|
|
|
|---|---|
|
Hepp! Har sökt runt på lite av varje nu. Farthållaren tappar... Farthållaren håller inte... o.s.v. men hittar inget som liknar mitt problem på något bilmärke. Aktiverar jag farthållaren på 110km/h så varierar den sig mellan 100 till 115km/h. Bilen det handlar om är en 318 tds från -98 E36 Vad är det styr farthållaren? Trodde att det va nått elektroniskt, Men med tanke på variationen så känns det som nått mekaniskt... Vad tror ni? /Stefan OO=00=OO | |
|
Håller du foten på pedalen även när du använder farthållaren? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Nej jag rör inte någon pedal. /Stefan OO=00=OO |
|
|
Om hjulens omkrets skiljer sig för mycket från original - så får datorerna andra signaler från givarna. Reglersystem av den typen bygger ofta på noga kalibrerad feedback för att inte oscillera - utan effektivt gå mot en asymptot. Inget jag vet om BMW's system - bara en fundering om det kan spela in. spånar lite.... |
|
|
Nja däcken är nog ganska lika slitna. Är det datorn som styr hastigheten? Eller vad är det som justerar? /Stefan OO=00=OO |
|
|
Jag tänkte nog mest på om du har däck/fälgar som är långt ifrån 16" och där rullomkrets avviker betydligt. Inte alla däckprofiler ger korrekt rullomkrets - ens som nya. Slitage kan vi nog bortse från. Men det kan vara en justeringssak bara, att man anger i mjukvara någonstans vilken rullomkrets man har. Min farthållare tyckte jag var perfekt när jag köpte bilen. Efter min första Inspektion II, så var verkstan där och rotade verkare det - och blev sämre faktist, lite mer att man på vissa vägsträckor får mer gasa-motorbroms-gasa typ. Så det är justerbart hur snabbt man skall korrigera och hur mycket så fort inställd hastighet avviker från rapporterad. Men som sagt - jag vet inte i detalj hur BMW's farthållare arbetar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.