|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag tror du kan söka på secondary airpump så kanske det finns något matnyttigt. Vet att det är ett vanligt förekommande fel på andra bilar att just den pumpen bråkar o låter. |
|
|
catch, garanterat fläkten. Jag köpte först en av en tjomme här på AP som visade sig vara fel modell, han vägrade ta tillbaks den. Svarade inte på mail, nån från Mjölby. Sen köpte jag en från skroten men där var ett av fläktbladen spruckna utan att jag såg det så den slog i på nåt sätt när allt var monterat. Tillslut köpte jag en på eBay ny för ca 900 kr. Mitt råd är alltså köp en helt ny fläkt för det är en del jobb att montera. Min bil: Länk |
|
|
olaO stort tack för tipset jo det får bli ett sommar projekt verkar just NU som att det bara är en skönhetsfel. Micro68 storttack även till dig och andra ska låta motorn bli kall och testa utan luftpump. Någom vet vilkn säkring det är till den? |
|
|
catch, jag bor ju nära dig, så behöver du tips så hör av dig, jag har ju rivit isär det där totalt 5(!) gånger. Min bil: Länk |
|
| olaO det vore jätte snällt av dig du har PM | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
catch_me är ac kompressorn utesluten? Har du testat att klicka bort den som Micro68 skrev? Ljudet vid klimapanelen låter som kupefläkten. olaO var sitter fläkten på e39? Vad måste bort för att komma åt den? |
| Jo har stängt av ac ingen skillnad så det är uteslutet. | |
| Hittade en säkring i hands facket enligt mekartipset nr 31 ska den styra bla secondary air pump plockade bort den bilen gick att starta men dog efter 3 sekunder fick felmeddalnde (P1413 secondery air injection pump relay control circuit signal low) | |
| Micro menar du ventilen i höjd med ventilkåpan | |
|
bmwe392001, bort med lister, instrumentkluster, passagerar airbag, hela övre panelen plus ett par kablar samt en vajer som sitter i den, lite plastgrejer som sitter över fläkten. Plocka ur fläkt tre skruv. Enligt manual ska man ta nedre panel också och handsfack tror jag men det går utan att göra det. Lite bilder från när jag gjorde det här: Länk Min bil: Länk |
|
|
Catch_me ... ja den blanka ventilen i höjd med ventilkåpan. Om du följer den grova slangen ner mot lyset så går den genom plåten . Tittar du underifrån ser du en stor svart burk, o det ska vara den så kallade secondary air pumpen. Länk Tror det sitter ett kontaktstycke på den som man kan lossa. Säkringen går säkert till fler funktioner så därför stannade bilen. |
|
| Alltså jag blir förvirrad, jag har provat lossa på kontakten då får fläkten som är framför kylaren frisspel går på grymt högt varv så jag blir tvungen att stänga bilen | |
|
Hmm.. låter som du är på någon kontakt för ac kylningen då.. Har tyvärr inga foton åt dig o här är det inget väder för att vara ute o fota nu. |
|
| Kika på denna länk o se om det kan hjälpa något..Länk | |
| Uppskattar verkligen din hjälp, Om du tänker på justerings skruvarna till lyset precis där under har du ju nån form av pump som går under bilen tittar man noga kan man se man har plockat bort den kontakten som jag gjorde tidigare då gick kylfläkten på högvarv som bara den..Bara toppen på pumpen syns fron motorrummet inte sant den under lyset helt enkelt? | |
| Alltså menar att på bilden du har länkat ser man att man har plockat bort kontakten! | |
|
Under lyset som du beskriver är en kontakt till ac:n (var ute o kollade i min bil nu). Tror du får ta bort höger framhjul eller krypa under bilen för att komma åt pumpen. Min stod på en lyft när vi höll på med den. Kontakten kommer du endast åt underifrån bilen. Om du kollar bild nr2 i länken så ser man att dom har tagit bort en del av innerskärmen (mot fronten till) och hjulet för att komma åt pumpen. |
|
|
Ja men då så, Tar bort höger framhjul och startar efter det återkommer med en ny video imorn. mvh |
|
| Lycka till i morgon...passa på o stjäl grannens pump (om han har en volvo el. bmw) o byt till en frisk.. | |
|
Gott Nytt... Fanns inte tid nog först idag så tog jag tag i saken tyvärr ingen video då frugan var tvungen att åka iväg med bilen så jag hann aldrig plocka bort hjul samt innerskärmen..När bilen var tillbaks var det bara att demontera grejerna och där satt pumpen satte dit en begagnad från en 525 2003 som skrotades vid 5200mil sedan. Passade på starta bilen med bortplockad kontakt med kom inga felkoder iaf inte på min EML327(Har beställt BMW-scanner) Som sagt den låter ju endast vid kallstart som wooooooooom typ som när man dammsuger och det fastnar nåt ja ni vet.. Nu gäller det att vänta tills nästa kallstart mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.