AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.763

Felaktigt uppmätt fortkörning

God morgon,

Har i morse blivit uppmätt för en mindre fortkörning trots att jag höll laglig hastighet.

Jag har några funderingar;

- Tiden för sikteskontrollen var inte ifylld men signatur var ifylld, känns som att tiden är väldigt relevant.

- Instrumentet var kalibrerat 20130130. Vilka kalibreringsintervall gäller för denna typ av utrustning för att de ska få användas?

Det kändes som om att mitt ifrågasättande av att tiden inte var ifylld för sikteskontrollen inte var populärt då genast en av poliserna blev väldigt ilsken. Jag la då ner ifrågasättandet för att inte bli anklagad för ytterligare något mer brott jag inte begått.
Jag nekade givetvis så jag förmodar att jag har många månader på mig att förbereda och samla ihop material till rättegången.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
De skall anteckna tidpunkten för sikteskontrollen. Kolla i FAP 331-2 - RPSFS 2003:6 så får du se vad som gäller MEN förvänta dig inte att tingsrätten går på din linje oavsett vad som saknas i protokollet eller om andra punkter ej är uppfyllda.
Det är tokpredestinerat att fortkörare och rattfyllerister alltid har fel oavsett vad man än visar i en rättegång (som är till "din" fördel).
Av tre st tillfällen i rätten så har jag vunnit en gång (i hovrätten men jag fick "kämpa" rejält den gången)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Att protokollet är rätt ifyllt är väsentligt. Läste om en kille som åkte dit mitt på en landsväg nära en kommungräns. Polisen hade angivit fel kommun i protokollet och var tvungna att lägg ner ärendet.

Länk

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Visst! men i regel är det kört för det är redan bestämt på förhand att du har fel och polisen har rätt.

BMW CS #05XXX

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag fick en bot avskriven då de hade glömt fylla i rådande hastighet på lappen. Detta var inget jag själ tänkte på, utan jag fick en lapp från Kiruna där de skrev att bötesbeloppet återbetalades.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, det är ju inte så konstigt att du får boten återbetalad om de glömt ange högsta tillåtna hastighet. Då har de ju liksom inte ens fastställt att du körde för fort.

"Herr Lus kom åkande i en hastighet av 96 km/h - men vi har ingen aning om vilken som har högsta gällande hastighet på platsen"
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad är för övrigt sikteskontroll? Är det någon som har lust att svara på det?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Det är en kontroll som görs för att fastställa att siktet på "pickadollen" är korrekt dvs att det du siktar på är det du träffar. Det är ganska viktigt om du mäter påett föremål som ligger 399 m bort att du inte har några större vinkelfel för då ökar risken för att du skjuter på en annan bil högre. Ju större avstånd desto mindre vinkeltolerans.

BMW CS #05XXX

Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Sikteskontroll görs mot typ garageport när laserpickan hämtas ut. Om protokoll saknas, eller som i det här fallet är ofullständigt i fyllt, kan åklagaren - om hastighetsförseelsen bestrids och målet går till åtal - kalla polisen och fråga om det var så att sedvanlig sikteskontroll företogs den aktuella dagen. "Ja" svarar då polisen, så var den detaljen löst.

För övrigt kan jag berätta att jag haft förmånen att få "provskjuta" en polislaser mot riktiga trafikanter (som vi då naturligtvis inte bötfällde). Det var förvånandsvärt lätt att få träff på 100-150 meters håll. Det var en baggis, småskolebarn hade klarat det! Risken att polisen av misstag skjuter mot "fel" fordon (dvs bil bakom, vid sidan av, eller framför) kan jag efter att ha testat hålla för fullständigt utesluten.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mm, jag fick också provskjuta lasern en gång för kanske tio år sedan och det var så enkelt så ett barn hade gjort det.
Hur många bilister kör omkring med kalibrerade mätare? Om jag vore domare i en rättegång skulle jag nog också gå på polisens version.

Jag såg tv-show en madam som mätts upp till typ 100 km/h medan hon själv hävdade att det kan max ha gått 65 km/h. Eftersom växellådan var ju trasig, så kärran går helt enkelt inte fortare. Märkligt vad olika åsikter folk kan ha om hur fort det gick?

