AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.101

e36 325i: Drivaxelbyte, tillvägagångssätt?

Cl
13
Clinger
325i Coupe -93
Hej!

Jag har ett klonkade ljud när jag lägger driv/motstånd i drivlinan som kommer från vänster bak-området. Min enda slutsats är att det är drivaxeln som behöver bytas. Hjullager är det inte då det endast har med momentet i drivlinan att göra. När jag har kört snabbt en längre sträcka är det helt ljudlöst i en stund, sen börjar det klonka igen. Om någon har någon annan teori får ni mer än gärna dela med er!

När jag var på skroten hittade jag en e36 323i coupé -98 som har gått 13k mil (jag har en e36 325i coupé -93) som jag kan ta loss drivaxeln från. Någon som vet om den passar? Jag har letat runt lite för att bli klok och har fått uppfattningen om att det ska passa.

Ska köpa utvändig torx-hylsa (e10 om jag minns rätt) för att ta loss den från insidan. Hur sitter den sen mot navet? Vilket verktyg ska jag använda? Bilen står pallad utan hjul på (kommer inte ihåg om skivorna är kvar ifall jag behöver bromsa hjulet när jag ska dra av).

All hjälp och tips uppskattas väldigt!

Mvh Tobias
Cl
13
Clinger
325i Coupe -93
Ursäkta dubbelpost.

Fick precis höra från förra ägaren att hans "pappa som är mikaniker" säger att han tror det är knutkorset. Jag är långt ifrån hemma på detta, bara förstått att det ska vara ett h*lvete att byta. Jag hoppas fortfarande att det räcker med drivknuten. Någon som har någon tanke?

Mvh Tobias
Samma drivaxlar rätt över på E36. Vänster respektive höger sida. Kan även jämföra på realoem.com.

1: Lossa bulten till axeln. 30mm Hylsa. Kan sitta som berget, därför lättast om hjulet är på och du har motstånd.
2: Av med hjul och bromsskiva.
3: Lossa de sex Torx bultarna in mot klumpen.
4: Ofta går det hyfsat lätt att få ut axeln, men ibland kan du behöva hjälpa till med en avdragare som trycker på. (Finns en tråd här på AP om hjullager byte).

Är det vänster sida får du lossa staget och ljuddämparen för att få ut axeln.
Höger sida räcker det med att lossa staget.
Kan du finna annan drivaxel från Automat bil, så föredra det.

Jag har bara fått för mig att de är mildare behandlade än tex manuell med burnout osv ;)
Cl
13
Clinger
325i Coupe -93
Tack Clintan! Låter vettigt, det tar jag åt mig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.