|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga om ett fenomen som jag inte begriper varför det uppstår, om någon vet och kan förklara varför. På E4 norrgående från Stockholm, norr om Upplands Väsby är det ständigt köer vid tätare trafik. Jag förstår inte varför. Det fanns gupp i vägbanan (dålig vägbank) för ett halvår sedan. Det fanns ett vägarbete med nedsatt hastighet för ett halvår sedan. Nu finns inga hinder överhuvudtaget. Kan inte förstå varför det ständigt blir köer mitt på en motorväg när inget händer vägmässigt. För er som inte kör där normalt: vägen har några kilometer tidigare smalnat av från tre (6)-filig motorväg till två (4)-filig motorväg. I samband med avsmalnandet är det alltså inga köer, utan de uppstår några kilometer senare. Det finns av- och påfarter men det är aldrig någon trafik av eller på så de kan inte påverka. Är detta något trafiktekniskt fenomen eller beror det på dåliga bilförare? Blir lika förbryllad (och för den delen förbannad) varenda gång jag drabbas av dessa köer som löser upp sig själva bara man passerar det aktuella området. Tacksam för alla svar och teorier. (Min egen teori är att de aktuella bilförarna är idioter, men varför samlas de då just här?) | |
|
Det här förklarar ganska bra "funktionen av kö": Länk Tyska undersökningar har visat att när en bil bromsar i Autobahn i tät trafik, kan det ses 10 km längre bak efter kort tid. |
|
|
Tack Sim. Men det borde betyda att köerna skulle uppstå några kilometer tidigare. Förstår fortfarande inte. |
|
| Om det är mycket tät trafik 5-10 km längre fram ger det ju en kö längst bak. Första bromsar från 110-100, nästa från 100-90 och längst bak står det still. | |
| Tror att det är pga Märsta samt framförallt Arlanda avfarten. Konstigt fenomen när både gupp & vägarbeten är borta. Ibland har det gått från 110 km/h+ till 30 km/h på alldeles för tighta marginaler...... | |
| Alla ska in på Donken... | |
|
Det beror troligtvis på det SIM länkade till ovan men även på alla idioter som struntur i att blinka vid filbyte och alla som gör onödiga filbyten för att tjäna någon enstaka billängd. Man ser detta varje dag, kör själv E6an vid GBG och det finns så många idioter i trafiken så man blir mörkrädd. Det det är inte konstigt att det smäller och blir köer. Vissa gör verkligen allt för att svänga in i sista stund istället för att planera sin färd och lägga sig i rätt fil lite tidigare. Man kan nästan känna igen dessa kamikazepiloter som envisas med detta körsätt varje dag till o från jobbet:-( Och hur mkt tid tjäna de? |
|
|
"Första bromsar från 110-100, nästa från 100-90 och längst bak står det still." Varför bromsar den andra från 100 till 90? Det räcker ju med att bromsa ner till 100. Men framför allt, varför bromsar den första bilen? Om ingen bromsar borde inte köer kunna uppstå, eller hur? Borde vara förbjudet att bromsa på motorväg :) Skämt åsido så är det rätt intressant med trafikflödesteori och dess likhet med vätskors flöden. Mvh Johan |
|
Verdi |
Har också alltid funderat på det. Är samma fenomen både norrgående och södergående. Före och efter "Stora Väsby" så rullar det på bättre. Ironiskt eftersom det är en lång raka där. Är det på och avfarten till mackarna och McDonalds som är boven? |
|
Det kan också bero på ändrad hastighet. Tex vid en skylt som visar 100 från 80. Så blir det en kö vid denna skylt och bakåt. För svensson vill inte köra för nära bilen framför.. och därmed ökar avståndet till bilen framför. Om alla gasade på vid en 100 skylt så skulle inte detta hända. Men många ligger kvar i 80.. Så byggs kön på. Det har pratats om här i Göteborg att de skall förlänga 80km skyltarna längre ut till förortarna och tabort 100 skyltarna. För de skapar bara köer. Bättre att alla kör 80km/h ända ut till förorten. Men det beror nog på väldigt många olika orsaker. Om det förbjöds att köra lastbil 1 timme på morgonen och 1 timme på förmiddagen som har provats i Tyskland så försvann typ de flesta köarna på dessa vägar. Lastbilarna fick helt enkelt ta rast. |
|
|
Verdi: Jag kör där inte dagligen och aldrig på morgonen, så jag vet inte hur det ser ut i södergående riktning. Sträckan är alltså en raksträcka med 4-filig motorväg, det är åkrar på sidorna, det finns en McDonalds med bensin (Stora Wäsby) mitt på. Vid täta köer, mer eller mindre stillastående, så är det ganska många som smiter in mot McDonalds för att kunna köra förbi 500m kö. Går det bara trögt, dvs enstaka stopp och i övrigt 50km/h så är det ingen trafik från McDonalds. Dvs McDonalds kan inte förklara varför det uppstår en kö, däremot kan den förvärra situationen. För några år sedan, första gången jag upptäckte fenomenet, var det stora bulor i vägen (som jag antar gjorde att en del bromsade in för) och skulle kunna förklara beteendet då. För ca ett halvår sedan var det vägarbete med ny trafikplats Rosersberg, det kunde förklara köerna då. Nu är det inga bulor i vägbanan och inget vägarbete. Det kan gå jättesegt mitt på en raksträcka med oförändrad hastighet (110). Det som är konstigt är som sagt att det är på samma plats det händer varje gång, varken före eller efter. Kan det vara någon som tror att bulorna i vägen finns kvar och bromsar i förebyggande syfte månntro? |
|
|
Samma sak södergående. Det är helt enkelt för mycket folk ute på vägarna som borde åka buss eller tåg i stället. |
|
| Har också stört mig på det där! Samma problem både norr- och södergående nästan oavsett när man åker! | |
|
Håller med, mycket märkligt. Det jag har märkt ofta på den långa rakan är att folk tar mycket god tid på sig att köra om, vilket resulterar i långa köer när någon sölpotta ska ut i 100 för att köra om i flera km. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.