AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.702

Svag värme i bilen?

Sida 2 av 4
Visst är det - det blir nästa steg för mig.

Jag köpte en Y-koppling med 19mm anslutningar igår som ligger och väntar på exakt det. Hittade Y-kopplingen på Swedol.

Är bara så jäkla trött på att skruva med VV nu. Man blir ju galen varje gång eftersom den sitter så extremt trångt och slangarna är så exakt på millimetern långa att de precis räcker fram, inte en millimeter extra. Det är lätt att få bort den, men svårt att få dit den.

Tappar man inte slangklämmor (det är så jäkla trångt) så är det omöjligt att få på slangarna på nipplarna (det är tre; en in och två ut). Och när man tappar slangklämmor så faller de ju aldrig hela vägen ner igenom, ner till golvet, utan fastnar alltid på något konstigt ställe som är omöjligt att komma åt. Har haft enorm glädje av min lilla teleskopmagnet. :)

Du får nog checka så att pumpen verkligen ger något flöde. Men du hade väl testat att det är öppet igenom paketet på bänken med ventilerna strömlösa, jag menar så att inte något inne i ventilpaketet ligger och blockerar, pumphjulet t.ex?
Man annars så kan vätska cirkulera till viss del även om pumpen inte skulle kopplas in, det är ju en liten centrifugalpump, ingen stängd konstruktion som t.ex en kugghjulspump osv.

Jag tror inte att du på allvar räknade med att tätningsmedel i kylvätskan skulle göra någon inverkan här. Teorin med spricka i något rör osv kan ju vara en sak, men det skulle rinna/spruta ut gott om kylvätska i så fall. Systemet ligger ju under 1-1,5 bars övertryck när motorn är varm, även om du inte har något flöde igenom värmepaketet.
Hela systemet, kylare såväl som värmepaket är ju öppet på ena sidan och det är alltid samma tryck överallt i hela motor och kylsystem.
Att det "bara" skulle strömma ut ånga i en ev. spricka håller bara om läckan skulle sitta högst upp på motorn där det möjligen även skulle kunna ligga en luft/ångficka under läckan. Även då skulle läckan göra att luftfickan snart försvann och vätskan trycks ut.
Trycket skulle dessutom sjunka eller aldrig komma upp på sitt normala värde och motorn går då varm/kokar.

FP
:)

Man blir ju mer och med undrande. En fördel med bar's leak läckfix är att det nu inte längre är någon imma/kondens på insidan av framrutan, som det var förr.

Det finns inget stopp i värmepaketet, vatten flödar obehindrat igenom med vattenslangen.

Idag har jag inte riktigt orkat göra mer, man tappar ju sugen. Men jag börjar luta åt att det kan vara fel på elanslutningen till pumpen. Den snurrar ju när den är ur bilen, men jag är inte helt bombis att den pumpar något i bilen. För att testa anslutningen måste jag skruva ur VV igen.

Jag kanske haft fel i mitt antagande att pumpen bara är stödfunktion? Det kanske inte är sant -- det kanske är så att om pumpen inte snurrar så blir det ingen cirkulation alls - och då ingen värme alls??

Är det någon på forumet som vet extrapumpens funktion helt säkert?
Anledningen att jag misstänker anslutningen, är att jag nyligen bytt VV med ett som jag köpte på Upplands bildemo. Det vore ju otroligt liten sannolikhet att jag skulle ha fått tag på två VV efter varandra med trasig pump? Dessutom hör jag ju att pumpen snurrar, och känner på själva huset att den snurrar, när jag testade den utanför bilen?

Inte så lätt att testa anslutnmingen, då stiften är så små (hona). Jag har en vanlig multimeter där pinnarna är för tjocka för att få in i kontakten. Är det någon som har något praktiskt tips? Jag vill ju helst inte klippa kablarna, utan testa direkt vid kontakten?
Stoppa i två lösa kablar som du skalat i båda ändarna. Då kan du mäta om du har ström fram i kablarna.
Tack för tipset, så gör man ju. Jag är nog lite trött och llmänt less på detta idag. Fördelen med denna tråd är att andra kan lära sig hur BMW:s värmesystem fungerar.

