AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.787

328 e46, går dåligt på tomgång och misständning!

7
Bäckis20
328ci -99
Hej!

Har en bmw 328ci med m52b28 som hoppar och skuttar på tomgång, när man varvar upp till 2000 varv märker man svagt att den misständer. eml, antispinn och motorlampan lyser jag har felsökt med dator och får tomgångsmotorn och misständning på 3an. jag har testat byta tomgångsmotor mot en vars jag vet funkar och bytt stift tändspole och spridare mellan 1 och 3an men stannar fortfarande på 3an

det jag har testat mer är så den får ström till tändspole, vevhusventilation, gasspjäll, kompprovad med jämt fint komp, bälgen mellan lmm och gasspjäll, bytt bränslefilter och tömt tanken, nytt bra batteri och vaccum sökt och tätat allt extra noga, felsökt databoxen!

jag har sökt och letat efter liknande fel och har tillvisso hittat liknande men deras problemlösningar har inte hjälp mig så därför gör jag en egen tråd, så är tacksam för all hjälp och tipps jag kan få!

MVH Linus
Cl
13
Clinger
325i Coupe -93
Är den likadan när motorn är kallstartad? Har du mätt lambdasonden?
7
Bäckis20
328ci -99
Ja den är lika dan, möjligt att den går lite sämre när den är kall, nej det är inte gjort, måste dom skickas iväg eller finns det på något sätt man kan mäta den själv?
Vad använder du för felsöknings program?

Hade orolig tomgång förra året på min, men nackdel är att jag bytt en del saker i samma omgång. Därför vet jag inte 100% vad det berodde på.

Hade liten spricka i tummen (så kallat) på insugsbälgen innan gasspjällshus.
Bytt kamaxel givare både in och ut sida. Även bytt alla fyra lambdorna.

Om jag minns rätt, så var den fortfarande lite orolig trots det blev bättre, men efter c:a 5-6 felsökningar med Carsoft fick jag upp magnetventilen på inlopps sidan. Bytte den också då och det blev bra.

Strax där efter eller om det var i samma veva, så började EML lampan lysa och det var mitt gasspjällshus som var kass. Tyckte det kändes fint osv, men kanske fått in fukta vid kontakten. Nu har jag ju vajer och du har elektriskt gasspjäll. Kanske känsligare på din.

Min bil hade då gått c:a 22000 mil när detta gjordes. Tänker lite på Clinger nämner ang lambdor, men om det kan orsaka orolig gång på tomgång vet jag inte. Lambdornas hållbarhet är eller ska vara väl c:a 15000 mil.

Det jag funderar lite på din är varför problemet med misständning stannar på 3:an om du även skiftat den mellan 1:an och 3:an.
Kan du ha någon skavank på kabeln till 3:e cylindern?

Du verkar ju kollat allt med insugs biten och det är tätt, så jag tror mer på ditt problem ligger på misständningen.

Misständer den även när den är varm eller du eldar på lite? Den vaknar inte när du kör så att säga?
7
Bäckis20
328ci -99
Jag har sökt den på autocom och fått upp detta, ahh den bälgen köpte jag ju en ny, jag har testat byta båda kamaxelgivarna och även Magnetventilena till vanosen om det var dom du menade?

Jaa lambdorna är nog mitt nästa försök, men tycker man ju borde fått felkoder på dom, Jaa gasspjället har jag ju bytt med men det är ju vajer på den med! Jag har ju ström till både tändspolarna och spridarna men har tänkt att jag ska sprätta upp där och kolla kablarna.

Jaa alltså varvar jag upp till 2000-2500 går den ju ganska jämt men märker att det är en liten misständning men så dippar den lite ibland då det är ju något mer skumt än bara misständningen!

Karl-Hilding
Har du kollat tempsensorn som sitter vid insuget?
7
Bäckis20
328ci -99
har inte testat byta men det är la den som visar inne i på instrumentpanelen med, och den mätarn stiger och funkar normalt!
Har du mätt bränsletrycket?
Kolla även spridaren på 3ans cylinder att den inte läcker etc.
7
Bäckis20
328ci -99
Jag har ju bytt bränsle filter men inte mätt, vet du vad det ska ligga på?? Först bytte jag spridare mellan 1 och 3an och bytat oringar uppe och nere! Fulerailet det helt ut med!
Det finns ett uttag på fuelrailen.
7
Bäckis20
328ci -99
jo det har jag koll på men har inte testat, men har du koll på hur mycket tryck det skall vara?
Minns jag rätt är original c:a 3 - 3,5 bar som en original pump levererar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.