AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.753

520 -99. Värmeproblem i kupen. Jag vill sluta svettas.

Sida 2 av 2
Glykol är egentligen färglöst som kemikalie, men färgsatt för att man inte av misstag ska råka dricka det (som vatten).

Oftast brukar detvara 1,2 etandiol, eller även kallat etylenglykol i BMWs bilar (tror jag), och den brukar vara blå, men skulle nog lika gärna kunna vara färgad med rött färgämne:

Länk

Det finns även propylenglykol, jag tror inte det är så bra att blanda.

Jag köpte en 12-litersdunk etylenglykol (blå) på Biltema för 399 kr.
Det finns två saker som ofta händer internt i värmeventilernas innandöme:

1: solenoiden får ett brott på sin elanslutning.
2. gummisätena som ventilen hela tiden slår emot, mjukas upp och går sönder - och då kan inte ventilen stänga tätt längre.

Det finns rep.satser för gummisätena på ebay för några kronor. Själva huset till värmeventilerna är hopskruvat med sex torx-skruvar, så det är enkelt att öppna och byta gummisätena.

Tyvärr säljer inte BMW några repsatser, endast kompletta ventilpaket. Schmiedmann tar 3174 kr + frakt till min E38, så BMW tar troligen kring 4000 eller mer för den, så den kan vara värd att försöka reparera. Såg att du hittade en på skrot för 375 kr, det tycker jag det verkligen är värt, även om det såklart är en chansning - man vet ju inte hur länge den håller.

Sladdarna till solenoiden (det är virat i en spole) kan lödas om man har tur. Hela ventilpaketet vibrerar vid drift, och är därför gummiupphängd, och blir ganska varmt: både värmen och vibrationer gör i längden att den till slut går sönder.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Mercury Grand Marquise -96
Nu har jag kollat lite mer.
Jag stängde blandningsspjället och det kommer värme ur alla utblås även på höger och vänster sida.
Slangarna är fortfarande heta.
Jag sänkte tempen till 16 grader och då känns det som att acn går igång och det kommer ljummen luft från utblåsen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Slangarna ska vara varma!

Efter man sänkt till 16 grader (ha AC:n avstängd) tar det en stund innan det blir kallt i utblåsen, vattnet i värmepaketet måste kylas ner. Lite värme kommer fortfarande att komma, men du ska kunna känna att det inte direkt kommer varmluft.

Prova nu att välja 17 grader på båda sidorna, får du maxvärme i utblåsen tyder det på att någon temperatursensor är dålig.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Värmeventilen kom igår. Ventilerna står normalt öppna och jag provade med 12V och dom slog till så värmeventilen verkar fungera.

Ut och byt! Det går fort på E39 där de sitter lättillgängliga. Var försiktig med de elektriska anslutningarna, de sitter ofta hårt på gamla bilar och risken är att man drar sönder dem om man tappar tålamodet.

Man ska klämma på sidan av kontakten innan man drar den rakt ut.

Lossa slangarna med en vanlig skruvmejsel (slangklämmor). Det kommer inte rinna några mängder glykol, några droppar bara - och sen dit med den nya!

Gör så här:

1. lossa tre slangklämmor, dra loss slangarna
2. dra ur den lilla elkontaken som sitter på sidan av VV, den styr ventilerna
3. dra ur elanslutning på pumpen under
4. lyft VV rakt upp, de sitter upphängda med krokar i två gummiklädda öglor

Dit med den nya, i omvänd ordning. Det tar max 15 minuter.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Nu är ventilen bytt och det är inte tokvarmt i bilen längre.
Jag ska kolla med termometer imorgon om temperaturinställningen verkar stämma.
Grattis, kul att höra!!

Kommer det tokvärme och man inte på något sätt kan stänga av den, då finns det nästan bara en sak det kan bero på : vattenventilerna som släppt sina gummitätningar. Det kan vara brott på kabeln eller en trasig IHKA (elektroniska värmeautomatiken), men i nio fall av tio så är det VV.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
När jag åkte in till stan låg temperaturen på 19 grader samma som inställd temperatur men när jag åkte hem låg den på drygt 22 grader. Då hade det börjat ösregna om det kan göra någon skillnad.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Tack för all hjälp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.