AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.697

Höja profilen på däcken?

Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Hej allihop
Behöver nya sommar däck till bilen, en X5 e70 sitter idag standard 275/40/20 fram och 315/35/20 bak
Om jag skulle höja profilen till 45 fram resp 40 bak.
Tror ni den skulle bli mindre stötig?
Skulle det se dumt ut på den bilen?
Tacksam för snabbt svar.
Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag är oftast negativ till att ändra hjulstorleken. Vill du har mer gummi tycker jag du bör byta fälgar så rullomkretsen behålls inom 2-3% från rekommenderat, annars är det bättre att behålla det du har.

Men den ändring du föreslår nu blir det väl dryga 4 %, men då förutsätter jag att du har korrekt hjulstorlek förnärvarande.

number1
525xd touring-12
518i-81
3,0cs-73
2800cs-71
Har du punkteringsfria däck idag kan du ju välja "vanliga". Det blir garanterat skönare att åka på :-)
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Hej det är standard storlek på bilen just nu men det blir lite hoppigt fråga är om det gör någon skillnad med att öka det lilla.

Sitter RFT däck på och vill fortsätt o köra RFT! Vet att i sig gör att bilen blir lite stötig men samtidigt känns det som en trygghet!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med förändringa av hjulstorlek ändrar du bilens utväxling och därmed dess hastighet. Den kommer alltså gå snabbare än vad som mätaren visar. Fast egentligen gör detta att den går mer exakt eftersom hastighetsmätaren oftar visar för mycket. Men det ändras hur som helst när du ändrar hjulens storlek. Du kan ju räkna lite på detta om du är nyfiken.

Skulle utan att tveka skippa RFT och behålla hjulstorleken! Fråga: hur ofta får du punktering? En gång per 20 000 mil? Jag tar hellre och ringer en bärgare då än kör med stötig bil 20 000 mil...

Anders-72
525i Touring -01
Man kan ha med sig en skumlagningsburk om man oroar sig för punktering. De fixar ganska rejäla punkteringar. Lite kladd att ta reda på efteråt kanske. Eller det klassiska reservhjulet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, kör man RFT och 20"-fälgar med 35/40-profil är det väl kanske inte helt konstigt att det blir lite "stötigt".

Om du störs av stötigheten är nog första steget att skippa RFT och nästa steg att gå ner till typ 18"-fälgar eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.