|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Jag kör 225/45-18 med contiicecontact, inga problem förra vintern. Icke-rft förövrigt och det gäller även sommarsulorna. Påhitt. | |
|
Lånar tråden lite. Har en röd 328iA x-drive och funderar nu på att införskaffa Dotz Rapier dark 8x18 som vinterfälgar: Länk Till dessa skall jag ha dubbfria vinterhjul och undrar därför vilka ni rekommenderar? Har förstått att Nokian Hakkapeliitta och Continental ContiVikingContact 5 är de mest populära. |
|
| Jag kör med dubbfria Hakka R och är nöjd. | |
| Hur är det med adaptiv farthållare och icke-rtf däck? Har hört att vissa har problem med detta då antispinn kickar in och kopplar ur farthållaren. Kanske inte gäller mig som har x-drive | |
|
Har oxå börjat kolla efter vinterdäck till min F34. Jag vill ha 18 tum och var på BMW och kollade idag. Dom föreslog 400M fälgen men 225/50 R18. Dubbfritt tyvärr. Har sedan tittat på leebmann24.de och där finns samma fälg fast med däck 225/45 18. Varför är det skillnad på profilen? Tanken är att nog köpa fälgen på Leebmann och däcken i Sverige. Då uppstod problemet att Hakka 8 inte finns som 225/50 18 utan bara 225/45 18. SÅ min fråga är; funkar det ändå? Borde inte vara nån skillnad, eller? |
|
|
Det mindre däcket är 2,25 cm lägre. Vilket resulterar i 3,3-3,4% skillnad i rullomkrets. Sätter du på ett mindre hjul än rekommenderat får du större felvisning på hastighetsmätaren (du kör långsammare än du tror), lite lägre utväxling vilken kan leda till marginellt högre förbrukning (fast det kan kompenseras av att du faktiskt kör långsammare) och sist men inte minst kommer trippmätaren visa lite fel. När du kört 1000 mil kommer mätaren stå på 1033-1034 mil. __________ Mvh Grelle |
|
|
M4gnus: det är just de fälgarna jag har vintersulorna på, kul :) vad gäller antispinn och adaptiva farthållaren så kommer den slå av när den ska acca upp till satt hastighet om du exempelvis fått ett hinder framför dig innan. Iaf i motorvägshastighet. Ett trick är att slå av den adaptiva delen, håll in avståndsknappen en stund och vips så funkar den som den vanliga farthållaren.... men den kan också ha en tendens att slå av när motorn behöver anstränga sig lite mer för att bibehålla hastigheten, i en uppförsbacke tex.. nä minns att jag sket i farthållaren totalt förra vintern, man får bättre känsla för väglaget och kan reglera gaspådraget bättre. Säkrare helt enkelt. |
|
| Ceedjay: rätt profil är 225/45 på 18 tum, så din bmwhandlare är ute och cyklar.. | |
|
Vitoco: Tack, misstänkte det. Fast informationen tog han från sin dator och jag har utskrifter här. Seden det här med ET... front: 8JX18 ET:34 rear: 9JX18 ET:42 Måste jag köra så eller kan jag köra ET 34 runtom? |
|
| Värt att tänka på är att däckprofilen ska skilja sig åt på f30/f31 och f34... | |
| Ceedjay: Inga problem att köra ET34 runt om på 8 tum bred fälg. Mina 20-tummare är 8.5 tum breda med ET35, fälgarna hamnar helt flush med skärmen och ger den en helt annan stance än kobentheten den har med OEM fälgar. Nej du, lägre ET åt folket ;) | |
| Ceedjay: enligt michael kan jag ha fel angående profilen, f34 vet jag inget om. | |
Verdi |
225/45-18 är std på F31 väl? Är det större hjul på F34? |
|
GT har större hjul. BMW 328i Touring 225/50 R17 BMW 328i GT 225/55 R17 __________ Mvh Grelle |
|
|
Finns att läsa på BMWs hemsida för den som tvekar. __________ Mvh Grelle |
|
| Kan jag lägga på 235/50R18 på en 8 tums fälg? | |
| Mata in OEM-profil samt ny profil och du får ett rrsultat som ger dig svaret: Www.fitmywheels.com | |
| Vad kostar frakten om man köper en uppsättning fälgar från leebmann24.de ? Någon tullavgift och svensk moms ? | |
| Räkna med ca € 100 i frakt, och ingen svensk moms eller tullavgift då både Sverige och Tyskland är med i EU. | |
|
Bad en däckfirma slänga ihop ett paket men fälg och däck (18-tum) och i offerten blev deras val Nokian wr A3 vilket är ett s.k. europeiskt vinterdäck. Frågade varför de hade valt denna typen av däck och fick svaret: "Däcken som jag föreslog, är mera anpassade till din bil. De nordiska däcken är mycket mjukare i gummit, så det finns en risk att din bil kan bli lite "svajig" i högre farter med nordiska däck. Flera av våra kunder har kört på dessa och likvärdiga däck i flera år och jag har inte hört något negativt om dem" Vad tycker ni? Ligger det något i vad han säger? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.