AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.790

Reflektion efter 4 dagar i Berlin gällande olika bilar

Har spenderat 4 dagar i Berlin och fått nackspärr efter all bilspotting! :)

Blev förvånad över att jag såg fler E70/E71 än F10/F11. Någon sa till mig att tyskarna ratar X5/6 för att de byggs i staterna men jag är tveksam till det nu. Såg 10st E70, 3st E71 och 5st F11/F10, sen en hel drös 3 serien E90 och några E60s.

Tyskar gillar tyskar, det ser man tydligt. Såg 8st Cayennes, de flesta nya modellen, 3 Panamera varav en Turbo (den vill jag känna på)

Bara en liten rapport.. Som sagt, hade inte förväntat mig så många E70/E71 - de verkar poppis!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag åkte 100mil autobahn för några veckor sedan. Jag kan inte minnas att jag såg en enda E70 faktiskt. Någon E71 har jag för mig. Jag sov en del så kan ha missat ett gäng :) De BMW jag tyckte jag såg mest frekvent va E46 coupe, E91 och F11.

Annars tyckte jag det rullade mycket Audi, mindre Merca. En hel del folkabil såg man också.
Du måste varit i ett E70/E71tätt område då försäljningen säger motsatsen med nästan tio gånger fler 5serie än X5 i år.

Försäljning januari-augusti 2013 i Tyskland:

X6 1923st
X5 3312st
7serie 2026st
Z4 2046st
I3 100st
4serie 196st
6serie 2099st
X3 14405st
X1 15783st
1serie 35714st
5serie 29987st
3serie 46938st

Här kan du se försäljningen 2010 och 2011 (2011 såldes 5serien i nästan 50000st fler exemplar än X5) men visst är X5 och X6 populära i Tyskland och är mycket vanligare än Volvo XC70 och Toyota Prius.

Mvh Stephan
Länken Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, bilspotting i Tyskland är hyfsat ansträngande! Rätt kul dock!
Ok, som du säger så måste det ha varit ett X område då. Blev själv förvånad. Angående prius såg jag en, en taxi.

E-klass var som V70 här. Överallt.

Tack för statistik! Finns det för svenska marknaden också? Kan man söka på en viss motor eller bara modell?
En sorts bilar som man knappt ser längre i Sverige men som är vanligare i Tyskland är nyare 7-serie och S-klass som körs av äldre gentlemen. I Sverige verkar det som att de stora SUVarna väljs av dessa kunder.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer_L, håller med dig där. Lyxsedaner är ovanliga i Stockholm jämfört med Hamburg/London.

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde i somras 6 dagar i den norra halvan av Tyskland och var faktiskt förvånad över hur få lyxiga, sportiga eller dyra bilar vi såg. Tyckte mest det var VW, Opel, Ford och Renault. Klart att man såg en och annan trevlig bil men det brukar vara fler av dem...

___
//Ulf
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Programmer, det beror ju mycket på området. Därför jag skrev Hamburg/London istället för Tyskland/England.

Samma i Sverige. Sitter man i centrala Stockholm och kör tycker man "alla" kör BMW/Audi/Mercedes sen tar man E4 norrut och den hetaste bil man ser på 40 mils körning kan vara en F10 525dT...

Några år gamla lyxsedaner ser man ofta i Berlins turk-/invandrarstadsdelar. SUV:ar som t.ex. ML och Cayenne är också populära i dessa områden, medan man ser få kombibilar. Det är gissningsvis en kulturell skillnad.

Angående lyxsedanerna i Tyskland så tror jag att en förhållandevis stor andel t.ex. rullar som hyrbil eller fungerar som tjänstebil i biltillverkarens egen vagnpark under en kortare period. Detta är ett sätt för tillverkaren att få upp volymerna utan att behöva rea ut fabriksnya bilar. Fabriksnya lyxsedaner säljs och leasas främst i Kina, USA och Ryssland. Förra året såldes mer än 50% av alla S-klass i Kina och 10 gånger så många som på hemmamarknaden Tyskland. Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag har en känsla av att Malmöregionen är den mest 7-serietäta numera.

Här rullar det rätt många F01:or, de flesta säkert importerade pga närheten till en ganska stor marknad och i kombination med en låg Eurokurs ett frestande köp!

----
BMW CS/SC #6212
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Spedera en helg i Frankfurt eller München och man orkar inte ens vända huvudet för en "vanlig" 5-serie. :D
Verdi
Jag vänder inte på huvudet för en vanlig 5-serie i Sverige heller. :)

Vände på huvudet igår på väg till jobbet dock. Satt en äldre gentleman i sin E63 AMG av nya modellen vid en busshållplats. Är min typ av bil det. Diskret och praktisk men ändå brutal.

Vi var ett par veckor utanför Hamburg i somras och åkte in till stan en dag. Körde såklart bil in och parkerade i ett p-hus i vad som visade sig vara den snobbiga delen av stan. Är såklart en helt annan klass på bilarna där än här i Uppsala men det rullar en hel del skruttiga gamla Opel och sånt med.

En sak som dock är väldigt tydligt är att de inte gillar franska bilar i Tyskland. Såg knappt en enda fransk bil med tyska skyltar... Någon skåpbil och några småbilar möjligtvis.
Hamburg, Frankfurt och Bayern samt Rheinland-pfalz området är ju rätt välmående regioner - övriga delar i norra samt östra delarna är väl lite sisådär.

Var nyligen i Frankfurt och låg bakom en sprillans ny svart 760 med crème läder samt "individual" emblem. Givetvis en äldre herre korrekt klädd i kostym och slips bakom ratten. Det hade inte varit samma sak om han satt i en Range Rover...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Grelle: mitt inlägg var inte riktat till dig utan mer generellt. Vi körde runt till olika ställen under 6 dagar och var egentligen inte inne i någon större stad förutom Wolfsburg vilken av naturliga orsaker inte är direkt BMW-tät. Jag har genom åren kört åtskilliga gånger genom Tyskland och givetvs märkt att det i de södra delarna generellt finns en bättre bilpark men även i de norra delarna som vi nu besökte så brukar det vara fler "roliga" bilar man stöter på än vi gjorde vid den senaste resan. Kan ju vara tillfälligheter också...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.