"Vi rapporterar alla som kör 6 km/h för fort. Då har lasern redan dragit av 3 km/h i säkerhetsavdrag. Bli du tagen på en 50 - sträcka har din mätare sannolikt visat runt 60 km/h. " --Polis
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
WGG. Rätt fast fel. Det du ref. till är den avståndskontroll man gör som en del i den dagliga kontrollen.
Sikteskontoll görs vid mätplats inför varje mätomgång.

Har själv också stått ett otal gånger med lasern och kan hålla med om att det är lätt men när avståndt börjar närma sig maxgränsen på 400 m så är det inte helt enkelt, därför ärsikteskontollen viktig.

BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Torbjörn. Förutsatt att polisena har gjort rätt.

Sedan stämner det inte att de rapporterar alla som ligger "över" då de många ggr inte orkar helt enkelt (av olika skäl).

BMW CS #05XXX

Hur ska en bilist kunna göra rätt utan kalibrerad mätare? Inte mycket till förutsättning där.

Sen ska det inte tolkas så bokstavligt som att polisen orkar rapportera alla som ligger över, bara att man inte kommer undan med ursäkten att "det gick ju bara lite för fort?"

"Tidigare har man valt att fokusera på bilar i trafiken som sticker ut och kör lite extra snabbt på vägen, då främst från hastigheter 10km/h och högre från gällande hastighet. De nya direktiven blir att man ska fokusera på de som kör i hastigheter 6-9 km/h över gällande hastighet."
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Direktiven som RPS sätter upp får "lustiga" reella effekter. T.ex kravet att landets samlade kår skall ta 1 miljon utandningsprover gör att de väljer att kontrollera bilister på vardagar och då gärna från tisdag då sannolikheten att de verkligen skall fånga någon är låg = chans till fler utandningsprov.
Samma gäller för hastighetsövervakningen - de är ålagda att per distrikt öka antalet mättillfällen med 16% (undantaget distrikt med limiterade resurser). Därför "friar" man hellre än fälla de som kör "bara" lite för fort. Det för att kunna få mer tid att uppfylla målen.
Tragiskt - Ja! Men en gällande verklighet.

BMW CS #05XXX

Jag är nästan 100 på att de måste skjuta ett kalibreringsskott precis innan de börjat, att det finns en anteckning om ett 1 eller 2 dagar tidigare duger nog inte tyvärr.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Finns inget "kalibreringsskott". Vad de måste göra är:

1) Avståndsverifiering. Det kan man göra hemma i garaget mot ett fast mål. Avstånd skall verifieras med ett godkänt stålmåttband.
2) Inför varje mätomgång dvs när de sätter upp ute på plats skall sikteskontroll göras.

kalibreringen av pistolen görs enligt fstställt kalibreringsintrvall i enlighet med tillverkrens rekomendationer (oftast 1gng per år). Kalibrering skall göras av en ackrediterad firma.

BMW CS #05XXX

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Torbjörn_75; det finns ett enkelt sätt att göra rätt utan att åka runt med en kalibreringsmätare, och det är att köra i laglig hastighet. :)

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
I många fall är hastigheten som en GPS anger mer lika sanningen än vad bilens hastighetsmätare visar. Bilens mätare mäter väl på motrons utgående axel och förutsätter en viss normal däckstorlek för att visa rätt. Trots att jag på flera bilar har större däck (större omkrets - det är ju det som avgår) än standard så bor jag alltså köra fortare än mätaren visar men jag är tämligen säker på att bilfabrikanter lägger på en viss säkerhetsmarignal (5-10%) för att inte bli stämda av någon bilist som kört för fort. Kolla nästa gång duär på bilprovningen - hastighetsmätarens rätt-visning är en kontrollpunkt. I min e36 kan jag i färddatorn ställa om "visnings-faktorn" för hastighetsmätaren men jag har hellre kvar den marginalen och kör ofta med mobilen som navigator och få då även GPS-hasithet och varning från den om jag kör mer än 5 km/h över (där skyltad och GPSens högsta tillåtna är överens - och oftast är de det).
Sen kan GPS också visa fel pga kartprojektioner mm för den som vill gå in på avancerad geometri.

Enklast och billigast är att köra strax under skyltad hastighet då förhållandena medger.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.