AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.427

luktar bränd olja på tomgång

Sida 2 av 3
Nu har jag skaffat grejerna inför bytet. 515 kr kostade en packning på Bmw, samt 11 kr st för packningar till skruvarna. Så totalt 647 kr. Men innan jag byter ska jag kolla så det inte är vevhusventen som trycker olja längst upp (har kollat på en ritning och fattar nu vart ni menar).

3000 mils intervall? Är du galen? Jag har 2500 mil på min serviceindikator, men man byter ju aldrig efter så lång tid. Då slutar det med ras som t.ex Audi råkade ut för på alla sina 6or med kamkedjor. Jag kör 1000 mils intervaller, fast med lite billigare olja och på en lite äldre bil med fler mil på mätaren.
Jag menade så klart att man inte byter efter så många mil :)
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Kortkörningar bidrar väl till fukt i motorn och därmed igensatt vevhusvent, inte att den koksar....eller koksar BMWs motorer pga kortkörmimgar med? Jag har fått berättat att koks beror på "felkonstruktion" och t.ex långa serviceintervaller.

Eller kan ngn bekräfta teorin med koks pga kortkörning?
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
C.Douglas: Jag menar att dom som lämnar in sin bil på bmw för ordinarie service intervall får oljan utbytt vid 2500-3000 mil.. själv byter jag min olja vid 1000mil då jag inte lämnar in den.
Men förra ägaren lämnade in bilen enligt boken.
Micro: Ok, då är jag med.

Jag bytte min packning idag och efteråt så luktade det fortfarande lite bränt efter att man kört. Vet inte om det är gammal olja som ligger kvar nån stans. Eller så drog jag inte åt muttrarna till kåpan ordentligt.

När jag satte nya packningen på plats i ventilkåpan så bottnade den inte riktigt i spåren. Jag tänkte att den trycks väl ner när man skruvar fast den i toppen igen. Men i efterhand så funderar jag på om det kanske låg gammal packning kvar i spåren, vilket jag inte kollade. Men den gamla packningen var väldig enkel att få bort. Nu är det även ett litet glapp i dom två hörnen längst fram, där det inte sitter några skruvar. Fast den ser inte ut att läcka någon olja där vad jag kan se.

För övrigt hade jag inte så mycket koks och min har också gått med rätt många mil mellan oljebytena (kollade i serviceboken).
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det luktade lite bränt efteråt på min med och det är som du säger gammal olja som ligger kvar. Bästa är ju att göra motortvätt för att få bort det gamla sölet som annars kommer dra till sig damm och skit.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det luktade ingenting för mig efter mitt byte.. Men jag rengjorde noga medans jag bytte.
Ok. Jag får köra lite till och se om det slutar lukta efter ett tag.

Är det ingen som kan bekräfta om packningen ska sticka upp lite när man lägger ner den i kåpan? Alltså det är ju ett spår som ska ner i kåpan så att säga. Den bottnade inte för mig när jag la ner den i kåpan.

När jag satte dit den nya packningen så hade jag ingen olja på eller något. Skulle man ha haft det? Det har jag på oljefilterpackningen när jag byter olja. Vet inte varför jag inte la på olja på vent-packningen. Men det kanske är det som gör att den var lite trög att få ner i spåren i kåpan? Jag har ju ett litet glapp i ett hörn nu, jag ska försöka fixa en bild på det i veckan.

Nästa steg är väl att byta ut vevhusventilationen?
Ang motortvätten. Kör ni med avfettning på alla söliga delar och sedan spolar lite försiktigt med vatten? Eller kör ni med högtryck? Är rädd att något inte är tätt och att jag får in vatten nån stans.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tanken är inte att den skall klämmas fast så pass hårt att man nyper sönder packningen. Min sitter inte heller "tight" utan precis så att den får den flexiga tätningen såsom det skall vara. I hörnen syns det att den är lite mer "uppdragen" än där det är slätt. Därför så lade jag ventilkåps pasta i hörnen+halvmånarna. Köpte de på mekonomen.

Det får inte vara olja alls, det försämrar tätingsförmågan.