Oftast bryr man sig ju inte om det - så länge allt fungerar - men när värmen inte fungerar och det är iskallt ute - då önskar man att man vet!!

Skriver detta med vissa förhinder; vår hund som är en go typ - han kommer och lägger hela huvudet på tangentbordet, i vägen fr skäörmen, så det är lite svårt att skriva.

Bilen och hunden - Lasse : 28 - 0. :)
För att fira makternas triumf så regnar det naturligtvis idag, när jag ville skruva med vattenventilerna. Planen är att skruva ur dem och testa extrapumpen, att det verkligen pumpar vatten, inte bara surrar. Nästa steg är att blåsa vatten i slangen från motorn, så det inte är något som tjockar igen den.

Symtomen är ju varm slang fram till VV, men två svala därifrån. iHKA kan jag nog räkna bort, eftersom den inte kan styra värmen i de två utslangarna från VV, med anslutningen urdragen.

Om det ändå inte fungerar, då måste det nästan vara ett läckande värmepaket.

En sak som jag är säker på, är att det varit en hyfsad läcka i värmepaketet. Detta eftersom det alltid varit så mycket kondens på insidan av rutan. Vattendroppar, inte bara imma. På vintern har det bildats tjock is där, trots att den stått avställd.

Om det (luft) är förklaringen till dålig värme vet jag inte. Men jag vet att bar's leak faktiskt tätade, för nästan all kondens är borta nu! Hur ska man annars förklara det?

Och jag har läst att det är rätt vanligt att o-ringar blir dåliga, så att värmepaketet läcker. Det behöver inte alltid lukta glykol eller vara blött på golvet. Men när man väl kommer in till värmepaketet så ser man isåfall att det är geggigt, och mattan under mittkonsollen är blöt. Det behöver inte ens vara det; om läckan i oringen sitter uppåt, så är det inte säkert att den läcker så mycket glykol, men den suger istället luft in i systemet.

Man får skruva bort mittkonsollen, gps, klima och instrumentbrädan för att komma åt att byta. Det kan jag väl göra - det är mest pilligt och tidsödande - men jag måste ha något varmt ställe att hålla till på över en helg.

Jag har ju fortfarande ingen värme. Men makterna slog till igår på den andra bilen, den har numera full värme som inte går att stänga av (trasig VV), så i genomsnitt har jag det ganska bra!
The långbänk fortsätter: idag har jag konstaterat att extrapumpen verkligen pumpar vatten och att det inte är stopp i slangarna.

Jag är nästan bombsäker att det är en luftläcka i värmepaketet, så att det fylls med luft som hindrar vattnet.

Jag säger så, därför att jag märkte idag att jag får tillbaks viss värme genom att lufta systemet, men värmen försvinner nästan på en gång.

Jag luftar genom att börja med kall bil, först toppa upp expansionskärlet. Sen ställa värmen på max, 32 grader, fläkten på min (utan att stänga av den). Sedan starta bilen, ställa den i kraftigt uppförslut, öppna huven och försiktigt lossa luftningsskruven på expansionskärlet. Då bubblar det som sjutton, och det slutar aldrig komma luft trots att man håller på 10-15 minuter. Viss värme kommer då i kupén, men efter att ha avslutat luftningen så försvinner den lilla värmen efter fem minuter.

Jag tänkte pröva med en till burk bar's leaks, den förra burken tätade ju värmepaketet till viss del eftersom jag numera inte har fukt på insidan av framrutan längre. Då hade jag ju oflytet att bilen inte gick att starta efter att jag slagit i bar's leaks i övre kylarslangen -- så det fick ligga i slangen ett dygn innan jag fick fatt på ett batteri, och det är ju inte meningen.

Jag tror inte det sätter igen kylaren. I värsta fall - om det skulle göra det - så får man väl byta den. Den är inte så dyr, och lätt att komma åt. Det är mycket mer arbete att byta värmepaketet.

