|
|
|
|---|---|
|
Börjat snegla på en M3-cabbe till våren, om nu allt rullar på vad gäller det vanliga - ekonomi, inga fler barn osv :) Ser att dessa börjar på 319k, men om man ska ha en faceliftad (med de nya bakljusen) gäller en från maj 2010; om jag förstått det rätt..? Får man något mer? Påslaget är ju ändå uppåt 100k i prisdiff... Finns det potentiellt dyra kvalitetsfel på de tidiga M3:orna? Håller DKG-lådan när den blir äldre, eller kommer den möta samma öde som VW:s DSG? Har hela tiden varit inne på DKG för att den är snabbare och smidigare i stads(kö)körning, men om man ändå skall köpa en gammaldags-sug8:a, borde man kanske spaka den själv också :) Och sist, men inte minst: Får det plats en barnstol (9-16kg) i en M3 E93?? :) Tack för råd! | |
|
jag köpte en Bmw M3 2008 cab på 4000mil Svensksåld. Och är så nöjd. Har kollat med Bmw och de verkar inte vara några speciella fel. Köp helst en Svensksåld jag kollade på flera som var fusklagade och felaktig mätarställning alla var import. Visst finns de importerade med ärlig mil men finns ju anledning till varför man tar hem en bil för att sälja. Jag valde mellan min och denna Länk tur nog så finns AUTOPOWER så hittade en länk när den var krockad med Salvage title. INNAN KÖP. Så kolla bilen noga då många verkar vara krockade mm när den var krockad Länk angående DKG så ska den vara bra men jag valde manuell för framtiden och vet hur gamla SMG mm strulade. Det enda bmw sa till mig var detta. Om bilen stått länge på bilfirma som flyttar bilen hela tiden (kall starter) så kan kattarna ta stryck av detta de kommer mycket bränsle och bilen kräver varmkörning för att detta ska försvinna. Avgasprov så ser du de. |
|
|
Tack för svar! Ja det är synd att den gråa är krockad, fina fälgar & låter gott.. :) Jag bryr mig inte så mycket om svensksåld, inte alla importbilar är intagna i syfte att krängas liksom. Dessutom är tyskarna något mera fantasifulla (rika?) vad gäller Individual-färger od, något som passar mina behov; då jag tycker att en M3:a ska "synas". Det är med många kallstarter gäller väl generellt för bilar, skulle jag tro - men likväl bra att tänka på! Ingen som vet något mera om skillnader vid facelift, samt barnstolsfrågan då..? |
|
|
ang den krockade , Länk den ser enligt mina ( okunniga ? ) ögon inte helt katastrof ut ? vilka komplikationer kan man vänta sig av & äga den? måste säga att den är den snyggast e93 jag har sett, färgkombo o utr helt i mi smak, hade den varit osmälld så finns de ingen tvekan, men nu då? vad är skäligt & betala för den? |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Hade detta varit en "svensk såld" bil hade man inte haft en susning om att bilen varit krockad, utan man trodde att man gjort ett säkert köp då en "svensk såld" alltid är ett "tryggt" köp, dock är fallet inte så alltid. Dock måste det varit en del att laga då reparationskostnaden är beräknad till ca 200.000kr. Antar att denna bil har varit en vända i Lettland för att bli "lagad". Där av skulle jag avstå denna bil. Har den inte varit i Lettland så är fallet ett annat. |
|
jag avböjde just för OM den inte är riktigt lagad. Samt att de var en stor skadekostnad så de lär vara mera än 2 framskärmar. och de viktigaste om den inte är lagad NOGA så kan de vara större risk att den börjar rosta lättare när den blir några år. vill man kolla upp caben så kolla med ägaren i göteborg som hade den i 1månad innan den hamna i karlstad. Han kan nog ge mera ljus i hur den är. Men grymt snygg är den :) dok tjurig säljare i daxläget den fanns i skåne när jag var intresserad. Vi skulle köpa en Audi a4 av den bilfirman och dom informera inte ens att båda bakskärmarna var till tryckta och behövdes målas. Så de vart en onödig resa. Men det är väll lättare att kolla en SV-såld M3 om den varit krockad? min kollade vi upp på bmw allt står ju i datorn som den varit med om. Visst vissa kanske inte lämnar in sin bil på märkes verkstad vid skada. Men på en sån ny bil så kräver iallafall mitt bolag att den ska in på Bmw vid EV skada. |
|
|
