|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Upplevde min tidigare E91 (320d) med Nokian Hkpl 7 dubbdäck som mer känslig för "antispinn-ingrepp" än min nuvarande F31 (328i) med Nokian Hkpl 8 dubbdäck. E91:an upplevde jag också som mer ostadig vid kurvtagning i hög hastighet (typ motorväg) med vinterdäcken, bilen upplevdes lite svajig över bakaxeln på nåt vis. /J.I |
|
|
Jag håller ju fortfarande på att "kör in" de nya dubbdäcken så jag har ju inte kört särskilt hårt. Verkar som det är känsligast i farter över 100 km/h. Upplever att antispinn går in även när det är lite kallare, senast vid +2-3 grader. Någon som vet om BMW gjort några förändringar i programvaran för ESP/antispinn ? Kan problemet bero på när bilen är tillverkad ? Ska ut på långtur i helgen och då kommer jag testa ordentligt. |
|
|
Jag har testat lite mer nu med mina Hakka R2 och jag har inga problem att köra om eller trycka på lite. Hade tidigare en 320D LCI med Continental dubbfria och med den kombinationen hade jag problem med just detta. Det hände till och med att farthållaren kopplade ur i uppförsbackar med jämn fart. Upplever ingreppet från antisladd som klart mjukare/mer sofistikerat än i E91. Men du, Kalle, kanske menade skillnader mellan olika F31? Min är tillverkad tidigt, oktober 2012. |
|
|
Det känns nästan som man skulle ha tre uppsättningar däck nuförtiden Sommardäck Dubbade vinterdäck Mellaneuropeiska vinterdäck Sommardäcken är luriga i övergången mellan sommar/vinter då det nattetid är ett par minusgrader men dagarna erbjuder upp mot 15 plusgrader. Att dra på dubbdäck eller nordiska vinterdäck blir inte bra i den värmen. De känns riktigt luriga och svampiga , medans de för de varmare mellaneuropeiska vintrarna anpassade vinterdäcken är betydligt bättre just i denna period när det fortfarande är rejält varmt på dagarna. Sen är ju givetvis de nordiska eller dubbade däcken betydligt bättre på ishalka och snö/modd och då skulle man ha en sats av dessa med. Kan bli dyrt det här ;) |
|
|
Är det någon här som har erfarenhet av Hakka R2 däcken? Har hört att antisladd/spinn mekanismen löser ut när det är några plus grader. Kommer att sätta dem på min nya 320d GT xDrive. Kör på Continental nu men funderar på att prova Hakka däcken. |
|
Verdi |
Hankenstein, Såg någon på forumet som hade det. Hade jag bott i villa och haft möjlighet att förvara/byta däck hemma så hade jag kanske gjort det också. Nu måste jag boka tid och ha mig... |
|
Strömming: jag har Hakka R2. Hart kört över 100mil i plusgrader och inte upplevt några problem. Tror problemen endast uppkommer för de som inte har x-drive. |
|
|
Ok Tack för svar. Håller på att bestämma mig ang fälgarna. Tror det blir dessa: Länk Kommer att bli snyggt på en Glaciärsilver GT med M paket tror jag. |
|
|
Jag upplever inte i allls samma känslighet nu som förra säsongen då däcken var helt nya. 130 på farthållaren och sen brant uppförsbacke med automatisk nedväxling, utan problem, omkörningar med kraftig acceleration, nemass, etc.. Däcken har väl lagratsi förrådet som ett fint vin och helt enkelt blivit bättre ;) F.ö. kan jag nämna att jag inte blev av med ett endaste dubb efter +1100 mil förra vintern, nöjd med ContiIceContact. |
|
|
Jag har som sagt Hakka R2 och ingen x-drive. Inga problem med antispinn/antisladd men självklart är de klart mjukare än sommardäcken. Jag har skrivit lite mer om mina upplevelser tidigare i tråden. Även jag valde mörka fälgar till silverfärgad bil. Advanti raptor. Klart nöjd med dem. |
|
|
Jag hoppas däcken blir bättre nästa säsong Vitoco. Jag kör med nya Conti IceContact och tycker antispinnen går in väldigt ofta.... Har kört ca 140 mil med däcken. |
|
| De lär bli bättre redan om någon månad eller två Kalle, minns även att de var vääääldigt "båtiga" precis i början så bilen flöt runt på något sjukt sätt. | |
| Har haft på vinterdäcken en månad nu och avverkat ca 150 mil. Upplever att problemet med känsligt antispinn är så gott som borta! Det går nu att ösa på rejält utan ingrepp och enda gången det kan blir problem är vid full kick Down i motorvägsfart men det avhjälps lätt med två tryck körprogramknappen.. | |
| DLC: härligt, men sen har det ju blivit kallare också så den mjuka gummiblandningen kommer till sin rätt ;) | |
| Absolut spelar temperatur in positivt men de funkar även de dagar det har varit fem grader varmt. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur bakhjulsdrift funkar generellt. | |
|
DLC: Det låter ju klockrent isf :) RWD is the shit! |
|
|
Hur har ni med eftermarknadshjul gjort med däcktrycksensorerna? Funkar eftermarknads eller stänger ni av dem? |
|
|
Ingen av oss som skrivit har nya TPMS, kom väl nu iom MY2015 typ.. 3:e säsongen på däcken nu och antispinnproblemet är som bortblåst, kickdown i 100 uppför en lång trög backe är inga problem. Fint |
|
| Däck och däcktryck Vitoco? | |
| Jag köpte beggade, men oanvända, sommarhjul på Blocket, och lät lokala däckfirman kränga på nya dubbdäck. Det var inga problem att låta däcktrycksmojjarna hänga med. Borde inte heller vara något problem att skaffa 4st och peta dit för din däckskille också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.