P.S: bilen har webasto bränslevärmare original, och jag upptäckte en till, tredje vattenventil inklämd djupt ner på motorns baksida, mellan torpedväggen. Slangarna till och från den (det är en slang in och en ut) är båda heta, så den blockererar i varje fall inte värmen. Är det någon som vet om den VV bara är på bilar med webasto?

Några andra idéer?
Folke; har du några förslag?

Slangen fram till VV blir varm, dock ej de två ut från VV in till värmepaketet.
VV är isärtagen och ser ut som ny inuti, den är också testad i bänk med 12V på pinnarna. Båda ventilerna stänger om de får 12V och pumpen är testad att den pumpar vätska (ur en hink).

Värmepaketet sitter högt på bilen, och det blir verkligen inget tryck på cirkulationen. Klämmer man på slangarna så är det inget tryck i dem. Varför inte, om det är övertryck i kylsystemet?

Finns det någon till termostat i systemet? Bilen har webasto originalvärmare. (som naturligtvis inte heller fungerar :)

Har slut på idéer.
Förtydligande: med "slangarna" menar jag de som sitter på VV, där är det inget tryck.

På kylarslangen och expansionskärlet är det högt tryck såklart, men varför är det inte samma tryck på VV?
Här är en bild;

Länk

Spolar jag i någon av ingångarna (de två närmsta av de tre) med vattenslang så rinner det snyggt ut ur returen.

Det är packningarna 2 och 6 som på amerikanska forum ofta sägs börja läcka.

Bild på VV:

Länk

Bilden är inte helt korrekt med min bil; slangen 7 vid slangklämman 14 (på den bortre sidan) finns det en till VV, fast med bara en solenoid på min bil. Jag gissar att den har med webaston att göra. Jag har dragit anslutningen till den, och slangen 7 blir het på båda sidor om denna odokumenterade VV, ända fram till VV. Slangarna 8 och 9 blir dock varken varma eller något tryck i dem, de känns fulla av luft när man klämmer på dem.
Nu börjar det allt brännas lite här. Har du inte samma tryck i värmesystemet som i övriga kylvätskesystemet? Då är det nåt skumt, returdelen och hela övriga systemet är öppet förbundet, det är bara på ventilsidan som man kan öppna/stänga.
Tacka faasiken för att du inte får cirkulation om det inte är öppet in i motorns system på värmeelementets retursida.

FP
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Nummer sju var mitt problem. Kan du inte provtrycka värmepaketet på något sätt för att hitta läckan? Symptomen du har är exakt som när jag inte fick värme i compacten.
Mest troligt är värmeelementet ditt problem men på min bil var det spricka i rören i "sjuan".
Någon spricka som kan suga in luft har du inte. Det är mot alla principer eftersom du har övertryck i hela kylsystemet. Har du en spricka i värmepaketet så skulle det så fall pressas it kylvätska. Jag vill inte skrämma upp dig och jag hoppas inte det är så. Men bilar med kass toppackning eller spricka i toppen kan tyvärr bete sig exakt likadant som din gör. Du får då ett övertryck i kylsystemet som kan få cirkulationen att stanna. Har du testat om du har cirkulation i värmepaketet om kylarlocket är av? Eftersom du skrev att du kunde få viss cirkulation när du luftade är jag rädd att du har övertryck i systemet pga kompression läcker ut. Testa kör utan kylarlock. Ett kylsystemet i en bil är ju inte direkt någon raket vetenskap. Och du har ju redan testat allt. Prova mät avgaserna i expansionskärlet med en avgasmätare. Då får du ett bra svar.
Med övertryck menar jag då onormalt högt tryck.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Du kan börja med att lukta i expansionsskärlet, om det luktar avgaser.

628csi
Nej, det luktar inte avgaser i expansionskärlet och bilen går hur jämnt och fint som helst.

Om det nu är övertryck i hela systemet -- varför kommer det då inget varmvatten från motorn, genom VV och in i värmepaket? Som sagt, slangen till VV är varm/het och känns som vatten när man klämmer på den, men slangarna ut från VV in till nr 7 på denna bild (de två närmsta) är helt svala och verkar inte innehålla något vatten:

Länk

Hur är det möjligt, om det är övertryck i systemet? Jag säger inte emot, jag bara konstaterar att det inte finns någon cirkulation, eller ytterst minimal. Någon/viss värme har jag nu, men det är så lite att det knappt märks när det är kallt ute.

