AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.921

Fel på tankavluftning 540 E39?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har upptäckt att min 540 E39 -98 allt som oftast har ett ganska högt tryck i tanken. Stannar jag och tankar är det ett rejält pys när jag öppnar locket. Likaså kan man ibland efter man kört höra att bilen står och "fiser" med ett par sekunder intervall.

Har sökt lite men blir inte klok på hur avluftningen fungerar med kolkanister bakom innerskärmen och allt sånt? Vill någon vänlig själ beskriva funktionen och hur jag ev kan åtgärda problemet?

Tacksam för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har självt haft det problemet med min E34 535i. Den "väste" åt mig varje gång jag öppnade tanklocket :-)

Enkelt förklarat så finns det en slang som går från bensintanken till kolkanistern. Kolkanistern är i princip bara en burk ett filter, där filtret är aktivt kol som fångar upp bensinångor.

När bensinångorna expanderar ökar trycket och då ska ångorna tryckas ut genom denna slangen genom kolkanistern (och på så sätt ska du alltid ha atmosfärstryck i din bensintank och när du öpnnar locket kommer det alltså inte bli någon tryckskillnad).

När du förbrukar bensin måste bensinen i tanken ersättas med luft (annars bildas ett starkt vakuum som i värsta fall kan skada tanken). Denna luft tas även denna in genom den här slangen från kolkanistern. På så sätt finns det inga tryckskillnader när du väl öppnar tanklocket för påfyllning.

Om nu denna slang/rör är mellan bensintanken och kolkanistern är igensatt så fungerar inget av de två ovanstående scenarios.

Lösningen är alltså att se till att den andas fritt mellan tanken och kolkanistern. Den här slangen/röret brukar gå mellan bensintankens expansionstank och kolkanistern, och bensintankens expansionstank brukar sitta i hjulhuset på samma sida som påfyllnadsröret.

När jag felsökte lyckads jag efter en del klurande komma fram till vilken slang i hjulhuset som gick till kolkanistern. Förutom matar/retur-rören för bränslet så är det bara en slang/rör till som går framåt till motorutrymmet (där kolkanistern sitter på min bil) - och denna tredje slang/rör måste således vara den som jag är ute efter.

Började med att lossa slangen vid kolkanistern och vid expansionstanken. Provade sedan med tryckluft för att se om det var stopp. Och det var det, totalstopp. Tryckte på med så mycket tryck jag vågade, men hände ingenting. Troligtvis är det igensatt lite längre fram i röret som går under hela bilen.

Därför gjorde jag en temporärlösning där jag tryckte dit ett litet bensinfilter från Biltema på slangen mot bensintankens expansionskärl. Slangen till kolkanistern lät jag vara bortkopplad helt. Istället för att andas genom kolkanistern så andas nu bensintanken genom det lilla bensinfiltret. Behövs bensinfilter? Nej, men då det är ganska smutsigt därbakom så kändes det rätt att ha ett litet bensinfilter. På min gamla E30 323i från -85 var inte en kolkanister ett krav och där kan man se att det går en slang från bensintankens expansionskärl och efter några meter pekar den rakt ner i marken och ut i det fria.

Eftersom det är krav med kolkanister på min E34 535i så tog jag aldrig bort den från motorutrymmet. Får jag tid över kommer jag att fixa detta på korrekt sätt, dvs fixa det igensatta röret, men det ligger inte högst på priolistan i nuläget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.