AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.738

E90 318I Msport -> M3 ombygging i Sverige

b0
4
b0rre
E90 '06 318i M-sport Sedan
Hvem i sverige bygger om E90, vil bygge om min 318 til komplett M3.

Ønsker å beholde Msport utseende, men vil ha komplett motor,drivverk etc av M3.

Hadde vært fint om noen visste om seriøse firmaer som gjør dette i Sverige.
Har vært i kontakt med flere firmaer i Norge ang dette allerede, men vil se hva man kan få til i Sverige før jeg bestemmer meg.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Sälj din 318 och köp en M3. Både billigare, smidigare och bättre.
b0
4
b0rre
I Sverige er det nok billigere, i Norge derimot koster en M3 700.000+- . En ombygging vil være billigere sånn sett.
ao
37
aonn
325i m-sport bavaria -08
köp en 335i med steg3 trim så har du en "M3" med din nuvarande bil i inbyte så är det den klart billigaste lösningen för o få en M3 klass i motor styrka . för du måste byta mer än motor o drivverk på din bil du har nu . fälgar/däck , bromsar m.m
Det är tveksamt om det är billigare att sälja och sedan köpa en 335 då de norska priserna är MYCKET högre än i Sverige. Sedan är det väl skillnad på försäkringskostnad.

Här är en icke M-paketad 318i-06 för 137 900NKR Länk

Detta medan 335i i princip inte finns i Norge. Det finns ingen 335i E90 till salu och tre stycken 335i E92 och en 335i E93 på den finn.no. Den billigaste kostar 369 000NKR nästa kostar 100 000NKR mer.

Länk

Norge är mycket dyrare billand än Sverige, kolla bara vad det kostar att byta ägare på en 2012a eller 2013 som väger över 1600kg... 19 602NKR!!

Länk

b0rre: Har du drivlinan från en M3 eller ska firman skaffa fram den?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Hehe, detta är vad jag skulle kalla ett riktigt "idiotprojekt" och sådant är ju roligt :-)

Det är ju väldigt få som kommer på den här tanken i Sverige men jag kan förstå logiken i Norge med tanke på priserna där. Men det finns ingen firma i Sverige vad jag vet som håller på med sådant här. Dock går det säkert att fixa om man är envis.

Rent praktiskt så skall de flesta delarna passa rakt av vad jag vet. Det finns en kille i Falkenberg som har skruvat i V8an från en M3 i en 116 kaross och kör med i BMW cup.

Det som kan bli lite knivigt är elektroniken också, men om du flyttar ALL inredning och all elektronik så kanske det blir mer smärtfritt. Dock skall väl den kodas om till ditt chassienr m.m.

Du kommer ju behöva en donatorbil som du kan plocka delar från. Du bör nog ta både drivlina, hjulupphängningar, bromsar m.m.

Om jag skulle göra detta hos en firma i Sverige skull jag börjat att kolla med Stertman i Nynäshamn eller Schmiedmann i Kungsbacka. Men räkna inte med att de vill ta sig an jobbet. Det kan också vara så att en firma kan göra det mekaniska och en annan kan göra elektronik m.m.

Berätta mer hur du har tänkt själv?

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Här kan vara en lämplig donatorbil om du inte vill börja leta delar på skroten:
Länk

Slutet på avgassystemet kanske behöver fixas lite för att passa en vanlig E90 och du får ha någon ny bakdel där du får ut utblåsen.

Fälgarna behöver nog vara minst 18" för att få plats med m3 bromsar men M3ans fälgar kanske inte får plats i hjulhusen?

/DJ
b0
4
b0rre
Stemmer nok at prisene er mange ganger høyere i norge for samme bil som i sverige ja. Sist jeg sjekket en 335i i norge kostet denne 600.000kr. For min bil betalte jeg 100.000Nok noe som er rimelig, da vil det heller lønne seg å få tak i en skadd M3 fra sverige og bygge om selv, evt få et firma til å gjøre dette.

Hadde jeg fått tak i en kræsjet M3 i Sverige kunne jeg brukt understell,motor,girkasse og flyttet over all elektronikk selv.

Kjører BBS LM Rep 8.5+9.5x19" så bremsene bør gå klar:)
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Hej Borre jag har komplett fram å bakvagn till en m3 e92 om du är intresserad?
ca 1000mil komplett med ALLT...

janne@flexokliche.se
b0
4
b0rre
Er det bolton på e90? Det der er vel coupe?
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Det är bolton i din kaross. samma infästningar oavsett om det är coupe sedan eller cab.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.