|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har xenonlampor med både kurvljus och helljusassistans. Problemet för mig är att jag kör en kurvig väg till jobbet och har märkt att jag inte alltid kan lita på att bilen bländar av när jag möter bilar/lastbilar i kurvor/backar. Då vill jag hellre vrida vredet till höger så jag får sköta helljus själv, men då försvinner tydligen också kurvljuset. Jag vill gärna ha kurvljus, tycker det är trevligt men jag vill sköta helljuset manuellt. Går det här att lösa? | |
| Har samma utrustning och förstår inte riktigt varför du stänger av det på ljusvredet, det ska alltid stå i "auto" så länge inte väderleken kräver dimljus fram. Som standard är inte helljusassistenten aktiv och så fort du manuellt startar eller stänger av helljuset manuellt så stängs automatiken av och man måste slå på den igen med knappen ute på spaken (bredvid BC). | |
| Såg nu att du hade en -10, fungerar nog inte likadant där? | |
| Jag startar automatiken med spak framåt, inte nån knapp. risken är när jag möter nån att jag blinkar om bilen hinner blända av själv och jag drar i spaken. vid vilken väderlek är dimljus ett måste? | |
| Ingen som har några tips och förstår mitt problem? | |
|
Tror inte det här var ett speciellt vanligt tillbehör på E9x sä därför du inte fått fler svar. Om man läser instruktionsboken så verkar det här inte vara ett problem då man manuellt verkar kunna avaktivera assistenten med blinkersspaken. Tolkar det som att är den redan aktiv så kan du både tvinga den till att slå på helljuset och samma sak med att stänga av den. Du ska inte behöva använda vredet för det. Här finns instruktionsboken för din modell online även om den är för bilar sålda i USA så borde det mesta fungera på samma sätt Länk. På sidan 94 kan du läsa om helljusassistenten. När det gäller dimljus så formulerade jag mig kanske lite otydligt, menade mer att om man vill slå på dem tillsammans med DRL/parkering (t ex vid kraftig dimma) så måste man ändra vredet. Finns väl andra situationer också men jag rör i princip aldrig mitt. |
|
| ja jag kan tvinga av och på med spaken. men risken är att automatiken hinner blända av före mig och då bländar jag mötande med ljustutan. kan tänka mig att assistenten funkar bra på raka vägar men jag vill helst ha den väck. | |
| Den Skall gå att stänga av om du går in i menyn. | |
| Har din bil idrive eller inte? | |
| Jag har inte iDrive (stor skärm?). Kan jag stänga av detta ändå i min lilla färddator? | |
| Verkar inte som det går att stänga av detta i min bil :( | |
|
Du aktiverar väl helljusasistenten med ljusspaken? Det gör jag på min bil. Jag har också båda funktionerna. |
|
| BMW eller någon annan borde kunna hjälpa dig att programmera bort det. Har du kollat med en BMW verkstad? | |
| Om du inte aktiverar helljusassistenten så funkar ju hel halv som vanligt,så vad är problemet? är ju inte aktiv som standard//M | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.