Den tredje solenoiden för webaston, är nummer 9 på denna bild:

Länk

Slangarna på båda sidor om denna "Stoppventil" som den kallas, är heta.
Mrhenke: jag har prövat att köra utan kylarlock, ingen som helst skillnad.

Jag förstår vad du menar; att t ex en topplockspackning gått sönder och då läcker kompression in i kylsystemet?

Men borde man inte märka att motorn går dåligt i så fall?

Motorn går perfekt, termostaten håller stängd och öppnar när den ska (motortempen står rakt upp).

Dock ingen cirkulation in i värmepaketet. Gåta varför. Om det inte spöregnar i morgon ska jag koppla loss slangen från VV och starta bilen för att se om det rinner något alls.
Det är inte övertrycket (som bildas när motorn blir driftsvarm, inte vid kallstart), som gör att det cirkulerar, detta sköter kylvätskans cirkulationspump om. I vissa bilar ensam, och i andra tillsammans med en eller två elektriska tillsatspumpar.
Lite cirkulation blir det dock alltid, även om pumparna står stilla, det är centrifugalpumpar som är i stort sett öppna för vätskan även om pumphjulet inte snurrar.
Om du verkligen inte kan känna något övertryck på den utgående returslangen från värmeelementet så är det intressant att följa denna slang vidare in mot motorblocket, ut mot kylaren osv. Någonstans bör det ju vara tvärstopp där om du inte får systemets tryck i slangarna.
Å andra sidan kommer samma tryck att fortplanta sig via inloppet och värmeventilerna, förutsatt att de inte är helstängda, och även om tillsatspumpen skulle råka stå stilla.
Är du 110% säker på att det inte finns tryck i slangarna som går in/ut från värmepaketet trots att du har tryck i andra slangar, t.ex de grova ute i motorrummet?

FP
Folke; tack för svar och tack för logiska teorier, jag är faktiskt jätteglad att få svar att bolla med, för det här var inte så enkelt!

Jag tycker det är intressant att följa returslangen från värmepaketet. Slangarna sitter som sagt oerhört dumt till, trångt som sjutton bakom motorn, och det är många slangar, troligen pga webasto-värmaren.

Det är någon hemmasnickrare som varit framme och skruvat på bilen tidigare (t ex sitter ett av de mittre ventilationsutblåsen fel, så någon har ju med stor sannolikhet haft bort instrumentbrädan tidigare). Tänk om denna hemmasnickrare råkat koppla slangarna fel, så att returen kopplats till fel slang på webaston? Den har ju nämligen en backventil i sig!

Det ska jag kolla i morgon (om det inte är spöregn, haglar eller snöar),

Länk

1: lossa utslangarna från VV som går in i urtagen i torpedväggen till värmepaketet. Sedan starta motorn med de i en slang och kontrollera flödet. Det bör ju rinna lite grann i varje fall, särskilt med hjälppumpen.

2. lossa returen från värmepaketet (den tredje utgången längst till höger av de tre på torpedväggen), och kontrollera att den inte är blockerad. Om jag spolar med trädgårdsslang i den, så ska vattnet kunna gå vidare från returen, via vattenpumpen till expansionskärlet. Även med kall motor och stängd termostat, eller hur? Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk

Slang 7 på bilden, från topplocket är varm in i VV, slang 8 och 9 in i värmepaketet är svala/kalla, och slang 10 är returen till motorn. På min bil (eftersom den har webasto), går 10:an vidare, så här:

Länk

Om returen är blockerad (vilket den logiskt sett är, eller åtminstone nästan helt - eftersom jag får så llite värme) så kan man ju sedan i så fall fråga sig varför? Sitter slangarna rätt kopplade?

Hoppas denna tråd hjälper någon annan att också förstå sitt system, och slippa frysa i bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.