|
|
|
|---|---|
| Behöver byta batteriet i min e93 och tänkte köpa ett Varta Silver Dynamic 77ah. Behöve jag lämna in bilen för att koda om något eller är de bara montera och köra? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köper du ett med samma specar som innan ska det inte vara några problem. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Är det samma spec behöver du int3 programmera/koda om, MEN du måste registrerar batteribytet i bilen, hos BMW eller annan verkstad. /Jonas |
|
| Så även om jag sätter i ett original batteri måste den in på verkstaden för att registrera? Aldrig varit med om att man behöver göra de på någon annan bil jag har haft. | |
|
Så är det... på alla BMW med IBS måste batteribytet registreras. Tar som jag förstår det ca. 30 sekunder... /Jonas |
|
| Men bilen går att köra efter man har bytt batteriet själv så kan man åka till verkstaden och registrera det? Måste man göra det på aukt. BMW verkstad? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skulle man lägga av batterikabeln och ladda upp det över natten så måste man åka in och registrera om batteriet. Knappast troligt inte. Läser man BMWS utbildningsmaterial så gäller det enbart om man byter till batteri av annan kapacitet. IBSen är enbart en sensor som förmedlar batteriets status till motorstyrningen. Förmodligen den mest onödig pinal som monterats på en BMW. Den går att ta bort dessutom. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har du inte den blå kontakten till höger i bif länk har du ej IBS och kan byta rakt av om du har samma spec, ingen registrering eller programmering behövs. Länk Mvh |
|
|
Uhm... Om du nu har IBS (vilket jag antar) skulle iaf. jag åka till nån mindre firma/verkstad som registrerar bytet åt dej (efter att du gjort själva fysiska bytet själv) för en hundring eller två i "fikakassan". /Jonas |
|
| Det är så att laddspänningen skall bli rätt och för att batteriets hållbarhet skall bli längre. Därför satte man in IBS. Som alla skrivit redan så är en histogramm reset samt reg av nytt batteri nödvändigt så att bilen kan starta en ny laddningscykel. Om det är exakt samma batteri dvs som ersätts. | |
The measuring/evaluation function of the IBS electronics, continuously measures the following values under all vehicle operating conditions: • Voltage (6 V to 16.5 V) • Starting Current (0 A to 1000 A) • Current (200 A to +200 A) • Temperature (-40°C to 105°C) • Closed Circuit Current (0 A to 10 A) When the vehicle is stationary, the IBS is programmed to wake up every 14 sec. and makes the required measurements within approx. 50 ms in order to save power. The measured values from the IBS are provided to the DME by way of the Binary Serial Data Interface (BSD) to calculate the State of Charge and State of Health for the battery. • State of Charge (SoC) is a calculated condition showing the current charge of the battery. SoC is used during key “OFF” periods to insure the battery maintains a sufficient charge to start the engine at least one more time. • State of Health (SoH) tracks the history of the battery in the vehicle. Charge/discharge cycles and times are monitored. SoH helps the DME determine the proper charging rates and anticipated battery life. Internal resistance of the battery is calculated by the IBS from the current and voltage dip during engine start. The values are forwarded to the DME to calculate the SoH of the battery. Software contained in the microprocessor of the IBS utilizes the measured values to calculate the State of Charge (SoC) of the battery during vehicle sleep mode and compares this information with that received from the DME/ECM pertaining to the battery SoC/SoH, during the period of time between engine “OFF” and deactivation of the DME main relay. The current SoC/battery data is stored in the IBS every 2 hours over a 6 hour time frame, providing 3 - 2 hour snapshots of battery SoC information. The stored information/snapshot data is overwritten every 6 hours. Whenever KL15 is activated the IBS updates the DME with the current closed circuit histogram/battery status information, byway of the BSD. Upon obtaining updated information the DME evaluates the new data and if a closed-circuit current draw is identified a fault will be stored in the fault memory of the DME. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.