AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.960

Regnsensorn - ska den sitta så här?

Jo
41
Jockern
530xi G31 - 2018
Fick vindrutan bytt för ett tag sen på min E91 -08 och nu när det börjat regna så märker jag att regnsensorn har blivit rejält okänslig. Skall givetvis reklamera. Kollade idag på själva plastkåpan som sensorn sitter i och la märke till att kåpan inte ligger dikt an mot rutan (sett från sidan). En betydande del av den nedre delen har ett glapp mot rutan och jag tycker att liknande finns även i toppen. Länken visar en vild. Ni som har en välfungerande regnsensor, ser det lika ut för er eller ligger hela kåpan mot fönstret?

Länk
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Man brukar byta regnsensor vid byte av vindruta med och initiera den " lära den"
samt im sensorn om du har en sådan, Man kan behålla den gamla regnsensorn också men kan ställa till problem men i vilket fall som helst måste den initieras för att fungera optimalt , det du visar på bilden är bara plast kåpan som dom har inte satt fast ordentligt har inget med regnsensorn att göra.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Jag tycker att min regnsensor finkar sämre efter byte av rutan. Har bytt ruta 2 år i rad. Första gången bytte jag rutan hos samglas och fick en ruta som inte var original. Då påstod BMW att det var därför som regnsensorn inte fungerade optimalt, rutor som inte är original kan ha en annan tjocklek som påverkar regnsensorns funktion. Dom initierade den på nytt, men det gjorde ingen skillnad.
Nu när jag bytte senast gjorde jag det hos BMW, resultatet är detsamma. Regnsensorn funkar dåligt.

/Johan
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Funkar sämre... :)

/Johan
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Som jag nämnde tidigare " man skall byta regsensor vid byta av ruta " och initiering , men många gör det inte där av den dåliga funktionen !! det skall inte ha någon betydelse om du byt ruta hos bmw eller någon av dem större glasmästerierna , min erfarenhet av bmw s rutor är att dom spricker lättare !!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Gjorde konfigurering med INPA efter byte av ruta, fungerar hur bra som helst även känslighetsinställningen (regnsensor fungerade inte innan rutbyte).
Kanske skulle göra en ominitiering av din regnsensorfunktion i samband med reklameringen?
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.