AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
442

z-engineeringusa

sy
1
syphus
bmw320im, 2001
Jag såg något intressant på denna siten www.z-engineeringusa.com, det som är intressant är att det är en turbo som drivs som en kompressor, den behöver inte oljekylning eller nått, laddar ungefär 0.5, och är dessutom gjord för bilar som inte har turbo från början, finns idag inget kit till bmw men det är påväg, om man bara vill köpa kompressorn så kosta det ungefär hälften av vad kittet kostar. det jag undrar är har någon annan hört något om detta, verkar mycket intressant för min del i alla fall.

mvh Syphus
Hi
141
Hinkas
318I -00
Ja, det lät väldigt intressant. Du får ta och kolla upp lite mer info. om det där. Säg till när du har fått lite information.

Om den inte klassas som turbo... går den igenom besiktningen då?
Jag var i kontakt med dem i våras. Det är en helt vanlig centrifugalkompressor med remdrift. Det är precis lika olagligt att bulta in i bilen som turbo eller andra kompressorer.
Konceptet verkar vettigare än en del andra centrifugalkompressorer som har rakskurna drev i utväxlingen. Här verkar det vara tystare. En kompressor, lite plattjärn, nån remskiva, en rem och några timmar i garaget så ska man nog kunna få lite extra knuff.
Hi
141
Hinkas
318I -00
Men denna kanske är aningens mycket lättare att plocka bort vid besiktningen?

Annars blir jag väl tvungen att köpa lite HAMANN motor trim då... då har jag 140hk plus ett chip på 13hk sedan då. Kanske räcker åt mig det...

Just ja, farsan som hjälpte mig med slutburken (jag vågade inte kapa och svetsa eftersom jag inte är så van) tyckte att jag skulle "tömma" mittdämparen också. Men då är det ju risk för att man även tömmer katten :). Jaja, godnatt...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hinkas: chip 13hk, avgassystem 15hk. öppet luftfilter 10hk, extra kompressioner på burk 150 hk, kolvstudsar fjädrar 100 hk.

Billiga hästkrafter allihopa de där... men tyvärr ser inte den bittra sanningen ut på det här viset. Du kan inte räkna med att kräma ur 13 extra hk med enbart ett chip. Visst, med ordentligt avgas och filter kombinerat med ett chip kanske du kan få aningen snabbare gassvar från botten då den andas en del bättre. Men hoppas inte på för mycket effekt, det går inte riktigt att räkna på det viset du försökte.
Bara ett litet tips! Vill du ha effekt får du nog räkna med att byta kammar och göra i ordning toppen. Annars får du plocka av och på med turbo/kompressor när du besiktigar... that's life!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.