Mm, den krockade går bort för min del - svårt att veta om den är ramsne eller dylikt liksom.. Tillbaka till ämnet kanske? :) (Barnstol, innehåll vid LCI...) |
|
|
Barnstol borde passa varför skulle den inte göra de? Jag hade min dotters stol i min igår dok den större stolen som är rätt vänd. Men den mindre bakåt vända passar. Bara att stänga av airbagen fram med nyckeln. Bak finns ju isofix bak. |
|
| Ja det var just litet det jag undrade - barnet (18 mån) ska ju sitta bakåtvänd i sin relativt stora stol, så jag vill veta om detta fick plats i baksätet..? Har även hört att man ej får ha dessa där på en cabbe dock, vet ej vad som stämmer map det! | |
|
Hej, jag har en e92 och var häromdagen och kikade på barnstol och den passade bak. 0-25kg bakåtvänd! Mvh |
|
|
Det var ju goda nyheter! Frugan min är ju rätt så petite också, så att stolen framför är rätt framskjuten bör ej vara ett problem.. Hoppas på att hitta ett fräscht exemplar, och sedan ett välljudande avgas + fina 20" på det - mer behövs ej :) |
|
|
Trevliga bilfunderingar Sani, hoppas du hittar ett fint exemplar. Skicka gärna ett meddelande om du skall hälsa på släkten i V-ås (speciellt med ny bil) så kan vi sparka lite däck. :-) mvh/ Anders |
|
|
Tjena Anders, ja egentligen har jag redan hittat ett "perfekt" exemplar, om man ska gå på Blocket-intrycket endast iaf - men den är för dyr/jag är för fattig än så länge :) Nämligen denna: Länk Två frågetecken direkt är väl 1. Tabergs Bilcenter..? 2. Copy/paste-text i annonsen (bilen är ju inte Diopside-svart) Sedan har jag börjat vackla avseende DKG eller ej, båda alternativ har ju sin tjusning....så det får bli det det blir. Hör absolut av mig om och när jag är i Västerås med bil nästa gång! |
|
|
Nästa fundering är väl den här "Drivers package" också - när kom den, och är det ett "måste"..? Efter samtal med sambon är hon mera inne på en sedan (E90 mao), och då blir det ju mera tonvikt på kördynamik helt plötsligt; om man nu inte kan glassa i en cabbe. |
|
|
Har en M3E90, och mina döttrar på 12 respektive 8 år sitter väldigt bekväma därbaken. Det finns förberedelser till barnstol bak som jag inte fattar hur de funkar, har ju aldrig behövt heller... Om det är nån tröst, så finns det ju taklucka som ger typ 10% av cab känsla. Bra att tänka på att cab varianten är tyngre och har ett mjukare chaassi. Men beror självklart på vad du vill använda bilen till. |
|
|
Jo, jag stör mig något på att just E93 har ett så enormt viktpåslag jämfört med tidigare modeller....även om det är naturligt, med det taket. Men cab är samtidigt fantastiskt skönt, tycker jag - plus att den är mycket vackrare, mera "lyx". Drivers package? |
|
|
Jag har en M3cab-09 DKG(Sv.såld) och har haft 3 åriga dottern i barnstol där framme(airbag urkopplad med nyckel förstås) och det fungerade galant! Lägg dock något under barnstolen så att du skyddar skinnet på sätet! Har haft min i drygt 1 år nu och inte haft några bekymmer bortsett från en felkod som visade sig vara falsk(Varnade något om DKG) men allt fungerar och inga bekymmer! Hade gått 2300 mil när jag köpte den och jag gjorde storservice i somras(Ca 13.000kr: Olja,filter, stift, bromsvätska, bakaxelolja, kupefilter div.kontroller) Var också inne på manuellspåret men ack så bra att jag inte tog manuell låda, DKG är fullkomligen fantastisk och med paddlar som gör nedväxlingarna ett skönt morrande ljud! |
|
|
OK alig, tack för feedback! 13000:- var ändå rätt kostsamt..? Men men, billigt jämfört med Quattroporte o annat jag tittat på ;) Om och när det här blir av, får det nog bli som det blir med DKG....prioriterar en fräsch bil, och låter ödet styra! Är också kluven mellan den opraktiska M3:an och den praktiska C63:an i kombiutförande. |
|
|
Servicen skulle egentligen kosta ca 15000kr men efter några väl valda ord fick jag ner det till 13.000kr! En bekant till mig har en 911 Turbo 997 och betalar inte så mycket mer för en storservice, och det är ändå en Porsche vi pratar om! |
|
| Jo, men tio år sedan betalade jag c 7000kr för samma service på en M3 cabbe - men E36 förvisso :) | |
| Ja det är helt galet :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.