar) men den som väntar på något gott........
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Bra summerat, vecka 43 hämtar jag ut mitt åk. Ska bli skoj att gå ifrån en 17 år gammal E39 som jag nu ägt i 11 år till en ny 520dAT
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Ni som väntar, väntar definitivt på något gott!

Gorban: har absolut för mig att det funkade när jag provkörde också. Måste kolla med ÅF vad det kan bero på att jag inte får det att funka vare sig med eller utan sladd. Visst kan man gå över till tex Deezer men det är surt att behöva pröjsa 99 spänn i månaden för en ny tjänst när man redan har och betalar för Spotify.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.