|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har bytt ut samtliga högtalare och eftermarknadshuvudenhet sitter i bilen. Ljudet är trots detta platt och linjärt. Som exempel får tvåvägshögtalarna som är monterade i hatthyllan bara bas och mellanregister, men ingen diskant! Så efter att ha läst på vet jag nu att ljudet delas upp i slutsteget som original sitter monterat till väster i bagaget. Jag vill förbikoppla detta så att högtalarna drivs direkt i från huvudenheten utan någon förvrängning av ljudet? Ett alternativ är att byta ut steget mot ett vanligt slutsteg för att få kraftigare ljud, men då återstår fortfarande frågan hur jag gör med kopplingen till originalslutsteget som har två st kontakter som antagligen ska skarvas? Bilen detta gäller är en E39 528i med följande ljudutrustning från fabrik: S666A RADIO BMW BUSINESS CD S676A HiFi-Högtalarsystem Så är det någon som har genomgått liknande procedur vore jag glad att få höra en lösning!=) | |
|
Hur har du kopplat de nya högtalarna? 1. Skaffa nytt slutsteg (3- eller 5-kanaligt så får du möjlighet att driva en subbas) med högnivåingång alt. använd hög-till-lågnivåomvandlare. 2. Ta signal från kablaget som går in i befintliga slutsteget och koppla till nya steget. 3. Sätt delningsfiltren till dina högtalare vid slutsteget så kan du återanvända kablarna som går till orginalhögtalarna. |
|
| Dom nya högtalarna sitter med samma kablage som dom gamla satt i. Bara elementen som är utbytta helt enkelt. Jag har endast delningsfilter för diskanterna. Min tanke var från början bara att spela direkt från stereon ---> högtalarna. Då jag bara är ute efter ett ok ljud till vardagsåkandet. På alternativ 3 du nämner Kane, ska jag då bara skarva loss kablaget från steget och på så vis koppla ur steg och då får stereo ---> högtalare? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.