AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.947

Batteri & avställning

Nu har z3:an ställts av för denna säsong. (Z3 Coupe, 99 års modell)

Eftersom det är första året jag äger bilen har jag en fråga rörande underhåll av batteriet under avställningen. (Bilen har eftermonterat DEFA larm).

Är det "dumt" att koppla underhållsladdare direkt på batteriet när batteriet är anslutet i bilen? Tidigare ägare noterade nämligen att inför påställningen hade kombi instrumentet i bilen slutat fungera och behövde åtgärdas av BMW. Detta efter att batteriet hade varit urmonterat under avställningen.

Min erfarenhet är att man tar ur batteriet och underhållsladdar det till dess att bilen skall ställas på, men om det finns risk för att t.ex. larmet och andra delar i bilen inte mår bra av detta ställer jag frågan.

Någon som vet eller kan tipsa om vad som är bäst?

Tack på förhand.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Om du laddar med en modern laddare, typ C-tek, så kan du lämna batteriet inkopplat i bilen medans laddaren lämnas inkopplad hela vintern.

/Jonas
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
javisst, fungerar klockrent. Du kopplar in Ctek laddaren på de anslutingar i motorrummet enl instruktionsboken. koppla på underhållsladdning, så sköter sig laddaren resten! Lycka till

/// Mårten
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Instämmer i skaran, har kört med Ctek på entusiastbilen fler år, fungerar klockrent,inget kopplas bort innan.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Det värsta med denna diskussion kring underhållsladdning är att det fungerar klockrent att bara ställa bilen och inte göra något! Står bilen i kallgarage är urladdningen mycket liten. Ev. ta med ett par startkablar till våren.

Innan avställning använder jag en bra laddare och toppar upp batteriet ordentligt. Bilen själv kan egentligen ej ladda batteriet till 100%, därför är en extra laddning bra.
Därefter är det bara att ställa bilen. Jag tillhör definitivt den kategorin som avråder från att koppla ifrån all el, det är ett antal minnen i elektroniken som kan glömma inställningar .p.g.a. ålder som vissa noterat.

Min Z3 har gått igång lika enkelt som vilken dag som helst efter 5 månader. Klarar inte batteriet en vinterförvaring, är det bättre att köpa nytt batteri.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, batteriet mår bäst av att vara fulladdat hela tiden - så fort spänningen går under 12,4V börjar det sulfatera och tappar kapacitet. När sulfateringen gått för långt är det bara att kassera batteriet och det sker lätt på några månader.

Dagens bilar med mängder av elektronik drar ur batterier på ett helt annat sätt än förr i tiden, även när de står "oanvända".

Att låta ett batteri stå dåligt laddat är detsamma som att man förstör det - det spelar ingen roll hur dyrt batteri det handlar om för det är ren fysik/kemi inne i batteriet som fungerar likadant hos alla startbatterier.

Med tanke på vad ett startbatteri kostar idag, är det lätt att motivera kostnaden för en bra batteriladdare!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
396
Bavaria1
Tyvärr är det så att ett urladdat batteri ALDRIG kommer upp i tidigare kapacitet, så för bästa livslängd är det bättre att använda en intelligent laddare typ Ctek

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ba
396
Bavaria1
Såg inte Johan B's inlägg, så mitt svar kan strykas, då Johan redan svarat...

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.