|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 320i e46 med m54 som oljenivån beter sig skumt på, de händer att lampan för oljenivån tänds för indikering av låg nivå och när jag kollar Stickan så stämmer de, men till saken hör att startar jag om bilen och kör en stund o stänger av så tänds inte lampan och nivån är ok på stickan. Detta händer då o då, testade en Omega motorskölj och bytte olja m.m men problemet återstår. Någon som varit med om liknande? | |
|
Väldigt vanligt att nivågivaren går sönder. Inget stort problem om man håller koll på nivån via stickan. Givaren sitter i botten på oljetråget med tre skruvar/muttrar och är relativt lätt att byta om man ändå skall byta olja och har tappat ur den ur motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Givaren är bytt lika så vevhusventilationen. När lämpan tänds så är de lite olja på stickan oxå men kör jag bilen igen o kollar efter en stund så är nivån på Stickan ok, de är det som är problemet. |
|
|
Adolfsson..du menar att oljan inte rinner tillbaka så den indikerar att det är för lite olja i motorn? När du startar om bilen så blir det normal nivå igen ? Det låter lite skumt om det är så..vet inte riktigt var du ska felsöka. Låter som om det vore smuts/koks i oljekanalerna ner till tråget som lägger sig för oljan. Händer detta bara vid kall bil eller kommer det även vid varm bil ? Hade du bott i sibirien hade jag trott på fel viskositet / att oljan blev för tjock när det var kallt ute..men nu vet jag ej tyvärr.. |
|
| De stämmer bra oljan verkar inte komma ner som den ska (ibland) de kan inträffa både vid kort och längre körning | |
|
Hur mycket olja har du i motorn enligt stickan, när bilen stått still över natten t ex.? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Då är de fullt på Stickan, åkte på jobbet idag o ingen lampa tändes och nivån är ok så de kommer o går, | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.