|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har haft lite konstiga fenomen med min bil på sista tiden, Bilen ifråga är en BMW 318 -02 Den har fungerat klockrent så när som på när man startar kall och kör en kort sträcka (typ till affären) och sen ska starta ej varm och ej kall brukar den hacka till för att sedan dö. I detta läget kan man dra på starten hur länge som helst motorn bara går runt men startar aldrig, väntar man (typ en kvart) så startar den i regel direkt. detta har pågått ett tag. (månad kanske) Idag efter att jag kört den halvvarm från jobbet stannat och gjort ärenden dog den, gick ej att starta och när jag väl fick igång den så dog den igen. Tog ca 1,5 timme att ta mig hem. Jag råkade ha en obd2 läsare i bilen och roade mig med att kolla felkoder och radera varje gång jag fick igång bilen. Till en början kom inga felkoder alls men efter ett antal stop så fick jag tillslut fram p0011 och p0335 Jag ser att det är kamaxelgivare som är indikerad men vill ändå ha tips på sannolika orsaker, bilen går ju mestadels bra med samma givare så det känns långsökt att den lagar sig själv ibland. Tacksam för all hjälp. Mvh Per | |
|
Hej. Jag svarar på min egen tråd, kanske kan hjälpa någon annan så småningom. Efter att ha läst mig till på nätet verkar mina felkoder helt enkelt bero på kamkedjesträckaren var dålig. Den är bytt och problemet är tillsynes borta. Har även haft isär kontakterna för kamlägesgivarna och rengjort dom men mina pengar ligger på sträckaren. Med vänlig hälsning Per |
|
|
Hej igen. Min bil har fungerat bra sedan jag bytte kamkedjesträckaren men idag växte hornen ut lite och jag gasade på lite extra. Så fort jag varvat upp mot 5000v/m så tvärdog den och sedan går den bara runt på starten ( upplever att den går lätt runt på starten) Felkoderna som jag fick fram var P0366, p0335 och p0015. Raderade dessa men utan effekt, fick igång den ett par gånger efter många försök men den går några sekunder och sedan dör den. Lämnade bilen på en parkering i ca en timme och när jag hämtade den nu går den som en klocka utan några som helst indikationer på att något är fel. Det sitter två solenoider på främre sidan av toppen har läst någonstans att dessa kan kärva, skulle detta kunna påverka? Jag är öppen för alla förslag. Mvh Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.