|
|
|
|---|---|
|
Lambasonden till cylinder nr 1 strular på min M3E90. Problemet började egentligen i somras och var hos Per Larsson bil och motorteknik och felsökte. Han konstaterade att det inte är nån fara och släckte motorlampan (gula). Nu har den tänts igen efter ca 100mil, och åkte till Per Larsson igen för felsökning, och det var samma lambasond som innan. Lika bra att byta lambasonden så jag slipper se den gula motorlampan lysa igen i framtiden (högst sannolikt). Tips på var man kan köpa en lambasond till bra pris? Har tänkt byta det själv, då det verkar inte vara ett svårt ingrepp. Var hittar man cylinder nr 1 i en M3 V8? Är det nåt man bör tänka på när man byter? Mvh Magnus | |
|
Hallå Magnus ! Jag hade också en lambasond som paja på min E90 m3, jag köpte en begagnad på blocket ifrån en bilskrot, lamdan va i mycket fint skick och fungerade utmärkt ! kostade mig 1000kr inkl frakt tror jag. så kolla på blocket eller vanliga bilskrotar som Harrys bilskrot eller arons Med vänlig hälsning Eddie |
|
|
Eddie: Bytte du själv? Om ja, kanske kan du ge lite beskrivning hur man gör ? Mvh Magnus |
|
|
Det behövs inte beskrivning, bara att plugga ur kontakten och skruva av den gamla och sedan installera den nya. Lego för vuxna :) |
|
| Skrev lite tokigt.. Det är alltså på cylindrad 1.. | |
|
Precis beställt en från skroten. 1300:- Har någon aning om vilken sida är cylindrad nr 1 ? Vänster eller Höger om man står framför motorn. |
|
|
Har ni kollat vad nya kostar på ebay.de? Köpte till min m5e39 iofs, men betalade runt 750:-/st för ett tag sen. Det var Bosch. Fingerspitzgefühl. |
|
| Här finns nya billigare än skroten, Länk | |
| Av rent intresse hur vi man att den är sönder, vad får du för felkod? | |
|
Vet inte vad för felkod man får upp för detta. En intressant sak, Per Larsson sa att lambasonden är en detalj som man verkligen ska köpa ny. BMW rekommenderar att man byter lambdasonden efter ca 10.000 mil. Jag uppfattar då att den är en slitdel. |
|
|
Varför ska man byta dem efter 10k mil? Ska man byta katten då också eller? Håller de 10k mil så har du nog en 10k mil till sonderna är inget man byter om det inte är något fel på dem. |
|
|
Jag vet inte det själv. Det var vad jag fick höra av Per Larssons motorteknik. Har frågat anledning till det? Hoppas får svar per mail under dagen. Kommer att skriva här då. |
|
| Tillverkaren (Bosch) brukar ange att livslängden på en sond (oavsett vilken bil den sitter i) är 16000 mil, efter det är det god ide att byta ut den. Men det betyder naturligtvis inte att sonden är kass, utan bara att den inte reglerar lika snabbt som en ny helfrisk sond. Kan tänkas att sonderna slits fortare i bilar med större motorer? Jag har bytt sonden på min ena M, o kommer även byta på de övriga, trots att de verkar fungera som de skall... | |
|
Ja, fick svar att lambasonden blir sämre med åren dvs. läser av syrehalten alltmer långsammare, som till slut ger upp. Den brukar ha en livslängd på mellan 10-16 tusen mil. På just M3 rekommenderar man att byter vid ca 10.000mil för att katalysatorerna inte ska ta stryk. För fet bränsleblandning förstör katalysatorerna. För mig blir det en helt ny, ett självklart val! /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.