VV skulle du bytt i samma veva egentligen.. Gör det så snabbt som möjligt. Jag gjorde allt samma dag. Det tog sin tid men det är nu gjort iallafall.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag tänkte inte på det så mkt utan jag bara tryckte dit packningen men jag hade ju rengjort min ventilkåpa och det var inget som låg kvar i spåren iaf. Jag tror dock inte att min packning heller ligger HELA vägen ner i botten men jag tänkte inte på det som sagt utan jag bara tryckte dit den och drog åt alla skruv sen.

När jag motortvättar så sprutar jag avfettning ÖVERALLT och sprutar sedan med högtryck. Jag trycker naturligtvis inte munstycket så nära det går utan jag håller på någon meter avstånd och försöker få det blött på alla ställen som har avfettning på sig. Brukar inte va något problem med att vatten kommer på ställen där det inte ska för vattnet hinner ju "splittras" så fort så man får ju ingen direkt stråle på något ställe.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Spruta aldrig avfettning på varm motor.. Du kommer att förstöra den :(
Tack för snabba svar.

F-tar: Ja precis det är i hörnen som det glappar lite. När jag tog bort gamla packningen så såg jag att det låg silicon i hörnet där. Men jag själv tätade inte extra med någon pasta, vilket kanske var dumt nu i efterhand.

Jag borde ha bytt vevhusventilationen men jag hade inte delar eller tid. Samt trodde jag att man bara kunde göra ren den och blåsa ur med tryckluft. Nu när jag kollade på diverse videos och mektips här verkar ju rören gå sönder när man demonterar allting.

Blir svårt att inte spruta med avfettning på varm motor för mig som måste åka till en gds hall.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det är inte jätte nödvändigt att använda pasta. Men inte fel heller.

Ang VV så ja.. Man förstör rören under demonteringen. Jag kapade några av mina rör samt att jag även köpte ny packning för gasspjället (1st) eftersom den skall ut å rengöras.. samt nya packningar för returledningen (6st). Vissa köper ny returledning också men min var OK.

Sedan isolerade jag även oljesticksröret från tråget och bytte trågpackning för röret.
Men i värsta fall kan jag byta packningen igen och täta med pasta, nu när man gjort det en gång har man ju lite erfarenhet iaf. Men nästa gång ska jag ha en skruvdragare för att dra ur alla muttrar och skruvar snabbare. Det var ju det som tog längst tid nästan.
Om man kollar på detta mektips Länk

Vilka packningar menar du är till returen (6 st)? Är det Fig 4 nr 17?

Satte du egen köpt isolering på returledningen alltså? Limmade du fast den eller satte du stripes runt?
Dom skriver fördelningsröret i mektipset. Returledningen är väl Fig 7 nr 4?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
C.Douglas,

Om du skulle prata om detta med en BMW-mekaniker så skulle han inte heller lägga någon "packning på tub" på de där ställena. Är det rent så blir det tätt.

Jag lade dock själv Permatex Blue på "halvmånarna" som många här inne rekommenderar.
För övrigt fick jag fick göra mitt packningsbyte två gånger, och troligen var det inte gummipackningens tätning i själva ventilkåpan som var någon orsak till det, utan snarare det faktum att jag hade koks i halvmånarnas djupaste spår, i toppens gods. Jag tror jag nämnde det högre upp i denna tråd. Jag hade inte tittat tillräckligt noga efter det vid första bytet.

Efter mitt första byte tog det ett tag innan den brända oljan som läckte tidigare verkligen brändes bort. Satt rimligen på grenrör för det var därifrån det (doften) kom. Men av någon anledning blev det aldrig riktigt bra, det försvann väl men ibland kunde det istället lukta lite som en kombination av bränd olja och kokande motor, trots att motorn såklart inte kokade.

Om du tittar på denna bild hur det såg ut framme vid kamkedjesträckaren så förstår du nog varför det luktade: Länk

Jag trodde det var O-ring till sträckaren, men det kröp uppifrån halvmånarna och hamnade på kontakten och sen ner på kylslangen....

Så jag rev av ventilkåpa igen, fick rent från koks i spåren och gjorde om allt med ny packning, och lite Permatex som sagt. Nu blev det snustorrt.

Vevhusventilation hade jag bytt innan, (även oljesticksröret) bytte till "nya" varianten med isolerade slangar - Cold Weather option eller vad det heter. Under demontaget av original vevhusvent så var det som du sa, det var så gammal o torr plast att det i mångt och mycket sprack sönder, ja.

/Sb.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Fig.4 Nr.17
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Och Fig.6 Nr.2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.