AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
375.799

Carly / BMWhat: Helt otroligt diagnos/kodningsprogram till BMW. En liten recension.

Sida 37 av 37
Hej!
Jag har köpt Carly innan de införde månadsabonnemang.
Har kört det i nya appen utan problem men nu ber den mig att registrera mig med email.

SKall man göra det eller kommer jag då att behöva betala månadskostnad?

Tacksam om någon vet!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja kör bara råkade ut för det med nya mobilen och det känner igen att du är full version användare utan månadskostnad.

Vart så för mig iaf.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har en fråga till er som använder Carly , Varje gång jag connectar med mobilen
och ska kolla live data (Parametrar) så måste jag börja om från början alltså glömmer den bort mina val när jag loggar ur varje gång.

Detta problem hade jag inte innan senaste uppdateringen någon som upplever samma sak?
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Hej
Är det nån som vet varför man inte kommer åt ECU.s Kombi med carly
endast iDrive,FZD,HKL2,IHKA har nämligen gått tidigare men nu svarar den bara att versionen av appen inte är kompertibel har ver.33.16
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Appen har helt klart blivit sämre, svårare att navigera i mm.
Mvh Jonas B.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med mycket sämre sen senaste uppdateringen..
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Ja den är ingen höjdare längre,men vad skall man använda istället.
Jag kör old school med BMW ISTA och vanlig DLC koppling då diagnosuttaget sitter i motorummet.

Skulle vilja ha en Bluetooth adapter och slippa köra kabel och ha något smidigare, är Carly det enda alternativet för oss som har dom äldre med uttaget i motorrummet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fler som har problem att Carly inte hittar alla styrboxar i en E87?

Det finns 10 styrboxar men den hittar bara 8 - den misslyckas med att hitta både DME och FZD (INPA hittar däremot alla 10 styrboxar).

E87 med N46-motor och Bosch MEV9.2 motorstyrsystem samt Carly 46.22 på Android (full version).
Za
11
Zaulan
520D -11
Man kommer långt med en bra bluethooth adapter och Deep OBD som är gratis.
Men programmet är svårt att navigera så inte för nybörjare.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tycker att Carly är fruktansvärt långsam. Tar tid att hitta moduler även felsökning är mycket långsam.
Undrar om Bimmercode är bättre?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
E-sys är allt du behöver För kodning. ISTA är ett bra komplement. Kunde konstatera en sak nu när jag provat ISTA. Idag behöver BMW tekniker inte veta vad en kod betyder. ISTA analyserar och skickar teknikern raka vägen till rätt dokument och ger förslag i prioordning. Jag hade problem med en ny IHKA modul.
Räckte att jag lät ISTA analysera bilen så hoppade allt igång av sig själv... ISTA är både enkelt att förstå och typ omöjligt att göra fel.

E-sys är dock något helt annat. Så länge man bara läser på och kodar är det relativt riskfritt. och inte flashar ECU. Då blir det lätt fel. Jag skulle även låta ISTA flasha ECU om jag någon gång har ett behov. Känns mer safe då den olikt E-Sys är automatiserad och flashar allt i rätt ordning.

Jag lärde mig allt jag behöver för E-Esys på en 15 min film på tuben. Finns alla länkar man behöver...
Sök ”How to find, set up, and use ESYS TO CODE YOUR BMW - F82 demo car (including the PIN/TOKEN!)”

Användaren ”shawnsheridan” på forumet bimmerpost är för övrigt nyckeln till all kunskap och ger megalänk till både guide och uppdaterad fungerande programvara.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Svar till slangen.
Fick kontakt med 7 ECU:
CAS
IHKA
KOMBI
FRM
DWA
DWAS
JBBF

(Extremt sällan man håller på med kodning.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant Sverige - väldigt likt mitt scenario.

