|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 535d med det lilla hifi paketet (10 högtalare), alltså inte logic 7 (13 högtalare) Vill nu uppgradera detta och undrar vilken skillnad det blir om jag sätter i slutsteget från logic 7 till mitt befintliga system? Som jag läst i andra trådar bör detta steg få lite bättre fart på basarna under stolarna än vad det nuvarande steget lyckas med? -Blir det stor skillnad eller bör även högtalarna bytas och kopplas på steget? -Är det några kablar som som måste bytas för att få fart på det nya steget? -Några andra problem som kan dyka upp eller det är såkallat plug and play? Tar gärna emot tips på andra lösningar för ett bättre ljud men vill hålla det så diskret och nära original som möjligt. Vill ha steget på samma ställe som det nuvarande t.ex. Tacksam för alla tips!! Med vänlig hälsning. | |
|
Hej! Det är inte helt pnp, du kommer behöva programmera om huvudenehetn att skicka ljudet via den optiska utgången, och ev kommer du behöva dra en sådan optiskt kabel genom bilen, vet inte hur det är på E60 men på E90 har inte alla bilar den 'optiska ljudkabeln'. lite pill och inte helt värt det om man fräsmt vill åt mer pompa och inte är intresserad av EQ/SR-funktionen som L7 ger. vill du har fart på ljudet under stolarna så hade jag kört 677-elementen eller eftermaknadsalt, och detta ihop med ett lite lagom 2ch steg tex DLS CA21 eller nått i den stilen. det är inte ljusårs skillnad mellan 676 och 677 elementen, samma serie fast bättre talspolar och magneter i 677, men upplever ändå att de låter märkbart bättre än 676. |
|
|
Okej låter som mycket jobb så ditt alternativ verkar vettigare. Är det bara att byta basarna till t.ex earthquake SWS-8 eller något liknande och sen byta nuvarande slutsteg mot ett bättre så funkar allting? Inga nya kablar som ska dras mellan steg och baslådor än de som redan är dragna? Tacksam för svaret :-) Med vänlig hälsning |
|
|
det finns en bra tråd på e90post som jag inte hittar nu som hastigast på google, men sök där. ja allting funkar, adderar du ett eftermaknadsslutsteg så kommer du få göra en egen lösning med ström och jord, men det är ju ingen stor deal. hifi676-steget driver då fortfarande alla element utom basarna. |
|
|
Hmm.. Som jag förstått det så driver väl "stereon" diskanter samt mellanregister på 676 och steget basarna? Eller det stämmer inte? Är det inte logic7 som har slutsteg som driver alla element inklusive basarna? |
|
|
Kolla in dessa trådar på e90post.com: Länk Länk Har svårt att tro att det skulle vara större skillnader på E90 och E60 (3-serie och 5-serie) Sahi |
|
|
Tack för länkarna! Enligt länk nr 2 så driver slutsteget i hifi 676 både basarna under stolarna och resterande element (diskant, mellanregister). Men enligt trådar här på autopower så driver slutsteget i hifi 676 endast basarna. Någon som vet hur det egentligen är? Tacksam för svar! |
|
| Slutsteget driver alla högtalare i bilen, oavsett om bilen har HiFi 676 eller HiFi Professional 677. | |
|
Så här ser kopplingen ut på mitt slutsteg: Länk 4 par är tvinnade vilket jag isåfall antar är högtalarkablar (bas, mellanregister?) om nu steget driver alla högtalare som ni skriver. Var är då resten av högtalarkablarna? 4 par tvinnade kablar är för mig bara fyra stycken högtalare? Har som tidigare nämnts 10 stycken högtalare. För de tre resterande lite grövre kablarna är ju ström etc. (?) Är väldigt förvirrad just nu så lite klarhet hade varit på sin plats! :-) |
|
|
Har alltså en BMW 535d -07 e61 PRE facelift med HIFI 676 |
|
|
Mellanregister och diskant räknas som två skilda högtalare men går via samma kanal, via delning mellan register och diskant. "In total, 10 loudspeakers can be controlled via 6 audio channels. The treble loudspeakers and mid-range loudspeakers are connected in parallel. They are each supplied by the four amplifier output stages via a common wire. At the mid-range loudspeaker there is a diplexer (high pass) that decouples the signal for the treble loudspeaker. The diplexer takes the form of a capacitor. With a higher frequency the alternating current resistance (impedance) is lower and the capacitor is therefore more conductive. Thus, only higher frequency signals reach the tweeter loudspeakers. Low frequency signals, which could damage the treble loudspeakers, are suppressed." Spontant tänker jag att ditt system går enligt (OBS! Är absolut inte säker!!!) Fram vänster = Midbas + mellanregister + diskant Fram höger = Midbas + mellanregister + diskant Bak vänster = Mellanregister + diskant Bak höger = Mellanregister + diskant. Vore bra om någon som har mer koll på Hifi flikar in. Sahi |
|
|
Tillägg: Tycker vid en närmare titt på din bild som att det ser ut som att det är 6 kanaler. Det borde alltså betyda att det är: 1 kanal till vänster fram - mellanregister + diskant 1 kanal till höger fram - mellanregister + diskant 1 kanal till vänster bak - mellanregister + diskant 1 kanal till höger bak - mellanregister + diskant 1 kanal till midbas vänster 1 kanal till midbas höger = totalt 6 kanaler.. Sahi |
|
| Länk | |
|
Länk Här är en bild från en annan vinkel. Sahi: Vet du möjligen vilka kablar som är vilka? Om vi går från vänster till höger? Någon annan som kanske också sitter och trycker på lite kunskap i ämnet? :-) Tack för dina snabba svar Sahi! |
|
|
det är korrekt att det separata steget i hifi676 driver alla kanaler i de allra flesta fall. anledningen att det står i den tråd jag skrivit att så inte är fallet, är att jag då kikade på en E60 med Hifi676 där steget endast drev basarna, men jag tror att BMW ändrade detta utan att meddela ädnringen s a s. alla e90 jag stött på har 676-steget drivit rubbet, precis osm chris87 skriver. |
|
|
Okej. Men kan du svara på hur det är i detta fallet på min e61? Om du tittar på bilderna? Jag kan nämligen inte :-) |
|
|
Varsågod! Vidare har jag tyvärr ingen kunskap. Hade basic systemet i min E90 nämligen. Sahi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.