AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.752

520 -99. Värmeproblem i kupen. Jag vill sluta svettas.

Sida 1 av 2
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Mercury Grand Marquise -96
Jag har precis blivit med BMW och sitter och svettas när jag kör.
Kliman står på auto 20 grader och det kommer full värme uppe på rutan och nere vid fötterna men mittenutblåsen blåser bara kallt.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Jag gissar att det kan vara fel på tempgivaren i kupen!?!?
Det finns kanske någon som vet vart den sitter?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Värmeventilen? Kostar på de flesta modeller runt 2000 att byta.

Dum fråga men har du knapparna inställda på auto?
Jag är ganska säker på att det är fel på värmeventiilerna. De är en liten box i svart plast och metall med tre slangar som sitter i motorrummet, kopplade på bilens kylsystem så att allt varmvatten från motorn rinner genom dem. En slang in och två slangar ut, som går in genom torpedväggen till ditt värmeelement - en till vardera sida av kupen. På E39 tror jag de sitter på vänstra sidan i motorrummet, vid fjäderbenet.

I den boxen finns två ventiler som ska öppna/stänga för att släppa in lagom mycket varmvatten till värmepaketet, beroende på hur varmt det är inställt. När de inte har någon ström är de helt öppna, hålls öppna av en fjäder. De styrs av en elektromagnet (ser ut som en cylinder) som kan stänga ventilen.

När ventilerna är stängda, så är de tätade mot en anliggningsyta av gummi. Men gummit brukar lösa upp sig med tiden, och till slut tätar de inte, så varmvatten rinner igenom och det blir därför för varmt i bilen.

Är det full värme på båda sidor, eller bara på den ena?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ändrar sig värmen om du ställer ner reglaget på det kallaste (16 grader)?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
När jag startar bilen så ändras inställningarna som jag har gjort tidigare och kliman står på auto.
Jag är osäker på om det blir lika varmt på passagerarsidan.
Tack för tipsen, jag ska leta efter den när jag kommer hem från jobbet.
Jag funderar på varför det blåser kallt i mittenutblåsen och i dörrarna.
Är det inte meningen att det ska komma någon värme alls där??

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Jag har inte provat att sänka så mycket som till 16 grader, bara till 19 och då blåser det tokvarmt =)

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Jag hittade ventilerna. Uppifran ser man tva magnetventiler med anslutningar framat och bakat. Bada var riktigt heta. Gissningsvis sa sitter det en anslutning undertill som jag inte ser utan att ta bort insugsslangen.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Det ser ut att finnas tva modeller. En med pump och en utan. Min finns det ingen pump pa. 375kr inklusive frakt pa laga.se. Dags att bestalla och byta i helgen. Jag meddelar utgangen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men hur vet du att ventilerna är trasiga?
Klart de är varma.

Sänk till 16 grader först, då ska ventilerna stängas oavsett hur varmt det är i kupen. Får det ingen effekt, kontrollera ventilerna.

Om det är varmt överallt utom i mittutblåsen och dörrarna, kontrollera vredet i mittublåset, står det på blåa halvan?
ma
7.450
marin849
Förresten, det är inte så att blandningsratten står på max kallt = alltid kallluft i mittutblåsen och klimatanläggningen blåser varmt på ruta och fötter för att trots DIN inställning av blandningsratten ge inställd temperatur i kupen???

Vill du ha "vanlig" funktion på anläggningen (samma temperatur i alla utblås och "normal"l automatik), ställ blandningsratten på max rött.

Bara en tanke, många vet inte hur denna förnämliga finess fungerar.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Jag har inga rattar alls. Frugan har dock det.
Jag kände på slangarna en liten bit ifrån magnetventilerna.
Värmeventilen var inte speciellt dyr och nu är den beställd så den blir bytt i helgen.
ma
7.450
marin849
Finns det E39or som inte har funktionen att mixa uteluft direkt till friskluftsintagen??
Det är en ratt mellan de mittersta utblåsen.

/Martin
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Jag hittade den.
Den stod på endast friskluft.
Tack för hjälpen.
ma
7.450
marin849
Funkar det nu då?
Förutom ovanstående med röd/blå inställning för utblåsen i panelen, en sak som många inte riktigt tänker på är att den temperatur man ställer in på displayen inte alls relaterar till den temperatur som luften har vid rutan eller vis fötterna, eller i panelen om blandningsratten står på rött.
Den temperatur man ställer in på panelen är den temperatur som kommer att råda inne i kupén efter att allt kommit i balans, dvs när man kört ganska länge. Innan dess kan det vara ordentligt varmt eller kallt i den inkommande luften, systemet försöker ju få kupéluften på intälld temp så fort som möjligt.

FP
ma
7.450
marin849
Jag har en termometer med fuktmätare som ligger i förvaringsfacket i dörren, den visar alltid inställd temperatur +-0,5c efter ett tag.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tycker du ska läsa alla råden du fått och felsöka ordentligt, innan du börjar byta en massa saker.

Det är inte alls säkert att något är fel, och är något fel bör du byta rätt saker i rätt ordning...

Börja med att ställa mittreglaget på rött, och minska till 16 grader på panelen. Blir det fortfarande varmt, är det fel på ventil/ventiler eller styrningen till dem. Känn också på både höger och vänster sida.
Du bör också kolla elanslutningarna till ventilerna innan ett eventuellt byte.

Det finns flera olika utförande av ventiler, det varierar med årsmodell och utrustning (bränslevärmare) och alla passar inte.

Skulle du komma fram till att ventilerna kärvar går de ofta att rengöra ganska enkelt, det går att göra utan att man förlorar så mycket kylvätska.

Skulle ventilerna vara fungerande kan det vara fel på någon av alla temperatursensorer.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Professorn: på VV sitter en liten kontakt. När den ges ström (styrs av klimatanläggningen) så stängs ventilerna. Om den kontakten inte sitter i ordentligt på din bil, eller om det är brott på kabeln, så stängs aldrig ventilerna och då blir det full värme i kupen.

Så du kan ju pröva att kontrollera att kontakten sitter bra och att sladden inte är av.

Svårt att kolla sladden, den försvinner in i en kabelstam. Men man kan kontrollera den bit man ser.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Kontakten och kabeln har jag kollat och det ser bra ut.
Kärringen har bilen till jobbet men jag ska kolla lite mer ikväll på tipsen som jag har fått.

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Är det blå eller röd glykol?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.