AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.971

Beställa 118D Xdrive

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag ska beställa en 118d XDrive idag, några rekommendationer?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du är ganska vag i din formulering. Vad vill du ha rekommendationer på? Utrustning som den bör ha? (lyssnar man på alla så hamnar du tillslut i en 760Li med allt)
Hur mycket du bör pruta?
Livet i allmänt? =)

sg
340i xDrive -16
Xenonljus!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Ja det är rätt, vagt var det...

Jag kör ca 5000 mil om året, mycket landsväg förstårs, kommer från 530D E61 och förstår att det inte kan bli lika bra...

Men jag vill dra ett litet strå till miljöstacken i alla fall.

Jag funderar på att inte köpa nån av line modellerna, utan sätta i mellanljudet, professionanavigering, dragkrok, inte sportstolar, läder, komfortöppning, larm och lite annat smått och gott.

Ni som kör eller har kört 1 serien vad är ett måste och vad är nice-to-have.

Ska trycka på produktionsknappen idag.
Advantage Edition är givet.

BMW 1-serie (5d) Advantage Edition har följande extrautrustning: Alarmsystem, Förvaringspaket, Parkeringssensor bak, Regnsensor, Farthållare, Belysningspaket, Bluetooth förberedelse Business samt USB-anslutning, Lättmetallfärlg Stjärneker 377, Xenonstrålkastare.

259.300 kr för 118d xDrive Advantage Edition. (ord. 307.500 kr)

Om det gäller en tjänstebil finns det motsvarande Business Advantage Edition. Förmånsvärde 1717 kr.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ser att du valt bort sportstolar och det tycker jag är synd. Svankstöd är trevligt att ha och speciellt om man som du kör mycket känns det lite trist utan det.

Behöver man köpa till delbart baksäte eller är det standard?

audinisse
BMW 330dx -16
Jag skulle lagt till advantage edition som ovan. Och jag är ju löjligt förtjust i helljusassistansen som jag tycker funkar kanon. 8-stegs automaten är ju ocså ett måste tycker jag.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Japp, det blev sportstolar, jag var inne o provade standard, det var inte bra. Och även advantage...

Så här blev det... Leverans före jul.

LINE Sport Line
Färg
B06 Sparklingbrons metallic
Klädsel
BEL1 tyg'Track' Anthracit/Accent Grå
Utrustning, paket
7AC Sport Line
481 Sportstolar
ZCE Advantage Edition
2PA Låsbultar
302 Stöldlarm med fjärrkontroll
493 Förvaringspaket
521 Regnsensor
522 Xenonljus
544 Farthållare med bromsfunktion
563 Belysningspaket
ZNN Navigationspaket
6AK ConnectedDrive Services
6AP Remote Services
6NR BMW Apps
6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USBanslutning
6UH Traffic Information
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
Utrustning, fabriksmonterad
1CA Emissionskod
235 Dragkrok med avtagbar kula
575 Extra 12 Voltsuttag
676 HiFi Högtalarsystem
2FD LM fälg V-eker 378 16"
2XE Sportläderratt svart
4AD Aluminium borstad
4DL Accentlist Svart högglans
609 Navigationssystem Professional
M- & K-värmarkit inkl fläkt
Verdi
Tur att du tog sportstolarna. :) Skulle även fundera på automat också om du kör så mycket. Lirar perfekt med dieselmotorn vilket inte en manuell gör.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Det går väl inte att få kombinationen 1-serie / diesel / xDrive / automat? Bara M135i där kan få automat tillsammans med xDrive om jag minns rätt.
Verdi
Låter som att det är en Audi. ;) De brukar ju begränsa alternativen.
jag skulle vilja påstå att det var klokt att välja eb riktig manuell växellåda och avstå automaten, särskilt mot bakgrund av dina mil, vilket tyder på mycket långkörningar. Automatlådan kan möjligen försvaras om man föredrädesvis kör kökörning, start/stopkörning i Sthlms innerstad, annars kan man ju lika gärna åka taxi, då går det ju helt automatiskt.
Har märkt på folk som jört aitomat i flera år, att de har påtagliga svårigheter att hantera riktiga växellådor.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att personer som främst kör automatlådor blir lite sämre på att köra med manuell växellåda är väl helt logiskt. Som alla färdigheter som inte används så försämras det ju med tiden. Om man dock endast kör automatväxlade bilar är det ju inte ett problem.
Verdi
Gourmand,
På långkörningar växlar man väl inte så ofta alls så då spelar det väl ingen roll? Har ibland kört 40-50 mil på E4:an utan att växla alls. (i princip) Eller menar du att automaten skulle hålla sämre?

Tröttsamt argument du har om "aitomat" och "riktiga" växellådor. Själv har jag kört gamla traktorer som kräver "dubbelkopplande". Dvs först koppla ur för att få ur växeln och sen släppa upp kopplingen och trycka ner den igen för att få i nästa växel. En vanlig manuell låda är att betrakta som halvautomatisk i sammanhanget. ;)

Finner dock ingen anledning till att inte ha den ljuvliga 8-växlade automaten jag har i min nuvarande bil.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Håller med om att automaten är underbar men det går som sagt inte att få 1-serie med diesel, xDrive och automat.
Verdi
Ja just det ja. :) Sry.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag har precis sålt min F20 116d Urban Line.

Jag kan säga att manuell fungerade perfekt på den motorn. Eftersom motorn har mycket vridmoment på ett ganska begränsat spektrum är det ganska trevligt att själv kunna nyttja det på det sättet man vill. Jag vet att det även går att växla manuellt automaterna men jag tycker inte det känns lika naturligt. Jag kan tillägga att jag gillar automatare och i synnerhet BMW:s 8-stegare. Bara menar att det inte på något sätt är ett måste på smådieslarna som vissa påstår.

Annars tycker jag du har en riktigt fin spec på bilen. Grejer jag verkligen uppskattade på min bil var Bluetooth Professional så du kan streama, men den såg jag att du tog. Även som nämndes så är helljusassistenten trevlig, hade den med adaptiva xenon och det var riktigt bra. Kan man få bara helljusassistenten till en vettig kostnad hade jag nog tagit den.

Jättefin bil, Advantage Edition är verkligen fördelaktig... ;)
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Grattis till en härlig bil. Jag är egentligen torsk på automat men det fanns inga bensinare med det vid tillfället. Ångrar inte valet, funkar fint på den lilla bilen.
Verdi, du förstärker ju bara mina synpunkter för manuell växellåda.
Du beskriver hur lite du själv behövt växla under dina "långkörningar". Det är ju exakt det jag påpekar.
Trådskaparens beskrivning av sitt körmönster tyder ju just på långkörningar, då du har föga nytta av en automatlåda, precis som du själv säger. Således ännu mindre anledning att köpa sin 1-serie med invalidlåda, istället för att köpa bilen med riktig växellåda, särskilt som t.ex. dubbeltrampning ej behövs på moderna bilar.
Vill man att det ska vara ännu mer "automatiskt" än så, kan man ju med fördel använda buss, taxi, tåg och andra kollektiva färdmedel - där blir ju hela färden automatisk så att säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.