AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
960

Lågmält dovt klonkande från framvagn, men alla bussningar ok. Några ideer?

Jag kan inte mycket om framvagnar och behöver lite ideer.

Det är ett dovt lågmält klonkande från båda sidor fram när man kör över gupp och mindre hål, och mina misstankar gick direkt till krängningshämmarstagen.
Men idag kollades bilen på bilprovningen, och jag bad dom kolla extremt noga. De bröt och skakade leder och bussningar åt alla håll men de kunde inte finna något glapp nånstans. Det enda var ett lätt fukt från stötdämparen höger fram.
Så då kanske det har blivit ett litet spel i stötdämparna då? Eller att det låter från något som de inte kunnat kolla?

Men...
När det regnar ute är ljudet nästan helt borta, när det är torrt igen så låter det igen. Det fenomenet fick mig först att misstänka en bussning.
För en stötdämpare påverkas väl inte av regn och fukt...?

Någon som har en ide vad det skulle kunna vara?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara så att många bussningar/leder är lite halvdåliga och att det är svårt att se att en enskild del glappar, men tillsammans kan de ge tillräckligt glapp för att det skall låta.

Hur långt har bärarmar/bussningar/leder rullat sedan senaste bytet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ett par stag var nyligen utbytta, men vet inte vilka ännu, jag har bara ägt bilen i drygt en vecka så jag har inte hunnit få verkstadsutdrag ännu på vad som är åtgärdat tills nu.
Den är servad på en och samma BMW-verkstad hela tiden.
Den har rullat 25t mil på samma stötdämpare, så de kanske börjar vara lite naggade. Men bilen känns väldigt fast och fin när man kör den.

Visa användare
51
Okke
E91 Bmw 320dAT Xdrive -11
Volkswagen Passat GTE -18
Hej,

Konstigt det än låter så hade jag också ett sånt konstigt klonkande och det visade sig vara ett bromsok som låg an! Jag blev väldigt förvånad över att det visade sig vara bromsarna och inte någon busning.

/Oscar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.