|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Sorry bmwe392001..Jag tänkte på Catch_me när jag skrev inlägget men glömde att skriva det.. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag tror faktiskt mest på förslaget från olaO. Vevhusventilationen har bytts en gång och ljudet kvarstod. Även ett motorbyte har gjorts för ca 2 år sedan pga extrem oljeförbrukning och då fördes den gamla generatorn över vilket då pekar ut generatorn som boven. Men utbytesmotorn kan ha haft samma problem så helt 100 är det inte. I tråden som jag länkade till skrev jag att Förenade bil inte tyckte att man skulle göra något åt oljudet då det är så kortvarigt och då många verkar ha detta problem. |
| Kanske borde nämna att hag bytte remmen till generatorn oxå i samband med insp2 jag gjorde i somras men inte ac remmen pga beställt fel rem..Men hur skulle generatorn ge en sån missljud olaO? | |
|
En generator med dåliga lager låter hela tiden då motorn är i gång oavsett om motorn är kall eller varm. Kommer missljuden bara en kort stund vid uppstart borde det vara något som kopplas in tillfälligt o stängs av sedan. |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Micro68 du har ju rätt där men vinandet försvinner inte abrupt utan tystnar långsamt med tiden. Det påverkas av hur mycket generatorn får arbeta och på något sätt även av värme. |
|
catch me, min generator laddade bra men lagret i den var på g att gå därav oljud. Hade inga andra symptom än ljud. Försvann när den blev varm. Min bil: Länk |
|
| Ok ska som sagt lägga upp klippet imorn så ni får höra..Missljudet som kommer och går vid klimatkontrollen och försvinner när jag stänger av klimaten kan det ha nåt med varandra att göra? | |
| Multirem/servorem/generatorrem samma går samtliga på samma rem? | |
|
Här kommer ett klipp lyssnar man noga så här man det dova ljudet vooooooooom eller nåt man hör bäst from 50 sek mot slutet.Ljudet avtar efter 1.2sek Länk |
|
| an hör även skillnaden när jag flyttar på kameran mot generatorn då blir missljudet mindre..Extremt skitig motor lite pinsamt inte alls så slarvig av mig när det gäller bilvård vanliga fall | |
|
Här kommer videon med missljud från klimaten högst troligt från nån rem men hörs inte från motorrummet tyvärr,Stänger jag av klimaten förvinner ljudet oxå Länk |
|
|
Får bara upp "Det här videoklippet är privat" på filmerna? Min bil: Länk |
|
| Jaha ska se om jag kan göra den allmän | |
| Nu kanske? | |
| ta bort multiremmen och starta. är ljudet borta då. snurra på generatorn och lyssna efter lagerljud känn efter glapp på fläkten | |
|
catch_me det lilla "squirket" på klimafilmen låter som kupefläkten tycker jag. Har haft det ljudet vid kallt väder, kupefläktbyte som gäller. Motorrumsfilmen låter verkligen skumt. Låter som någon dammsuger. Där restar jag mitt case. Min bil: Länk |
|
|
Precis där du står och filmar sitter luftpumpen under lyset ( i första klippet) Om du har tillgång till att radera felkoder så kan du koppla ur luftpumpen och provstarta bilen (du får troligtvis felkod då). Om ljudet försvinner så är den det är fel på om inte så är det något annat.. Följ slangen från den blanka ventilen 4sek in i klippet så hittar du nog pumpen. |
|
|
olaO: kan nog vara kupefläkten men ljudet finns bara när jag kör raktfram numera även på tomgång och kraftigast när jag svänger åt höger inget när jag svänger till vänster?Inget rem alltså? Micro68:Ljudet är som kraftigast eller hörs tydligast vid höger belysning stämmer men vad gör den pumpen? jag kan radera felkoder antar du menar man ska plocka bort säkringen till pumpen? även Ac kompressorn sitter väl där oxå ? |
|
| olaOdet måste vara kupefläkten inget rem då ljudet försvinner helt när jag som sagt stänger av Klimat panelen? | |
|
Pumpen ger katalysatorerna extra syre vid kallstart för att dom ska bli varma fort. Den går ca 60-90sek sedan stannar den. Ac pump borde gå att testa genom att stänga av knappen. Och jag menade som sagt att du ska testa o ta bort säkring eller kontakten på pumpen och får du en felkod så är det bar om du får bort den igen. Får hoppas att något av all tips som strömmar in hjälper dig då det inte låter så roligt när du startar.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.