AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.587

ZF 5HP24 med skum back

Hej,

Finns det några ZF-gurus här?

Har en Audi med ZF's 5HP24-lådda. Bilen är lite slö på backen. Är den kall driver den ingenting. Jag kan få den att börja driva om jag först kör framåt en liten bit, sen kan jag backa den lika långt bakåt som jag kört framåt. Håller jag på så några gånger så går det till slut att backa, så länge det är plan mark. Uppförsbackningar klarar den ej av. Har den blivit varm klarar den att driva bakåt även i svagt motlut.

Har frågat runt lite överallt men inte fått nått bra svar ännu. Vet att dessa lådor har en liten vana att slita ut lamellpaketet som sitter i "backtrumman". Fast, om lamellerna är slut borde den väl inte driva vare sej varm eller kall.

Bilen har betett sej såhär under drygt ett år nu. Det har varken blivit bättre eller sämre, ev kanske något bättre efter oljebyte.

Framåt funkar lådan hur bra som helst. Efter oljebytet alltså, innan det var den rätt ryckig emellanåt. Vet inte vad BMW säger men lyssnar man på Audi ska man inte behöva byta olja i dessa någonsin, ren och skär idioti.

Nån som har några idéer eller erfarenheter?

Ha det gott!
Thomas

ba
68
bantez
e34 540ia-94/e34 530ia touring-94
dum fråga kanske men har du gjort minst 2 men helst 3 oljebyten? Den mesta oljan står i turbinen som man inte får ut.efter 3 byten har du spätt den gamla så mycket med ny så att den borde fungera. tillsätt till sist lube gard transmission fluid protectant. kallas även lubegard red. funkar det inte efter det så är nog lådan död tyvärr. Känns ruttet att bmw och audi säger att det är livstids olja när tillverkaren(ZF) säger 15000 mil. Undrar om jaguar och bentley som också använde 5hp24 också säger att det är livstid på olja och filter?
Ingen dum fråga. Har gjort ett byte, en kille på Audi som gjorde det efter arbetstid... Blev dock lite förvånad då det visade sej att det var några liter olja kvar trots att jag skickat med så mycket som de ska vara. Enligt honom gick det inte i mer... J***a märkesverkstäder... Så, ett par byten till så kanske... Värt ett försök då resten av bilen är kanon på alla sätt.

Tack för tips!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En dum fråga - men heter den inte ZF 4HP24? Eller är det bara BMW:s fyr-petare som kallas så?
Den jag menar heter 5HP24 (A, FLA, kanske nån till) och sitter i Audi, BMW, Jaguar, Range Rover och VW.

Sen tror jag inte att det finns några dumma frågor, bara möjligheter att utvecklas ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.