AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.378

Fordonsskatten lägre i Tyskland?

Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Billigare fordonsskatt i Tyskland än Sverige, åtminstone på mina bilar!
Är det inte läge för att EU-anpassa alla skatter o avgifter?

Länk

Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är ju inte precis nyheter att skatter och avgifter skiljer mellan EU-länderna... Gäller ju allt möjligt och jag tror inte det ligger på agendan att det ska harmoniseras.

Det är ju ingen liten fråga du tagit upp här, men om du vill jobba för den så har du nog arbete i generationer framför dig... EU-parlamentet är en ganska trög apparat i "enkla" frågor och detta är inte en enkel fråga. =)

pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Ska EU alltså ta över finanspolitiken? Kan det innebära något annat än skandinaviska skattenivåer och sydeuropeisk byråkrati?
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Förresten, de flesta jämförbara länder har högre skattenivåer på fordon än vad Sverige har, så en EU-harmonisering innebär snarare högre än längre skatter på just det området.
Knappast genomförbart eller lämpligt.

Är ganska nöjd med en fordonsskatt på 0 kr för min 318d -10.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Huh, en harmonisering av skatterna? Ska vi betala 500.000 för en Skoda Fabia? Nej tack.
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Jag skulle iofs aldrig ens tänka tanken att köpa en skoda............

Men skulle hellre kunna tänka mej den tyska momsen som är 19% än svenska ockermomsen på 25%.

Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Allrad: om du efterlyser en harmonisering i EU vad gäller skatter på bilar så ska du inte kika på det billigaste landet. Jämför med Danmark eller Finland istället får du se.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klart vi vill väl alla ha gratis sjukvård, gratis skola, höga pensioner och noll skatt.

Men hur rimligt är det? Skatter som moms är ju inte primärt för att minska handel, utan för att få in skatter till staten. Därför är inte det en avgift som man enkelt tar bort för att styra konsumenterna, utan den fyller en annan funktion, nämligen att dra in pengar utan att allt för mycket minska handeln.

Trängselskatten i Stockholm är annorlunda. Den har en funktion att minska trafiken i innerstaden och en följdfunktion av detta är att staten får in pengar. (Det är iaf mer eller mindre grundtanken, hur väl det fungerar tycker jag vi kan undvika att diskutera.) Men momsen funktion är att dra in pengar och om den sänks måste annat höjas.

Är du redan användare? Logga in i menyn.