|
|
|
|---|---|
|
Snart ska vinterdäcken på och jag ska börja leta nya sommardäck när fälgarna ändå är av och ha det klart till våren. Jag har 18" style 95:or som är 8" breda runt om och det sitter nu 235x40x18 på alla 4 hjulen. Jag är sugen på att köra 235x40x18 fram som jag har nu men 255x35x18 bak (hade velat ha 265 bak men tror det blir för brett på en 8" fälg?). Jag har suttit och letat runt men inte funnit något riktigt bra svar på om detta är att rekommendera eller om om någon tycker jag ska köra med andra dimensioner? Bilen är en e39 540 sedan Länk //Jonathan | |
| Tror inte att du ska gå bredare än 255 på 8" fälg. Jag har 245:or på mina fälgar och det sitter bra men jag tror inte att det ser snyggt ut med 265. Lär se ut som om gummit hänger över fälgen då. | |
|
Jo det är den känslan jag får också, det jag var mer nyfiken på egentligen var nog profilen på bakdäcken i förhållande till framdäcken? Finns det "rätt" och "fel" profil till dimensionerna jag hade tänkt köra med, dvs 235 fram och 255 bak? //Jonathan |
|
| 235 fram 255 bak går utmärkt och ser bra ut på 8" 225 däremot ser för jävligt ut. | |
| Varför inte samma runt om? 235 och 255 ligger ändå så nära och med samma dim kan du rotera däcken och få ett jämt slitage, annars är risken stor att du får byta bakdäck 2 gånger på en omgång framdäck. | |
| Jag hade velat klämma in så breda baksulor där bak som jag kan utan att det ser dumt ut på fälgen. Dels av estetiska skäl men även av funktionella anledningar. Därav att jag inte väljer 235/40r18 igen. | |
|
Kolalr man på rekommendationslistorna (vilket är vad däckverkstaäder gör), är det rekommenderade däcket för en 8-tumsfälg 225 brett, med ett acceptansspann från 205 till 245. 255 är alltså redan det för brett för en 8 tums fälg. Jag skulle fortsätta åka 235 runt om alternativt köpa bredare fälgar om jag var du. Om du vill matcha ett par bredare bakdäck med dina 235 framdäck måste du upp till 265/35/18 för att få samma rullomkrets. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.