AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.548

Bula på däcken.

I går köpte jag ett par snygga 17 M-Vinterfälgar med Nokian Hakka 4 bak & Hakka 5 fram från blocket. Det massor av mönster kvar samt alla dubbarna lika så. När jag kom hem upptäckte jag dock att ena bakdäcket har en bula på insidan! Googlade på det & kom in på en tråd på Flashback. Där sa i princip alla att man skulle byta däcket... Jag meddelade säljaren detta via SMS han ringde tillbaka & sa att däcksverkstaden som monterat & balanserat inte hade reagerat samt att han känner en däckskille som säger att det inte var någon fara... Så, frågan är hur det ligger till?! Bulan är ca 3cm i diameter & sticker ut en 7 mm... I all hast & frustration drog jag & köpte ett par Hakka7 så nu har jag däck, dock inte lika fina som de som sitter på mönstermässigt... Vad ska jag göra?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visa upp däcken för en oberoende däckverkstad och be dem ge ett utlåtande.

Spontant låter det som att jag inte skulle använda det däcket...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Efter att ha kört ner i ett hål på ett vägarbete har jag en utbuktning på ett sommardäck (RFT). Diameter ca 5 cm och utbuktning ca 1-2 cm. Har åkt på detta i ca 2 år utan att ha några problem. När jag skiftar till o från vinterhjul har min däckskille sett bulan och sagt att "många åker med sådana där".

Ja nu fick du lite input i alla fall.

Det är ett annat läge om bulan finns vid köpet kanske.

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag hade personligen inte kört på det, men man gör ju som man vill.
Har man ett RFT däck och en bula så är ju själva RFT funktionen satt ur funktion, det är ju själva däcksidan som är stabil och skall stötta vid en punktering.

Jag tror också att det är stor risk för att däcket spricker eller exploderar på grund av detta, speciellt i höga farter. Är det värt att chansa? Känns som den billigaste livförsäkringen i den totalakostnaden som en bil ger.....
Tack för svaren. Det funkar säkert att köra på, men jag skulle tänka på det varje gång jag kör. Speciellt om man kör på motorväg. Sån huvudvärk orkar jag inte med. Hakka 7 åker på bak ist! Hade föredragit dubbfria Nordiska, men de snygga fälgarna gjorde att jag får leva med dubb. :D
nu
43
number1
525xd touring-12
518i-81
3,0cs-73
2800cs-71
Böter på 3000kr för skadat däck är ju ytterligare en anledning att byta...
Det kan hålla och det kan explodera. Jag har sett båda alternativen.
Jag hade samma problem, ett utav däcken hade en bula som förmodligen orsakats av ett potthål. Min däckhandlare avrådde mig till att köra vidare på däcket, dessutom vibrerade det i bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.