|
|
|
|---|---|
| Är ute efter en vinterbil och ramlade över en 518i som är fin utvändigt,invändigt MEN kamremmen har inte blivit bytt på runt 8-10år bilen skall vara körbar och inga problem att starta den osv men jag har ingen trailer så bilen måste köras hem iså fall(ca 15mil) men vågar man ens köra om kamremmen inte är bytt på så länge ? har noll koll på kamremmar så kan man be säljaren av bilen kolla på den/känna på den för att få något huuumm om hur skicket är på remmen ? tacksam för svar | |
|
Vilken modellserie och årsmodell? Har motorn kanske kamkedja som de flesta BMW? FP |
|
|
Det var först modellår -95 som 518i fick kamkedja (=M43-motor). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| jag hade inte kört hem den! men du kan ju ta av kåpan o kolla hur den ser ut om du ändå skall köra. hur långt har remmen gått? 4000 mils intervall plus att det e extra viktigt med rätt remspänning på just den motorn. | |
|
Enkelt... svaret är nej. Mvh Håkan |
|
|
Jag skulle inte startat den..bärga den och forsla iväg vagnen till en verkstad/byt själv innan du startar motorn. Känslig "historia" det där med kamremmen och just 518i (E34, 90 t.o.m. 94års modeller). Tydligen så är remmen dragen på sådant sätt att den verkligen blir sliten snabbt..alternativt dåliga spänn/löphjul. Ja...om det nu finns kamrem på bilen ifråga, det kan tänkas att det är en BMW 518i med kedja(95-96 års modeller med som sagt M43 motorn). Mvh Janne. |
|
|
Hur mycket pengar pratar vi om? I värsta fall hade jag tagit en chansning men då vill jag nog ha en bil bakom ifall det händer något. Men enklast är nog boka en tid på någon verkstad i närheten så den är bytt när du hämtar bilen. |
|
|
Ett förtydligande: Starta inte motorn förrän remmen är bytt. Det blir "ventil-sallad" om remmen går av. Mvh Håkan |
|
| Hallå gott folk tack för era svar ! såg att någon undrade vilken bil det var och det var en 518i E34 års 1990 (M40 motorn med kamremm) Men det blir ingen affär då jag inte vågar chansa hade fått tagit bilen för 6tk inge större pengar men risken känns inte värt att ta då man skulle sitta och vänta på att remmen skulle smälla när som helst :P bilen i övrigt såg fin ut på bilderna samma ägare i 15år ca 16 tusen mil inge grövre rost eller dylikt super fin invändigt med mera.. nää synd att det var rem säger jag bara :/ jakten går vidare efter en vinterbil då m5an är avställd och 530in snart också båda -e34or --:P letar efter en tredje E34a då jag är så svag för dom :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.