|
|
|
|---|---|
|
Hur gör ni med ac när det blir kallt? Enl instruktionsboken ska man ju ej använda ac under en viss nivå!? Vad har ni andra för råd/erfarenheter? Äger en 525 -01. Mvh // Lasse | |
Verdi |
Tror den allmänna rekommendationen är att slå igång den lite då och då så att systemet inte torkar ut och börjar läcka. |
|
Hej! Har för mig att någon har sagt att när det är under 3 grader utomhus så kör inte AC'n även om du har lampan igång.. men skulle vara kul om någon satt på mer info ang detta! |
|
|
Har alltid ACn på, inga problem för mig iaf någonsin. |
|
|
Under 3 till 5 grader (beroende på bil) så startar inte AC-n. Men man ska ändå sparka igång AC lite då och då (om man inte har den på hela tiden) |
|
| Ac skall alltid vara på den har andra funktioner med som Falsterbo beskriver | |
| Jag kör konstant med AC på, året om. Sedan om den i verkligheten inte körs för interna spärrar vet jag inget om, men som luftavfuktare för att slippa en drypande våt kupé riktigt blöta vinterdagar är ett självklart val. | |
|
Kompressorn är variabel sedan E39/E38 kom ut på 90-talet. Den snurrar alltid men pumpar bara köldmedia när det är påkallat kyla osv via klimaautomatiken. Under +12°C pumpar den inte mer än kortvarigt vid start, dvs lite avfuktning. Allt styrs av sensorer för t.ex yttertemp osv, inget som man kan påverka, utom att stänga av helt med knappen. Det rekommenderas att alltid ha AC:n igång, dvs knappen med snöflingan lysande osv. Anledningen till att den inte pumpar köldmedia vid låg temperatur är dels att det inte behövs kyla i kupén, lägsta inställning är som bekant 16°C och det får man ju lätt utan AC när yttertempen är 10-12°C eller lägre osv, men främst för att skydda systemet. Kondenseringen blir alltför kraftig när yttertempen är låg, anläggningen är designad för att fungera vid höga omgivningstemperaturer. FP |
|
|
Folke: Ingen av mina E39or (varav en var en -03a) eller E38or har haft pumpar som alltid snurrar, dom har den vanliga magnetkopplingen som slår ifrån. Och angående ämnet så är det precis som flera redan konstaterat att det är bäst att alltid ha snöflingan på (AC på) så sköter den sig själv, och kompressorn får jobba lite under mildare dagar och på så sätt motionera systemet, pumpa runt oljan och förhindra att packningar/tätningar torkar, en AC mår dåligt av att stå still. |
|
|
Min kompressor (E39) är steglös OCH har magnetkoppling vilket är perfekt eftersom kompressorn är urkopplad med ac AV och alltid inkopplad men steglös med AC på. Dock vet jag inte vad som händer i kyla, om den helt enkelt struntar i att dra magnetkopplingen eller om den snurrar men inte pumpar, som Folke skriver. Tycker inte det finns nån anledning att köra runt med AC-knappen lysande på vintern när det är svinkallt, bättre då att vara säker på att kompressorn får vila. Jag brukar starta ACn nån gång i månaden i ett varmgarage på vinterhalvåret så den får pumpa runt lite kylmedel och smörja sig lite. |
|
|
Visst har du en magnetkoppling, för att kunna slå från kompressorn om du vill osv. Men titta efter så ser du att den normalt alltid är till. Man märker tydligt om den börjar slå till/från som på äldre generationens kompressorer, t.ex om du efter många års drift har för lite gas i systemet. Då suger kompressorn ner lågtryckssidan till nästan vacuum, och lågtrycksvakten slår ifrån, paus någon minut och sedan till igen osv. Men detta är inte normal drift på en variabel kompressor, normalt är att den snurrar alltid. Till/frånstyrd kompressor har det inte funnits i E39, jag lovar... FP |
|
|
Regleringen ner till noll funkar genom att den snedställda skivan inne i kompressorn ställs nästan plan, dvs kolvarna rör sig knappt och pumpar därför ingen köldmedia. På scrollkompressorer har man reglering genom en tryckstyrd ventil som bypassar flödet, dvs det blir inget flöde ut i systemet. FP |
|
|
Ja? Stänger jag av snöflingan öppnar kopplingen och kompressorn snurrar inte alls =bra. Snöflinga på= den snurrar hela tiden och reglerar steglöst. Var det VAG som hade problem med rasade kompressorer pga att man tagit bort magnetkopplingen så att kompressorn alltid gick även i -20? Stod i Vibilägare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.