AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.297

Aux vent...innebär det att jag har bensinvärmare?

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
På min färddisplay finns en meny för något som heter Aux.Vent och där finns även två "timers" att ställa. Innebär den här funktionen att min bil har någon värmare (bensinvärmare, motorvärmare etc) av något slag?

/R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undrar om det inte är så att du kan programmera kupefläkten för att gå när bilen är avstängd??
Tror Asken har koll på det där. Det har talats om denna funktion tidigare på forumet om inte minnet sviker.

MVH
Hasso
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Det innebär inte att du med automatik har värmare.
AUX Vent är ett ventialtionsläge som är inställbart med 2 timer som gör att du kan köra 30 minuter. Du kan även köra i direktläge.
Hej!

nej, det är tyvärr ingen bensinvärmare. det innebär som sagt timerstyrd kupéfläkt, vilket kan vara mycket användbart i denna värmebölja...
bensinvärmare heter zusatsheizer eller nåt liknande.

Mvh Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Auxillary heating är från fabrik monterad bränsledriven kupevärmare(E38/E39/E53/E65), motor- och kupevärmare(E32/E34). Standheizung på tyska.
Asken
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Hmm, men jag har bägge dessa "options", dvs både en Aux.Vent och en Aux.Heat.
Så Asken, menar du alltså att jag har bensindriven kupévärmare då, med tanke på Aux.Heat? Eller kan möjligheten finnas på färddatorn utan att egentligen vara monterad?

Jag blir lika förvänad varje gång då jag märker att jag har ÄNNU fler "features" på bilen än jag vetat om tidigare....hoppas detta också innebär ytterligare en "feature".. :)

/R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Många knappar är det på didäringa manickerna:))
Länk

MVH
Hasso
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ralle: har du färdmonitor(5") med navi? Jepp det verkar som du har bensinvärmare. Aux heat om den går att gå in i och ställa 2 tider så har du bensindriven kupevärmare, grattis. Skulle rekommendera att köpa en svensk instruktionsbok samt instrbok för MID/ samt navi om du har det. hos närmaste BMWhandlare, där finns alla trevliga funktioner beskrivna:)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Japp, jag har 5" färddisplay med TV samt Navi. TV-bilden är klockren och likaså GPS:en!
Det vore faktiskt väldigt trevligt om jag nu också har bensinvärmare...som sagt, jag blir inte förvånad längre! :)

En fråga till bara, hur ser själva värmaren ut och var hittar man den under motorhuven?? Jag har lokaliserat någon behållare/grej bredvid styrservon som jag inte har en susning vad det är...kan det vara en värmare?? (Den ser liksom likadan ut som servon nästan) Den prylen har förbryllat mig länge och ett svar vore guld!

/R

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är trångt under huven som du vet. Värmaren sitter i vänster framskärm, mot torpedväggen ungefär:) Mycket kompakt värmare, du får demontera inneskärmen för att se den. Webasto är fabrikatet. Tänk på i vinter att köra bilen minst lika länge som du kört värmaren= så den kan återladda batteriet. Finns strömvakt så det inte tar slut. Prylen under huven kan jag inte lista mig till, kan inte titta på en själv längre:) Står nog i svensk instruktionsbok!
Asken
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Jajamen...var ute till skönheten igår och kollade in min bensinvärmare. Ställde in den på en viss tid och sen gick den igång!!
Stabilt med besinvärmare...det bådar mkt gott inför vintern. Det värsta jag vet är att skrapa rutor och sätta sig på en iskall skinnklädsel...brrrr.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ralle7: För tidig Julklapp :)

MVH
Hasso
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Grabbar....när jag kom hem från jobbet idag så skulle jag prov-ställa-in bensinvärmaren. Jag ställde in den på en viss tid och stängde sedan av bilen. Fläktarna började sedan gå igång och blåsa, men någon värme kom aldrig...När jag sedan gick in i menyn igen var Aux.Ventilation aktiverad, trots att jag valde Aux.Heating tidigare. Varför?? Kupén och motorn var varm vid det här testet.
Likadat i morse...hade ställt timern och "Aux Heating", men när jag kom ut hade ingenting hänt...skumt.
Någon som vet exakt hur värmaren ska fungera? Det blinkar ju en liten röd fläkt också...ska den göra det?

//Rallegol
Om det är över 16 grader så startar den inte......

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Hmmm i morse var det garanterat under 16 grader... *brrr*
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
risken att bränsledrivna värmare inte startar alls är rätt så stor så ta o få gjort en kontroll av den.. är motorn däremot varm så är jag osäker på att den startar men kolla upp det hos nån handlare..

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Ok...så här såg det ut i morse:

1. Temperatur ute och i bil ca +3 grader
2. Kliver in i bilen, sätter i nyckeln till läge 2.
3. Går in i menyn för "aux heating/aux vent" och aktiverar "aux heating" under Direct Mode.
4. Aux heating är grön och aktiverad, men ingenting händer under den minut jag sitter i bilen.
5. Ska man inte märka att den startar DIREKT och man aktiverar den under "Direct Mode"?

//Rallgol
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tog du ur nyckeln? Kan vara låg spänning eller ngt fel på värmaren, kanske dags för en service och byte av glödstift? Kontakta ett Webasto serviceombud skulle jag rekommendera. Engstrand Bil&Motor i Bromma är Serviceverkstad i SV.
Mvh
Asken
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Jag tog inte ur nyckeln under detta test.

Hmm, ska försöka ringa Webasto serviceombud...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.