AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.033

Farthållaren tappar hastigheten...

Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Hepp!

Har sökt runt på lite av varje nu. Farthållaren tappar... Farthållaren håller inte... o.s.v. men hittar inget som liknar mitt problem på något bilmärke.

Aktiverar jag farthållaren på 110km/h så varierar den sig mellan 100 till 115km/h.

Bilen det handlar om är en 318 tds från -98 E36

Vad är det styr farthållaren? Trodde att det va nått elektroniskt, Men med tanke på variationen så känns det som nått mekaniskt...

Vad tror ni?

/Stefan OO=00=OO
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Håller du foten på pedalen även när du använder farthållaren?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Nej jag rör inte någon pedal.

/Stefan OO=00=OO
Ni
966
Nip
320i-04
Om hjulens omkrets skiljer sig för mycket från original - så får datorerna andra signaler från givarna.

Reglersystem av den typen bygger ofta på noga kalibrerad feedback för att inte oscillera - utan effektivt gå mot en asymptot.

Inget jag vet om BMW's system - bara en fundering om det kan spela in.
spånar lite....
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Nja däcken är nog ganska lika slitna. Är det datorn som styr hastigheten? Eller vad är det som justerar?

/Stefan OO=00=OO
Ni
966
Nip
320i-04
Jag tänkte nog mest på om du har däck/fälgar som är långt ifrån 16" och där rullomkrets avviker betydligt.

Inte alla däckprofiler ger korrekt rullomkrets - ens som nya. Slitage kan vi nog bortse från.

Men det kan vara en justeringssak bara, att man anger i mjukvara någonstans vilken rullomkrets man har.

Min farthållare tyckte jag var perfekt när jag köpte bilen. Efter min första Inspektion II, så var verkstan där och rotade verkare det - och blev sämre faktist, lite mer att man på vissa vägsträckor får mer gasa-motorbroms-gasa typ.

Så det är justerbart hur snabbt man skall korrigera och hur mycket så fort inställd hastighet avviker från rapporterad.

Men som sagt - jag vet inte i detalj hur BMW's farthållare arbetar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.