AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
5.337

428ix provkörd

Idag var jag ute och provkörde en 428IX med sportpaket och tänkte dela med mig vad jag tyckte.
Först gick jag ett varv och skådade skapelsen och jag gillar utseendet skarpt när det gäller front och sidor däremot bak är det något som inte ögat riktigt gillar ser ut som den vore nedlastad i bakändan.
Då denna var en x var det dessutom lite mycket luft i hjulhusen.
Hoppade in och glämde, kände lite och materialvalet andas kvalitet och den känns välbyggd helt i klass med F10an jag rattar idag. Sportstolarna kändes också riktigt bra fast givetvis inte så bra som komfortstolarna i F10an.
Tryckte på startknappen och la i D ( sportautomat) tryckte ner gaspedalen och njöt av sången från motorn. Blev faktiskt positivt överraskad över hur gott den 4 cylindriga motorn lät vid gaspådrag.
Ut på vägarna bar det och det man märker direkt är hur rolig bilen är, styrningen känns direkt, bilen känns lätt och bara efter några minuters körning hade jag fått fullt förtroende för bilen uppförande.
F10an känns som en fullastad buss i jämnförelse.
Sportautomaten gör sitt jobb exemplariskt och faktiskt växlar den i sportläget lite som en dubbelkopplingslåda, smäller i växlarna betydligt mer distinkt en sportautomaten i F10an.
Något stötigare och något mer vägjlud en F10an men fan så mycket roligar är den.

Helt klart är detta en riktigt bra bil som lockar till lite mer aktiv körning en min nuvarande. 435i lär ju vara ytterligare ett par snäpp roligare och låta ännu bättre det är synd att man sitter fast i dieselträsket och om det nu blir en 4 serie så är det 435dx som jag siktar in mig på vilket i och försig inte kommer att skämmas för sig prestandamässigt men givetvis inte kommer att skapa väljudet av en bensinsexa.

Med vänlig hälsning, jonas

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det är väl bilen med lägst tyngdpunkt och lägts/bredast just nu.
Men diesel känns bara fel i en "liten" kupe. 640D däremot, men det är ju helt annat.
Skulle inte vilja klassa 4an som en liten coupe då den är stor nog att rymma en 2 meters förare med hyfsat benutrymme i baksätet kvar.
Och vad det där tugget med att en diesel inte passar en coupe kommer ifrån vet jag inte men antagligen hör det hemma någonstans under det ljuva 90 talet.
En fyrcylindrig diesel är kanske inte är optimal och faktiskt knappt en 6 cyl enkelturbodiesel (530)heller men har man någonsin testat en dubbellturbo dieselsexa ( 535) så tror jag man ändrar uppfattning. Jag ångrar helt klart att jag snålade in på det när jag köpte min 530 då 535an är så mycket bättre på allt vad det gäller kraft och varvvillighet.
Ända tunga anledningen till att välja bensin är avgas/ motorljudet.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Varför väljer man en kupé? För att den är praktisk och går snålt?
Vilken Kupé i BMW programmet är mindre?
Menar du att en 2m förare med lätthet har en 2m passagerare?
Det går inte ens i f11 utan besvär så det tror jag inte på.
Vad gäller 30d och 35d så märker jag ingern större skillnad avseende ljud och karaktär, åtminstone inte i f11.
Måste säga att vissa läser vad de själva vill se.
Jag skrev att det var hyfsat med benutymme kvar där bak med en 2 meter lång förare.
Man köper en coupe framför allt för att det är snyggt sedan att det finns mycket pulver i motorn är ju inte heller fel men det har jag som krav oavsett det är coupe, kombi eller sedan.
Att du sedan inte känner någon större skillnad på 30 vs 35 i motorkaraktär får väl stå för dig jag märker helt klart en rejäl skillnad i framför allt varvvillighet och kraft.
Men visst går man från surdieselfyran så känns väl dessa båda motorer relativt lika.

Jag har också varit o provkört 428i för att eventuellt byta från min 335i, men jag var inte superimponerad. Hade nog lite för höga förväntningar på motorn framför allt men sen tyckte jag även att bilen inte hängde med när det gick undan i kurvor osv. Detta var dock ingen m-sport utan nåt standard med 17" hjul osv, såg lite ut som en monster truck i fjädringsvägen så det spelar såklart in - men ändå.

Det var dock manuella sportsäten i den jag provkörde vilket jag älskade. Jag har i min nuvarande elektriska sportstolar och jag fullständigt avskyr el-säten - jag kommer inte ner så långt som jag skulle vilja. Det gör jag däremot med manuella stolar, så det får det bli vid ev. byte.

Antingen köper jag en 435i med m-sport osv eller en 420d med m-sport. Allt eller inget, för den här X28i-motorn var ingen hit asså...

I övrigt så var bilen väldigt tyst och komfortabel. Den svalde ojämnheter och typ brunnslock, tågrälsar osv väldigt smidigt. Min e92 är rätt stötig över sånt och det känns som att nåt ska pajja när man råkar köra över en håla.

Styrningen var obehaglig, jag föredrar den äldre styrningen - mkt mer kommunikativ!

Vi får se cvad det blir. Vill vänta på 2-serien innan jag bestämmer mig för nåt dock..
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det trevliga ljudet är dessvärre syntetiskt. :(.

BMW har antagligen tagit till sig kritiken om det trista ljudet från fyran och simulerar nu en mera V6-liknande ljud. Det blev en del uppståndelse i Tyskland i samband med att BMW var tvungna att erkänna att så var fallet.

----
BMW CS/SC #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag provsatte en 428 i dag, det räckte. Att kalla baksätet för rymligt är ju en grav överdrift. Klaustrofobiskt snarare. För mig som är 186cm är det uteslutet att alls åka där.
Känns som M235 kommer bli en bättre lösning totalt sett, snabbare, lättare, billigare och liknande kupeutrymmen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad väntade du dig? Att en 186cm person sitter bra i ett coupebaksäte? Det gör ju en så lång person knappt i en Mercedes CL!

Tveksamt hur mycket snabbare och lättare en 2-serie blir. Ser man på 130i och 330i i gamla karosserna så var ju 330i snabbare i Automobils tester.

Jag skrev att det var hyfsat med benutrymme bakom mig när jag som 2 meter förare ställt in stolen och inget annat. Jag har i ett antal år tänkt mig att köpa en mindre bil än bmw5, Audi a6, volvo 960 som jag ägt innan men det har fallit på att de mindre bilar jag provat så omöjliggör det baksätesåkare bakom mig vilket begränsar användandet endel därför den positiva responsen på att 4 an hade bra benutrymme kvar.
Du kommer säkert att läsa något helt annat än vad jag nu skrev men snälla låt bli att kommentera.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Harvest: Jag tolkade din kommentar om gott om benutrymme i baksätet som att den var rymlig i baksätet. Mitt fel.
Vackrare bil är ju svårt att hitta i dagsläget dock.
Så ingen mer än jag blir lite förvånad när en 1-serie är rymligare?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jhellstrom, avser du 1-serie coupe eller 5-dörrars?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Körde en 420d luxury line med automat igår jävligt skön bil och snyyyyyyyyyg

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.