AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.109

M54 320I drar 1L olja/50 Mil

ma
6
marko86
320I -04
hej hej
har en E46 320I 2004 M54 morot som drar otroligt mycket olja. ca 0,5 - 1 liter på 50 mil.
jag har bytt topplockspackning, hela kittet, inget fel på det gamla, oljeförbrukningen minskade något men den drar fortfarande väldigt mycket. har varit i kontakt med diverse mekaniker och alla kommer med olika svar. jag har kollat efter läckage, men hittar inget. det ända och anmärka på är att det luktar bränt olja när motorn pressas mkt. flera läckage kontroll har gjorts av mig och en bekant som är hobby mekaniker utan och hitta något.

har någon förslag på var det möjligen kan läcka olja eller om vilken del är orsak till felet. vill helst undvika onödiga kostnader som topplockspackning bytet.

pu
547
puiu
330i-03
du menar ventilkåps packningen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör en sökning på "WD40-metoden", så hittar du en del att läsa.

Kort sagt är det troligen kolvringarna som koksat och därmed tappat spänsten/förmågan att täta ordentligt.

Har du tur kan det räcka med att slå i WD40 i cylindrarna och låta det stå ett antal dygn och lösa upp koksningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
6
marko86
320I -04
ventil packningar och hela topplockspackningen är utbytt.

jag ska testa med WD-40, tack för tipset.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Och vevhusventilationen fungerar och ger rätt (dvs ett mycket svagt) undertryck i vevhuset?
Pa
1
Patioso
320i Touring
Hepp,
Jag har exakt samma problem och funderar på att ge wd40 metoden en chans. Lider dock av "tumme mitt i hand", någon som vet en verkstad i stockholmstrakten som kan tänkas vilja hjälpa till?
Hjälpte en annan som hade samma på sin 325. Själv gjorde han WD40 metoden också hjälpte jag till att byta vevhusventilationen på den och det hjälpte på hans.

Var rätt mycket goja i vevhusventilationen på hans också.

Är inte svårt att byta, men är du ovan eller hobby mekare bör du fixa det. Tar lite tid bara så fall.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
markoi86... fungerar inte wd40 metoden så är det läge att byta kolvringar i bilen.
Tror för min egen del att du har passerat gränsen för vad wd40 kanske kan reparera.
Lycka till!!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
M54 motorer är ju kända för sina problem med oljeförbrukningen pga kolvringar.
Att dom drar 0,5 - 1l per 500 mil är ju inget konstigt. Men 1L per 50mil är ju väldigt mycket..... Hur mkt har bilen gått?

Jag själv funderar på att utföra WD-40 metoden i slutet av december.
Men jag har furtfarande inte hittat några konkreta svar från de som har utfört wd-40 metoden, hjälper det verkligen? Märker man skillnad?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Var luktar det bränd olja när du pressar?
Motorrummet?
Kan det vara nån läcka du missat? Har du kollat på avgassidan?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Tomas-e36 ..det finns hur mycket som helst skrivet om wd40 metoden ...för en del har det hjälpt och för en del andra har det inte hjälpt.
Själv var jag tvungen att byta ringar i min bil då det inte fungerade med wd40 metoden min tog ca 1lit olja/100mil.
Kan tänka mig att wd40 kanske kan lösa upp gegga men inte löste det upp mitt fastbrända på ringarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.