|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har monterat nya dämpare (Bilstein B4) och fjädrar runt om på min E46 330 Touring -03 men den blev mycket högre fram än innan? Beställde "standard"-fjädrar på inrådan av BMW eftersom min bil inte har sport eller M-chassie eller dylikt men frågan är varför den blev så mycket högre fram? Enligt bilder på andra likadana bilar så ser de flesta också lika höga ut fram. Tror aldrig fjädrar är bytta tidigare, kan det vara så att de gamla hade "satt sig" och att de nya kryper ner vad det lider? Är det någon som vet artikelnummer på de fjädrar jag"ska" ha fram till en 330 Touring -03 med standardchassie? Kan man montera andra fjädrar för att få ner skärmkanten mer mot hjulet? Har lite svårt för att bilen ser ut som den står på styltor ;-) Lustiga är att bak är det i princip samma lagom höjd som tidigare, också med nya "standard"-fjädrar... Hälsningar, Christian | |
|
Länk <- Enligt detta utdraget ur någon verkstadsmanual ska man byta fjädrar när fjädrarna inte håller rätt höjd enligt specifikationen (vilket kanske är ganska vanligt efter x antal mil?). Finns mig veterligen inga riktigt bra listor på originalfjädrar till E46:or ute på nätet tyvärr, finns inte med i de reservdelskataloger som finns tillgängliga online. En kompromiss är att skaffa eftermarknads sport/sänkfjädrar med mildare sänkning, t ex Eibach Pro-kit eller H&R Sport Springs (man kan -> nästan <- få ett helt fjäderkit för priset av en originalfjädrar lustigt nog, lite beroende på var man han handlar). |
|
|
Tack Steifan! Min bil ser ut att vara lika hög som den på bilden ;-) Står det hur hög den ska vara enligt specifikation? Lite svårt att läsa... Får överväga milda sänkfjädrar, eller vänta och hoppas på att de nya sätter sig :-) /Christian |
|
|
Stefan, Såg nu rekommenderad höjd, lite lättare att se på datorn än i mobilen ;-) Nu ska här mätas! Tack! Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.