|
|
|
|---|---|
|
Hur hittar jag oem numret till fjädrar bak till min 330xd touring -02? det finns inte på realoem.. bmw återförsäljare är för dyr. Jag tänkte beställa från tyskland, men som sagt måste ha artikelnumret. Har eftermonterad avtagbar dragkrok så jag behöver fjädrar avsedda för dragkrok. | |
|
Art nummer är 4208434 |
|
|
Tackar! Det är till touring med dragkrok? |
|
|
Sök på det artikel numret på ebay. Sedan får du läsa dig fram. Jag har nämligen aldrig förstått det här med att de skriver förstärkta som tex mekonomen osv på vissa fjädrar. Är ju samma rakt över. Håller inte bättre än de andra. Den enda skillnad är om du köper ex antal kilo starkare fjädrar som finns till diverse coilovers paket. Kör själv med 10 kg starkare fjädrar än original till min. Oavsett så om du tar det artikel numret som jag skrev också söker på det via ebay, så kan du sedan bläddra och läsa dig fram där vad de skrivit. Lycka till. |
|
|
Grejen är ju den att BMW har olika fjädrar till samma bilmodeller, beroende på vilken utrustning bilen har... Så när man beställer fjädrar hos BMW får man "fylla i" ett datorprotokoll där man anger om bilen t ex. har: Automatlåda Dragkrok Taklucka AC Navigator etc. Beroende på vilka "poäng" datorn får fram, anges exakt vilken fjäder bilen skall ha. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad kostar fjädrarna på BMW då? | |
|
Johan: Sanning med mkt modifikation. Oftast är det bara om man har drag eller inte som spelar roll, det du skriver är de urval man gör när man väljer reservdelar rent generellt och inte just fjädrar. TS: Det enklaste du kan göra är att ringa BMW och fråga om art.nr. |
|
|
Dani, jo just BMW:s fjädrar anpassas faktiskt efter vilken utrustning bilen har enligt det "protokoll" man fyller i - fjädrarna är sedan färgkodade utifrån hårdhet. Däremot brukar "eftermarknadsfjädrar" inte ta samma hänsyn till utrustning som BMW själva gör när man beställer reservdels-fjädrar. Ofta brukar eftermarknadsfjädrarna i bästa fall vara uppdelade i standard/sport och dragkrok/inte dragkrok - men ibland är det t om. samma fjädrar oavsett... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo jag är helt med på det men AC, taklucka mm spelar ingen roll. Jag har jobbat på BMW själv så jag vet att just såna grejer, navi osv inte spelar roll. Däremot drag och ev. aut. spelar in. |
|
|
Dani, du menar därmed att BMW:s "poängprotokoll" och färgkodning bara är ett rent spel för galleriet!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej det menar jag inte, det är inte heller ngt poängprotokoll. Det är viss utrustning som kräver vissa urval när du beställer nya delar. T.ex som när man beställer en ljusmodul på E39/E46 eller när man beställer drag på en E60, då kan man behöva byta kylfläkt på bilen om den inte redan är försedd med rätt delar och det är detta som ditt sk poängprotokoll avgör...det avgör vad du har för grejer i bilen och vad du måste uppfylla för att kunna ha den ena eller andra delen. Jag har sagt att du i grund och botten har rätt men att taklucka mm inte spelar ngn roll, läs vad jag skriver och inte vad du vill läsa :) |
|
|
Dani, varför måste man då "kryssa i" dylik utrustning när man beställer fjädrar hos BMW? Det är ju ett speciellt "protokoll" för just fjäderbeställning... Och varför har fjädrar från två olika bilar med skillnad i utrustning olika färgkoder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det gör man inte för det finns program som automatiskt väljer ut de grejerna du ska ha utefter din bils chassinr men OK, jag ger mig du har rätt :) | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jag har två fjädrar passande e46. En med två grönmärkningar 33 53 1 095 736, samt en med två gråmärkningar med art.nr. 33 53 1 095 739. Båda BMW original. Vet tyvärr ej vilka modeller dessa passar. Kan skänkas om någon är intresserad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.