Du får heller inte ut enda felkod från DME - så den kan i teorin vara fullproppad med felkoder men man har inte en susning om det. Så ganska farligt att förlita sig på detta för felsökning och läsa ut felkoder :-) Men precis som jag så kan du få ut hur mycket livedata som helst från DME.

Jag fick nyss Carly's lite nyare "Universal Adapter" och använder jag denna så fungerar det otroligt nog att läsa ut felkoder även från DME (alla de andra enheterna kunde jag få ut felkoder ifrån men inte DME)!

Jag är lite förvånad över det, men det kan vara alltifrån en BMW-specifik quirk till avsiktlig programmering i Carly.

Min lösning var helt enkelt att använda Carly's Universal Adapter.

Men kort och gott - använder jag Carly's egna Universal Adapter så kan Carly appen numera läsa ut felkoder från alla enheter - även motorstyrenheten.

Jag skulle tro att en hel del där ute i världen tror de läser ut felkoder från alla styrenheter (inklusive motorstyrenheten) och de ser inga fel rapporterade för motorstyrenheten och tror att det inte finns några felkoder satta i motorstyrsystemet - fast det i själva verket är som så att den inte läser felkoder överhuvudtaget därifrån.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vi kanske talar om olika saker.
7 ECU var vid kodning.
Vid diagnos vet inte vilka ECU man har kontakt med, nu vet man inte hur många heller (en av alla saker som blivit sämre).

Men visst har vi kontakt med DME, ex fått felkoder 2EE6 och 2EF5, som rör motorstyrningen.

Använder "Gen 2" adapter.

(Är väl inte tänkt att man ska kunna koda/programmera om DME med Carly.)

---
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, vi pratar om olika saker :-)

Det är vanlig utläsning av felkoder jag syftar på,
det är ju ganska fundamentalt och det ska ju fungera.

Vilket det gör nu även på Bosch MEV9.2 motorstyrsystem,
gäller bara att ha en tillräckligt modern adapter
(jag hade deras riktigt gamla adapter).

Nä, kodning är jag helt ointresserad av så det har jag aldrig försökt och kommer heller aldrig att göra :-)

Men hämtning av realtidsdata däremot (som vi pratade om i en annan tråd) har jag inte provat med just Carly (däremot med andra lösningar) - så det ska jag leka med lite framöver.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hade en liten kladdtelefon i bilen fäst med magneter.
Länk

Såhär bra såg det ut för fyra år sen.
Länk

Sen kom Carly med en av alla sina försämringar och tog bort mörkt tema (vem hundan vill ha ljust tema, det suger verkligen). Körde då med inverterade färger fram till i maj i år då det kom ännu en försämring. Grå bakgrund med blek text så det nästan var omöjligt att se.
Länk

Införskaffade då en klösbräda (kladdplatta).
Klippte och bockade till ett par plåtar som fäste och hållare. Klädde med (gammal) dc-fix och tre starka magneter på baksidan av hållaren.
Länk

Fästet sitter med en skruv och "passform".
Länk

Då kunde man ha "analog visning".
Länk
Eller, med inverterade färger.
Länk

Men det dröjde inte länge förrän Carly även tog bort den analoga visningen, "dashboard"...

---
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Cool setup Sverige!

Härligt du tog dig tid och samla ihop hur detta utvecklats med tiden - intressant att se.

Fasiken, nu börjar det dyka upp knasiga projektidéer med RaspberryPi/Arduino i mitt huvud!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Såhär ser det ut med nuvarande version.
Länk

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Mätte på de olika inställningarna för ringarna, parkering-/varselljus.
Spänning utan last.

DRL
4 very low
5,7 low
7,7 rather low
10 medium
12,3 rather high
12,3 high
12,3 very high

Standing lights (parkeringsljus på min E81)
1,5 very low
3,9 low
5,6 rather low
7,7 medium
10 rather high
12,3 high
12,3 very high

Mätningarna gjordes med motorn avstängd (DRL tändning läge 2). Det är möjligt att de högre inställningarna ger högre spänning när motorn är igång.

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.