AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.114

530 e39 - så nöjd!

Sida 1 av 2
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Åkte en lite längre sväng med min 530 i lite raskare tempo igår och kan inte låta bli att förundras över att en 11 år gammal bli kan kännas så bra! 60 mil blev det och mina funderingar kring vad man skulle kunna byta till istället blev istället till funderingar över varför man ska byta en bil som fortfarande 11 år gammal känns tight i chassi, en motor som går hur lent som helst och utan missljud i hjulupphängningar o annat. Precis lagom storlek på bil dessutom som fyller de behov jag har. Svårt att tänka mig det går att hitta mer bil för pengarna och ännu svårare att se vad jag skulle få för mervärde av att lägga ut mer pengar på nyare o modernare bil? Visserligen kanske man kan få något som går lite snålare men blir det verkligen bättre i något annat avseende? Känns som min e39 får stanna kvar ett par år till! :-)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Visst är det härligt, upplever precis detsamma i vår E60. Åkte ca450 mil i
min svågers 525dA-08 nu på europasemester och märkte att vi har världens
bästa baksäte.......hur bekvämt som helst. Att man satt lika bra bak som fram
är kalas. De här bilarna är sagolikt bra och här även förbrukningen. Tror att din E39 känns på samma sätt som för mig då vi båda har faceliften som brukar vara en bättre/skönare bil att glida i.

Mvh Jonas B
Ba
328
Basilika
E39 530im
Rille: Har själv haft en sån i över 2år o kan säga att det var en av mina bästa bilar jag ägt! Minimalt med krångel o härlig motor. Hade en Touring av årsm 2001, med skinn o elstolar, glastaklucka, 16:9 navi elratt, pdc mm. Hellt fantastisk. Mkt bättre 540:n jag hade, som bara krånglade OCH krånglade :(
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Kan ju lägga till att jag kastade ett öga på gamla besiktningsprotokoll nu när jag la in det senaste i pärmen och kan konstatera att den aldrig haft en besiktningsanmärkning. Kanske säger mer om tidigare ägare och service på bilen men känns rätt bra ändå för en 11 år gammal bil!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
kan bara instämma med kören.
Haft min ca 5-6 år och älskar den. knappt några fel alls förutom standardsaker. aldrig ett driftstopp och stark men snål motor !

Går ju att köra på snålsiffror bara bara tar det lite lugnt, underbart skönt ljud i motorn som ständigt är där.

Tyvärr kommer jag nog behöva byta till något större då familjen växer, men det är sån jäkla ångest, tror det blir en x5 med samma motor, så man känner sig som hemma.

Diesel är inget för mig.
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Äger själv en 530-e39 underbar bil!
Trots 24.000 mil på mätaren och snart 13 år imponerar den!
Min bil har klarat sig bra från rost då den har varit avställd under vintern!
Håller med, det är sköna bilar trots att de har några år på nacken.

Körmässigt är det ingen skillnad mot en ny bil, däremot inredningen i en ny bil är oftast betydligt finare.

Håller man efter rost, och ser till att byta bromsar, slitna leder, olja, filter etc så har man en bil som rullar tio år till väldigt billigt, och är väldigt gemytlig inuti.

Dessutom tycker jag det börjar bli kul att ha en fin E39, det finns inte så många längre och både E60/61 och F10/11 är supervanliga och E60 börjar bli nerkörda. All respekt för de nya F10/F11 som verkligen är jättefina. Men de är väldigt dyra, värdeminskningen är stoooor och det är mer speciellt med en fin E39 tycker jag personligen.

Det som blir sämre med tiden i en äldre bil kan ofta återställas till nästan nyskick genom att tvätta lädret *grundligt*, för att få bort det blanka från lädret och återställa den sidenmatta ytan som det har som nytt. Likaså gummi och plastdelar i inredningen kan man behandla med cockpit shine, armor all. Utvändiga svarta lister som börjar bli lite ledsna och blekta av solen, kan man köra olivolja på -- de blir svarta och som nya igen.

Har precis uppgraderat min gamla E39 540 med en 16:9 DVD-navi med USB, iPhone och digital-TV, så den får hänga med några år till är det tänkt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fantastiska bilar!
Själv tycker jag inredningen är både snygg och grymt funktionell om man har den svarta med aluminiumlister.
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Kul o läsa att fler är lika nöjda som jag.
Otroligt hur mycket bil för pengarna man får med en e39.
Har ingen välutrustad bil men den känns ändå finare att åka i än många dyrare bilmodeller.
Svart med titanlister och infällt champagnebeige är snyggt också, tycker jag.

Länk

Länk

Eller vad jag tror är poppelträ:

Länk

Länk

Min bil är svart med aluminiumlister, men jag gillar mer och mer svart med ljusa valnötslister. Många valnöt är lite för mörka i min smak. Valnötsfaneret är egentligen ganska färglöst men betsas innan det fernissas och lackas (åtminstone i exklusivare bilar)

Gillar också caramel-färgen på inredning, gärna med heritage-skinn.
Svart med ljus valnöt:

Länk

Caramel, men jag gillar inte riktigt det trät - vill ha mer kontrast;:

Länk
ma
7.450
marin849
Fantastiskt fina linjer på den svarta E39an fotad rakt från sidan på första länken!
De där originalfälgarna är också riktigt fina.

Dock tycker jag ringar runt instrumenten är ett krav (var det bara sista året?) då instrumentklustret annars ser svart o lite platt/dött ut, ringarna gör väldigt mycket tycker jag. Går ju att eftermontera om man inte har.
ma
7.450
marin849
Och den senare M-sportratten är också fantastiskt.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Den första du postade lasse ( Länk ) är enligt mitt tycke en inredning som känns (hur sjukt det än låter) modern än i dag. Finns det någon annan tillverkare som har lyckats med den bedriften?

Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
Kan bara hålla med alla nöjda E39 ägare. Är nu ägare till en E61 -07. Men ska titta på en E39 igen som andra bil. M-Sport givetvis!
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Grymt läckra inredningar ni länkar till. Jag tycker den svarta tygklädseln jag har är rätt optimal så länge jag har barn som trampar runt i grusiga skor på sätena, men en champagneinredning i skinn skulle vara mysigt om/när man klassar om den till hobbybil i familjen. Vad kan en ny sådan inredning kosta på BMW tro?
ma
7.450
marin849
Varför trampar barnen runt med skorna på sätena, har du inte lärt dom hur man går in och ur bilen?? :)

Kostar mycket på BMW, men de dyker upp på blocket ibland och utomlands är utbudet stort.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Det blir så när den minsta ska ta sig upp för egen maskin i den bakåtvända stolen. :(
ma
7.450
marin849
Jag har köpt överdrag till framstolen och högra delen av baksätet så det som är exponerat är dörrklädseln.
ma
7.450
marin849
Framstolens baksida dvs.
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Kan bara instämma!, dock är grejen för mig DIESEL!
Har bara fnyst åt detta innan och inte sett det som ett alternativ.
Men så råkade jag prova den bilen jag har nu och var fast!
Jag trodde aldrig en 530D kunde gå så bra, vara så urstark och så snål.
Tar aldrig över 0,6 l/mil. Min är manuell och har gått nästan 40.000 mil.
Renoverade framvagnen i somras och upptäckte att det var originalprylarna som satt där.
KVALITET!
Har ibland svåra våndor över vilken bil som skall efterträda nuvarande.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.