AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.344

Klonkljud från bilen E83

Gäller en X3 E83. När jag har kört bilen ca 15 min och låter den rulla på D utan gas så är det något som låter där bak, svårt att säga exat vart, men som om någon slår på en trumma. Man känner även lite hack.

Har testa att låta bilen rulla vid fult rattutslag eftersom jag fick tips om ev drivknutar, men då märker man inget. Och inte heller när man startar bilen om den stått en halv dag. Funderar på om jag ska byta olja til växellådan, det är ju si o så om just det bytet. Någon som kan bidra med några andra tips?

Tack på förhand. // Vinyl
Uuuh, kör du med annat än standarddäckdimensioner??

Blir ofta så att man sabbar diff på X3 om man kör med andra hjul - de är tydligen känsliga för det, en vän körde med 235-65-17" det blev dyrt...

googla t.ex. "BMW x3 clunk" "BMW E83 clunk" så kommer du hitta maaaassor om det på utländska forum - tydligen mkt vanligt. Du kan läsa dig till allt du behöver där.
hjälper dig lite

Länk

Länk

Länk

Länk

osv, som sagt hur MYCKET som helst... många påstår att det är så känsligt som att man inte ska ha däck som inte är stjänmärkta - stjärnan är tydligen en BMW märkning har jag googlat mig till, av BMW godkännda däck. Verkar ju dock orimligt att bilen ska känna av det, även om total höjd kan skillja lite mellan fabrikat på samma dimension...

Hoppas det hjälper dig nåt och att det inte är så allvarligt... Min vän byte till riktiga däck, byte olja i diff, packningar och nån bussning var det med och det har blivit betydligt bättre. Inget totalras ännu i vart fall.
Tack för länkarna Fredrik. Ska kolla dom om en stund, har lite brått just nu.
Jag ska sätta på vinterfälgarna nu i veckan och se om det blir någon skillnad. Jag har även beställt ett nytt filter till växellådan och kommer byta Olja och filter där. Vad är diff för något? Vart sitter den? Kommer helt klart byta oljan där med, men jag måste veta lite mer om just den detaljen. Kan ju iof googla om den men.. Jag återkommer..

Om någon annan har något tips är det alltid välkommet. Tack så länge.
Jag är inte så tekniskt bevandrad så kanske blandar ihop begreppen, syftar hur som påslutväxeln/klumpen på bakaxeln som (som jag förstått det) driver bakhjulen... Fyrhjulsdrivna bilar är generellt känsliga för olika rullomkrets, ojämnt slitage osv
Har läst första länken du posta och det känns som om det handlar om däcken överlag. Har idag olika tillverkare fram och bak fast samma storlek 235/50/18
Bli till att ersätta dessa omgående. Fortsätter läsa.. Tusen tack så länge Fredd.
Läste precis detta..

Hey I work for BMW and if u run these cars without non star rated tyres or even tyres at different depths can cause the clunking which then causes damage to the transfer box and even if u change back to star rated tyres the damage is already done. Hope this helps.

Ska skifta till Vinterdäcken idag och hoppas verkligen inte att lådan är trasig. Man skulle t.o.m kunna ha sådan otur att vinterdäcken är kassa och problemet kvarstår, men kan försvinna med helt nya vinterdäck.

Återkommer med resultat..
Vinterfälgarna åkte på idag med Vredestein wintrac xtreme 235/55/17 4,5 mm kvar.
Tror det eller ej men, klonkljudet är borta! Kan inte fatta det. Så lite som gjorde så mycket. Fredde! Jag bjuder på Öl om vi ses någon gång. :D tack för hjälpen!
Nu blir det helt nya sommardäck till nästa år och dessa vinterdäcken kan jag nog ha nån vinter till.
Ja det brukar bli bättre med "rätt" däck, har läst innan att xdrive är okänsligt men har inte trott på det - körde för ett par år sen Subaru och de är väldigt känsliga för ojämnt mönsterdjup mellan fram o bak så där "snurrade" jag däcken en gång per år.

Tycker dock fortfarande att bilen inte rimligen kan känna om däcket är stjärnmärkt - men googlar man på det så står det ju mkt om det....

Skadan har säkert skett redan, men är skadan inte så stor och förslitningskadan upphör nu när du kör med "rätt" däck kanske det inte påverkar så mkt - verkar som det kan vara så när man läser, men som sagt, jag är inte tekniskt kunnig.
Kan fortfarande inte tro på det. Det blev för fan en ny bil efter bytet..
Bilen växlar mjukt och fint och det känns inget någonstans. Frugan blev också mycket förvånad, nu ser jag framemot vintern ;)
Vi
36
Vinterbo
x 3 3.0 D-07
Jasså är de så känsligt! Jag brukar skifta mellan fram och bakhjul vid däckbytena varje säsong. Hade en subaru legacy en gång i tiden och där hände något med fyrhjulsdriften. Efter att jag kört långkörning kändes det som om bakdäcken låste sig när jag skulle svänga och körde sakta. Men i x3 an har jag ännu inte märkt av några konstigheter men man får väl se..
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Går det att handla "stjärnmärkta" däck på t.ex. däckonline? Hur får man tag på dessa stjärnmärkta däck?
Finns säkert nån förteckning på BMWs sida, googlar man det så hittar man listor. Skulle tro att de flesta premiumdäck anpassade bilen fungerar fint oavsett stkärnmärkning eller inte
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
dalev79:

Däckonline har en stjärnmarkering för vissa däck. Exempel:

Länk

och för man markören över stjärnan poppar det upp:

"Orginalutrustning till BMW modeller"

Hoppas den länga URL-adressen fungerar.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Hum. Länken blev lite fel. Få se om jag får till det bättre:

Länk

/Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.