AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.517

Få bort flygrost på runningboard?

Er
2
Erik80
X5 3.0d - 2008
X3 3.0SI - 2007
Jag har en X5 3.0d-08 med runningboard, sidestep, fotsteg och allt vad det kallas, De ser väldigt solkiga ut pga salt och dåligt underhåll från tidigare ägare. Hur rengör jag dessa på bästa sätt? Har testat att polera små partier med autosol men det är svårt att komma nära de svarat gummiplupparna som agerar halkskydd.

Tacksam för svar!

Erik80
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Lahega har ett bra medel vet jag, kommer inte ihåg vad det heter men du kan säkert hitta det på deras hemsida !
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tillägg: Har du provat med clay ?
Mina ser också riktigt risiga ut. Det är svårt att göra något åt det då "plastplupparna" är i vägen...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vad ni än gör, använd inga syror på fotstegen! Jag skulle rekommendera Iron-X, ett pH-neutralt medel för flygrostborttagning. Finns bland annat hos shinearama.co.uk.

/Masten
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Iron-X alla dagar!
Er
2
Erik80
X5 3.0d - 2008
X3 3.0SI - 2007
Vad är Iron-X för något medel? hur appliceras det? finns det medlet inte i Sverige?
/ Erik

Erik80
ri
28
rigi
bmw 540im-01
Prova streetrekond
thekinglives
Masten: Varför inga syror? vad händer?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
thekinglives: Aluminum som får syra på sig oxidierar och blir fult, därför ska man låta bli det.

Här finns en guide för hur man snyggar till "fotstegen" Länk

/Masten
thekinglives
masten:Ok....då hajar jag...trodde det var rostfritt...

Aluminium och saltsyra blir väl knallgas-?
Visa användare
49
vlanibet
F11 2012"
Länk

Länk

Fotstegen är i aluminium.

Mina fotsteg på X5:an såg förjäkliga ut, svarta grova porer och fläckar orsakade av vägsalt, vatten och syre genom många år. Oxidering, samma sak som rost, fast för aluminium.

Boven är vägsaltet och den konstanta blötan under vinterhalvåret här uppe vid nordpolen och sibirien där vi bor. I andra delar av världen skadas inte fotstegen alls på samma sätt. Enda sättet att skydda fotstegen är att lackera dem, men det blir ju inte snyggt.

Varning för syror som Masten säger; de kan mycket lätt orsaka fläckar i aluminium! Syror reagerar kemiskt med aluminium för att fräta bort det yttersta, fula lagret -- men det vill till att man är på och gnor jämt över fotstegen och att man är noga med att tvätta bort direkt -- annars blir de fula, flammiga, förstörda.

Mina var i så bedrövligt skick att jag tror det blivit alldeles för mycket arbete att återställa dem; man hade behövt ta bort alla svarta pluppar och våtslipa allt.

så jag köpte nya fotsteg istället. De är inte så jättedyra, och bilen blir enormt mycket fräschare.
Jag är ute efter en BMW X5 4.6is, och har märkt när jag kollat på blocket att vissa 4.6or saknar denna aluminiumlist. Är det så att 4.6orna kommer i olika modeller där denna aluminiumlist saknas eller har ägaren helt enkelt tagit bort den?

Jag lånar en bild på en bil från blocket för att illustrera vad jag menar:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.